• Joso79
    Äldre 6 Aug 23:30
    2656 visningar
    12 svar
    12
    2656

    Får alla som vill komma till kyrkan?

    För att utveckla frågan: får alla som vill komma och se akten även om dom inte är bjudna? För mig får dom gärna det så länge plats finnes men jag hoppas inte dom tar ett vigselprogram då jag bara har beställt några få.extra . Vad vet ni om denna tradition (om det nu är en sådan)?

  • Svar på tråden Får alla som vill komma till kyrkan?
  • Äldre 6 Aug 23:38
    #1

    tror inte det är jättevanligt att folk kommer till kyrkan om de inte är bjudna. Man håller sig ju som helt utomstånende lite undan säkert om det nu skulle vara bröllop när man är där, kan jag tänka mig iallafall. 
     

  • Joso79
    Äldre 6 Aug 23:43
    #2

    Ja jag håller med dig. Men vi har fått flera kommentarer som"ja vi kommer till kyrkan och tittar på akten". Och det har rört sig avlägsna vänner till familjen som till kollegor. Vi är.aningens förvånade men hoppas som sagt på att vigselprogrammen räcker .

  • CJIGBG
    Äldre 6 Aug 23:50
    #3

    Som kort svar på frågan, ja alla är välkomna i kyrkan eftersom den är öppen för alla och en vigselgudtjänst är en vanlig gudstjänst. Tror inte att det är så vanligt dock, även om vi på vår vigsel hade några utländska turister med som verkade tycka det var spännande :D de tog dessutom kort på oss väldigt nära...det roliga var att jag och mannen inte märkte något alls,men gästerna hade ju sett dem :p några av dem fastnade på kort också, så det var ju lite roligt :D

  • Äldre 7 Aug 07:03
    #4

    Som sagts: Kyrkans gudstjänster, dit vigseln ju hör, är öppna för alla. det är alltså teoretiskt möjligt att det kommer helt utomstående människor och tittar på. Själv har jag i jobbet varit med om det en enda gång, det var några turister som ställde sig längst bak i kyrkan och tittade på.

  • Äldre 7 Aug 09:32
    #5

    När vi gifte oss för ett par månader sedan så hade vi ett flertal som vi kända som inte var bjudna men som kom och tittade i kyrkan. Vissa visste vi om andra kom som en överraskning.


    Jag kan tycka att det är ganska trevligt, har själv varit och "skådat brud", ett par gånger. Då har det mest varit vänner och arbetskamrater. Det är ett sätt att visa att man önskar dem lycka till, men utan att tränga sig på.


    Vi gjorde 100 vigselprogram, hade ca 65 bjudna. Vi fick ändå ganska många över.


    Så njut av dagen och lämna bagateller som att oroa sig för vigselprogrammen till någon annan.


     


    Kram och lycka till!

  • Strawb­erry
    Äldre 7 Aug 09:45
    #6

    Utöver de gäster som senare skulle vara med på festen kom ett tiotal andra till kyrkan. De rörde sig främst om föräldrar och syskon till kompisar vi bjudit, personer som ju till stor del varit delaktiga i min eller mannens liv och uppväxt. Sedan hade vi en åldersgräns på 13 år till festen men en del yngre släktingar var med på själva vigseln. Vi var tydliga med att alla som ville gärna fick komma till vigseln och va väldigt glada och överraskade att så många ville vara där och dela vår dag. :D

  • Äldre 7 Aug 10:50
    #7

    Jag tror det ør ganska ovanligt att helt utomstående personer kommer, men att halvnära personer som inte är bjudna till festen kommer är nog ganska vanligt - kyrkan är ju som sagt öppen och alla är välkomna. Men det är troligen inga mängder och skulle det komma många får väl folk dela på vigselprogrammen. I de flesta fall klarar man sig helt utmärkt utan ett vigselprogram och efteråt ligger där tillräckligt många kvar för att alla som vill ha det som minne kan få ett.

  • blivan­debrud­suzett­e
    Äldre 7 Aug 13:46
    #8

    Vi har gjort så att de som vill får komma till kyrkan, men bara de med inbjudningskort får komma på mottagningen :) Och det är för att många föräldrar till våra vänner vill komma. 

  • TimEli­n
    Äldre 7 Aug 14:02
    #9

    Vi känner så många och har  inte möjlighet att bjuda alla. Så vi bjuder in alla vi känner och alla som vill komma till vigseln och sen är det enkelt kyrkfika på kyrkbacken. Efter det får de bjuda åka till bröllopsfesten. På så sätt får alla som vi ville bjuda vara med en stund och vi hinner hälsa på dem under kyrkkaffet. Nu hoppas vi bara på fint väder :)

  • Äldre 7 Aug 16:12
    #10

    När vi vigdes i kyrkan så var det inte en gudstjänst runt det hela, vi hade inga psalmer, m.m. Så det är olika hur man gör :)

  • Äldre 7 Aug 17:04
    #11

    Fasr om man vigs i kyrkan är vigseln per definition en gudstjänst, något annat finns inte. När det gäller psalmer är det obligatoriskt vid en kyrklig vigsel, men en del präster tillåter - mot reglerna alltså- i vissa sammanhang att psalmer utelämnas.

  • Tok kär Annki
    Äldre 8 Aug 00:44
    #12

    Vi har en jättestor bekantskapskrets och kunde tyvärr inte bjuda alla på bröllopsfesten. Så vi satte oss ner och hamnade på 31 st bjudna bröllopsgäster men sa till alla som frågade, att alla var välkomna till kyrkan om dem ville vara med under vigseln.
    Vi har bestämt oss för redan nu, att på vår ett års bröllopsdag ska vi ha en stor fest och till den kommer alla att bli inbjudna till.Skrattande  


    Tok kär Annki
Svar på tråden Får alla som vill komma till kyrkan?