• skrammelie

    Hur hantera bebis och småbarn (egna) på middagen?

    Vi kommer ha ett litet familjebröllop i stadshuset och har abbonnerat en lokal restaurang för att ha vår efterföljande middag där-  för bara familjen (ca 15 pers).  Vi (bröllopsparet) har två barn som kommer vara 9 mån och 3,5 år. De har också en kusin som är 2,5 år. Dessa barn kommer vara med (mest eftersom alla deras potentiella barnvakter också är där och vi inte har nåt annat val men också för att det är en familjetillställning och då tycker vi att de ska vara med)

    Nu till frågan: Hur sjutton ska vi lyckas ha trevligt själva när vi måste ta hand om (främst) bebisen hela tiden? Det blir ju massa underhållande och ständigt spring. Har ni tips? Och hur gör vi med bordsplaceringen? Sätter vi henne emellen oss så vi båda kan hjälpas åt? Det är ju inte så kul kanske men praktiskt. Till saken hör att hon är ganska rädd för folk och goddtar mest oss, så det är inte självklart att hon går med på att någon annan har henne.. Annars, bör vi be en släktning (som ändå är där)  att se till våra barn under middagen? Det är ju inte så kul för dem..

    Hur gör ni? 

  • Svar på tråden Hur hantera bebis och småbarn (egna) på middagen?
  • Smulan

    Vi gifte oss också i stadshuset fast bara med våra två vänner och vår son på 3.5 år. När vi satt på resturangen så satt han mellan oss och så hade vi med leksaker och papper och penna, nalle och snuttefilt m.m. Men nu på lördag ska vi ha fest med släkt och vänner så här i efterhand. Jag har placerat honom mellan oss och tänker ha det öppet att han flyttar till mormor och morfar ev då han kan vilja sitta hos dem. Det kommer vara med fler barn där och några är väldigt blyga och öppnar sig bara för andra barn så jag har tänkt att göra iordning ett hörn med filtar, böcker, papper, pennor och lite leksaker som de kan hålla till på. Det kanske är svårt på en resturang att göra så. Men om ni har lokalen själva så går det ju. Små barn som måste ha hjälp ja......ni får väl fråga om ni kan turas om lite med era släktingar att sköta om henne så att ni kan njuta lite av er dag. Det är det enda tipset jag kan ge tyvärr.

Svar på tråden Hur hantera bebis och småbarn (egna) på middagen?