• Äldre 8 Aug 09:59
    10987 visningar
    10 svar
    10
    10987

    Namnbyte, bröllopsresa.

    Jag har läst många olika trådar för att hitta det jag söker men jag hittar inte exakt det jag vill veta och hoppas att någon har ett svar.


     


    Vi kommer att gifta oss en lördag, åka till USA på måndag och flyga inrikes i USA på fredag. Törs vi byta namn innan vi kommer hem om pass och resa är i gamla namnet?


     


    I samband med att resan bokades måste vi lämna passnummer (så är det väl alltid när man beställer flygbiljetter?) så självklart är allt bokat med gamla namnet. Om vi byter namn i samband med bröllopet, finns det någon risk att vi blir stoppade från att resa?


     


    Vi vill inte riskera att stå på Arlanda eller på JFK i New York och bli nekade att flyga eftersom vi har fel namn på pass+biljett.

  • Svar på tråden Namnbyte, bröllopsresa.
  • Äldre 8 Aug 10:07
    #1

    Namnbyte tar, enligt mail från Skatteverket för två veckor sedan, vanligtvis ett par veckor, men för närvarande 4-6 veckor. Och som jag har förstått det byter man namn i samband med vigsel, eller innan, men man kan inte göra det efter vigseln. Så alternativet, om ni har gott om tid, är ju att byta namn och skaffa nya pass innan vigseln, samt se till att era biljetter står i de nya namnen.

    Det viktiga är ju att det står samma namn i pass som på biljetterna. Jag vet inte hur det funkar, men jag har svårt att tro att amerikanska passkontroller har direktförbindelse med svensk folkbokföring och kollar upp varenda svensk som passerar...

  • Äldre 8 Aug 10:11
    #2
    lmcl skrev 2012-08-08 10:07:11 följande:
    Namnbyte tar, enligt mail från Skatteverket för två veckor sedan, vanligtvis ett par veckor, men för närvarande 4-6 veckor. Och som jag har förstått det byter man namn i samband med vigsel, eller innan, men man kan inte göra det efter vigseln. Så alternativet, om ni har gott om tid, är ju att byta namn och skaffa nya pass innan vigseln, samt se till att era biljetter står i de nya namnen.

    Det viktiga är ju att det står samma namn i pass som på biljetterna. Jag vet inte hur det funkar, men jag har svårt att tro att amerikanska passkontroller har direktförbindelse med svensk folkbokföring och kollar upp varenda svensk som passerar...

    Tack för ditt snabba svar!


     


    När flygbiljetter är beställda och betalda är det väldigt svårt att ange ett nytt passnummer. (Omöjligt?)


     


    Jag är ganska säker på att amerikanska passkontroller har direktförbindelse med alla tänkbara register som finns!

  • Äldre 9 Aug 22:17
    #3

    Ni kan ju be er vigselförrättare att dröja tills ni är på väg tillbaks med att skicka in bekräftelsen på vigseln som utlöser namnändringen? Men skulle den ändå hinna gå igenom kan ni kanske få en kopia av vigselförrättaren på papprena också, så ni kan visa hur nygifta ni är, om någon trots att pass och biljett stämmer överens, skulle ifrågasätta det?

    De kan f ö säkert kolla, precis som du misstänker, men de lär ju bara göra det om de får anledning.  

  • Äldre 9 Aug 23:45
    #4

    Kolla på Skatteverket, jag tycker det verkar som att man kan byta efternamn en bit in i äktenskapet också, så länge man har sin makas/makes tillstånd. Kolla längst ner på den här sidan: www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.html Om du är osäker kan du alltid ringa Skatteverket och kanske kolla om UD har någon info på sin sida. Som du skriver, trist att fastna på nån flygplats!

  • august­esen
    Äldre 11 Aug 19:52
    #5

    För mig tog det 3 arbetsdagar innan mitt nya efternamn var registrerat, så räkna inte med att det absolut tar några veckor. Så säkrast är nog att byta namn efteråt för att vara på den säkra sidan :)


  • MrsH
    Äldre 12 Aug 06:54
    #6

    Bokar man i samma namn som passet  ska de inte vara några problem:) Jag har själv kollat runt då jag åker 2 dagar efter vigseln. Alla säger samma sak:)

  • Äldre 12 Aug 09:18
    #7
    anne på grönkulla skrev 2012-08-09 22:17:33 följande:
    De kan f ö säkert kolla, precis som du misstänker, men de lär ju bara göra det om de får anledning.
    Jag tror att de kollar alla. Passet scannas vid ankomst och om något inte stämmer är nog risken stor att man inte blir insläppt!
  • Äldre 12 Aug 09:19
    #8
    augustesen skrev 2012-08-11 19:52:40 följande:
    För mig tog det 3 arbetsdagar innan mitt nya efternamn var registrerat, så räkna inte med att det absolut tar några veckor. Så säkrast är nog att byta namn efteråt för att vara på den säkra sidan :)
    Då vet jag att det kan gå fort! Det är nog bättre att vänta med namnbytet tills vi kommer hem även om det blir krångligare!
  • Äldre 12 Aug 09:21
    #9
    MrsH skrev 2012-08-12 06:54:15 följande:
    Bokar man i samma namn som passet ska de inte vara några problem:) Jag har själv kollat runt då jag åker 2 dagar efter vigseln. Alla säger samma sak:)
    Åker du också till USA? Om jag hade åkt någon annanstans hade jag inte varit orolig men just passkontrollen i USA skrämmer mig lite trots att jag har varit där många gånger!
  • Äldre 12 Aug 09:21
    #10
    sommar2014 skrev 2012-08-09 23:45:15 följande:
    Kolla på Skatteverket, jag tycker det verkar som att man kan byta efternamn en bit in i äktenskapet också, så länge man har sin makas/makes tillstånd. Kolla längst ner på den här sidan: www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn... Om du är osäker kan du alltid ringa Skatteverket och kanske kolla om UD har någon info på sin sida. Som du skriver, trist att fastna på nån flygplats!
    Tack!
Svar på tråden Namnbyte, bröllopsresa.