• Camill­a837
    Äldre 3 Aug 21:37
    3119 visningar
    7 svar
    7
    3119

    Präst i Varberg

    Vi ska gifta oss på Öckerö den 6 oktober och Öckerö församling har sagt att de ska ordna en präst åt oss fast att vi bor i Varberg och tillhör en annan församling. Vi har gått och väntat länge på att Öckerö församling ska höra av sig med ett namn på en präst.

    Idag hörde de av sig och sa att de två prästerna som är i tjänst det datumet inte kan för att de ska ha semester. Vi som har gått och väntat länge. Har nu lite panik för att vi måste hitta en ny präst i Varbergs församling som vill viga oss på öckerö.

    Någon som vet hur det går till när prästen inte tillhör den församlingen som kyrkan gör? Är varbergs församling skyldiga att hitta en präst till oss eftersom vi tillhör deras församling? Jag vill gärna att min pappa går in med mig i kyrkan alt att jag går in själv om det inte funkar. Någon som vet en präst som tycker det är okej.  Vi bor i varberg men gifter oss på Öckerö (Göteborg) Så en präst runt de trakterna.

    Tack i förväg 

  • Svar på tråden Präst i Varberg
  • Äldre 4 Aug 06:04
    #1

    Hej! Varbergs församling är inte skyldiga att ordna fram en präst åt er så länge ni inte gifter er i just Varbergs församling.

  • Camill­a837
    Äldre 4 Aug 08:17
    #2
    Kjell Präst skrev 2012-08-04 06:04:16 följande:
    Hej! Varbergs församling är inte skyldiga att ordna fram en präst åt er så länge ni inte gifter er i just Varbergs församling.
    Okej så ingen är skyldig att ordna präst åt oss då?

    Har du något förslag på hur man då ska få tag på en präst? 
  • Anders­451
    Äldre 4 Aug 19:05
    #3

    Hej
    Har pratat med präst som bor granne här i Varberg. Och fått detta. Sök efter en präst geografiskt nära. Enligt kyrkoordningen får man inte betala en präst för en vigsel. Det innebär att man i så fall måste hitta ngn i Varberg som är beredd att ställa upp gratis. Och det kan vara svårt.
    Min granne rekommenderar ett sök i Göteborg. Dels finns det flera präster där och dels är det ju inte så långt att åka. 
    För övrigt tyckte grannen nog att eftersom Öckerö lovcat att ordna en präst  så borde man nog kunna lösa detta.
    Lycka till! 

  • Äldre 5 Aug 05:59
    #4

    Precis som grannen till Anders451 säger så är det lämpligt att ragga präst i närheten av vigselförsamlingen. Eftersom ingen präst är i tjänst i vigselförsamlingen måste ni skaffa fram en egen präst om ni vill ha just det datumet, och den präst ni frågar måste med all sannolikhet ställa upp gratis på sin fritid. Då är det rimligare att någon ska vilja göra det som befinner sig i närheten.

  • Camill­a837
    Äldre 5 Aug 14:23
    #5
    Anders451 skrev 2012-08-04 19:05:53 följande:
    Hej
    Har pratat med präst som bor granne här i Varberg. Och fått detta. Sök efter en präst geografiskt nära. Enligt kyrkoordningen får man inte betala en präst för en vigsel. Det innebär att man i så fall måste hitta ngn i Varberg som är beredd att ställa upp gratis. Och det kan vara svårt.
    Min granne rekommenderar ett sök i Göteborg. Dels finns det flera präster där och dels är det ju inte så långt att åka. 
    För övrigt tyckte grannen nog att eftersom Öckerö lovcat att ordna en präst  så borde man nog kunna lösa detta.
    Lycka till! 
    Tack så mycket för råden. ska genast kolla upp detta.
  • Jeez
    Äldre 11 Aug 22:05
    #6

    Ska ni gifta er i kyrkan på Öckerö? I så fall har Öckerö församling skyldighet att hitta en präst åt er. (de har däremot inte skyldighet att boka in tider i kyrkan hur som helst, så om ni blivit lovade kyrka men inte präst så kan det ju finnas undantag).

  • Camill­a837
    Äldre 11 Aug 22:28
    #7
    Jeez skrev 2012-08-11 22:05:12 följande:
    Ska ni gifta er i kyrkan på Öckerö? I så fall har Öckerö församling skyldighet att hitta en präst åt er. (de har däremot inte skyldighet att boka in tider i kyrkan hur som helst, så om ni blivit lovade kyrka men inte präst så kan det ju finnas undantag).
    Ja vi ska gifta oss i kyrkan på Öckerö och när vi bokade kyrkan bokade vi den med präst. Vi har nu återigen blivit lovade en präst men hon har semester så hon skulle kontakta oss ibörjan på september. 
Svar på tråden Präst i Varberg