• Anonym (smygaren)

    Är det möjligt att vara hemligt gifta?

    Egentligen vet jag inte alls hur jag ska börja men jag försöker ändå. Är det möjligt att gifta sig men att vara hemligt gifta i ett år? Hur snabbt byter man efternamn? Måste man använda det nya efternamnet? Ändrar sig något vid myndgiheter eller liknande? Jag förstår naturligtvis att det står att man är gift om man kollar skatteverket eller inkomstdeklarationen, men mer?


     


    Varför har vi så bråttom då kan man undra. En av oss är allvarligt sjuk utan att det märks direkt utanpå och vi vill att vi ska kunna ärva varandra om det värsta skulle inträffa plötsligt. Vi vet mycket väl om att man kan skriva testamente mm, men det är mer än så. Vi vill ha tryggheten med att vara gifta men vi har absolut inte orken just nu. Kan man gifta sig, säg nu med en gång och hålla det hemligt till en "vigsel" med tillhörande fest om ett år om allt går vägen och vi mår bra nästa sommar. (Det är ej intressant med kyrkligt bröllop och vi kommer då isåfall "hyra" en skådespelare som spelar vigselförrättare så vi kommer inte be en präst ljuga).


    Vi vill ha ett litet bröllop med släkt och vänner på grillbuffé utomhus, men det är ändå en stor dag i ens liv, och jag vill skämma bort mig själv med både fin klänning, smink och hår proffessionellt så vi vill inte "bara" gifta oss och ha en lunch med vittnen och/eller närmaste efteråt. Vår släkt kommer inte heller "godkänna" denna typ av vigsel och det är heller inget vi är intresserade av.


    Ja, där fick ni lite bakgrundsinformation. Vad tror ni? Något annat tänkvärt?

  • Svar på tråden Är det möjligt att vara hemligt gifta?
  • Grodprinsens brud

    Vad ledsamt! Förstår att det måste var en jättejobbig situation!

    Det låter ju som att det borde fungera. Man måste väl inte byta efternamn när man gifter sig utan att båda kan behålla sitt eget namn efter vigseln. kollade på skatteverkets hemsida och det finns till och med en sådan ruta i efternamnsanmälan. Alltså. Ni måste anmäla vilket namn ni vill ha eftre vigseln men ni kan välja era van liga efternamn.. Vet dock inte om ni senare kan anta samma eftrnamn om ni redan anmält era egna. men det är fullt möjligt att vara gift och ha olika eftrnamn vad jag förstår. Och så länge man inte heter något annat borde ju inte andra förstå något... Det är så som jag har uppfattat det.


  • Grodprinsens brud

    hittade följande text lite längre ner i anmälan:

     Byte av efternamn under äktenskapet Du som har behållit ditt efternamn vid vigseln kan med vissa begränsningar - under äktenskapet byta till makens/makans efternamn genom anmälan till Skatteverket. Du måste dock ha din makes/makas samtycke till bytet.Du som anmält byte av namn vid vigseln kan återta ditt efternamn som ogift genom anmälan till Skatteverket. Därefter är det inte möjligt att på nytt få gemensamt efternamn genom anmälan. Om en namnändring inte kan ske genom anmälan till Skatteverket kan du i stället lämna en ansökan till Patent- och registreringsverket www.prv.se. En sådan ansökan är avgiftsbelagd. 

    Alltså kan ni byta senare. 


  • Anonym (smygaren)
    Grodprinsens brud skrev 2012-08-02 22:12:18 följande:
    hittade följande text lite längre ner i anmälan:

    Byte av efternamn under äktenskapet Du som har behållit ditt efternamn vid vigseln kan med vissa begränsningar - under äktenskapet byta till makens/makans efternamn genom anmälan till Skatteverket. Du måste dock ha din makes/makas samtycke till bytet.Du som anmält byte av namn vid vigseln kan återta ditt efternamn som ogift genom anmälan till Skatteverket. Därefter är det inte möjligt att på nytt få gemensamt efternamn genom anmälan. Om en namnändring inte kan ske genom anmälan till Skatteverket kan du i stället lämna en ansökan till Patent- och registreringsverket www.prv.se. En sådan ansökan är avgiftsbelagd.

    Alltså kan ni byta senare.
    tack för dina svar! Jo men vi vill heta samma, vi vill vara en familj men vi kommer heta min sambos mammas flicknamn, vi båda kommer alltså byta namn vilket gör det lite mer komplicerat. Skriv direkt om du ser eller kommer på något mer!
  • Grodprinsens brud

    Då kan det ju vara lite svårt om ni vill heta samma direkt för då står det ju på alla brev, i telefonkatalogen, på eniro och sådant.. Plus att det blir svårt eftersom ni måste säga till ev. chefer och lönetanten på jobbet och sedan kanske någon av alla de man meddelat råkar försäga sig för att de inte vet att det är hemligt...

    Jag tänkte att alternativet var att heta olika men vara gifta tills det blir en "riktig" ceremoni och då byta till samma namn... 

    Eller berätta för de närmaste hur ni tänker, byta namn och hoppas att de som märker något förstår er situation vilket kanske är det ärligaste sättet.


  • Chicita

    Som redan skrivits ovan så kan man byta efternamn via PRV i efterhand även om det då kostar.
    Och det är väl bara om någon går in och aktivt söker efter din civilstatus som det kommer upp att du är gift.

    Däremot skulle jag nog inte ha kört hela farsen med skådespelare i efterhand. Utan jag skulle ha stått för mitt / vårt val och bjudit in till en fest för att fira vårt första år som gifta men med förnyande av löftena på något sätt.
    Anledningen - tja jag tror att släkten skulle bli mer besviken och ta mer illa upp om det kom fram att man hade gift sig tidigare och bara hade hyrt in en skådis. Och sådana här stora lögner har en viss förmåga att komma fram till slut när man försäger sig om antal gifta år eller vad det nu kan vara...

  • Sara 120707

    Som det svarats tidigare i tråden så bör det inte vara något större problem att byta efternamnet i efterhand(möjligt att ni får göra det genom PRV och betala en kostnad).


    Däremot måste jag hålla med Chicita om att vill ni gifta er i smyg så gör det men ha inget "låtsas bröllop" året efter. Kan ju göra det som förnyelse av löften eller välsignelse med hela klänning, fest och fotografering ändå.


    Däremot tror jag det kan skapa väldigt infekterade relationer om hemligheten kommer ut efter den stora festen.


    Även om ni inte byter era namn så är det ju inte mer avancerat än att råka söka på erpå ratsit så kommer ens civilstatus upp.

  • Juni 2012

    Det går inte, om någon söker på er på ratsit.se så står det "personen är gift", precis som tidigare nämnts i tråden.

  • Anonym (är hemligt gifta)

    Vi har varit hemligt gifta i sju år och ingen har brytt sig om att kolla typ på ratsit eller liknande om vi är gifta eller inte. Vi gifte oss av stort sett samma orsak som dig. Min man har en allvarlig sjukdom och vi kände oss väldigt osäkra om framtiden. Vi kände i vilket fall som helst att vi ville ha tryggheten. Vi kommer att ha en "falsk vigselförättare" och sedan inte berätta att vi redan varit gifta. Ok, detta kommer att bli besvärligt vid silverbröllop  etc. Men det löser vi då. Endast en har "kommit på oss" då det stod i lokalblaskan vem som gift sig senaste veckan.. Så det kan ju vara en idé att kolla upp lokaltidningen och se till att där inte står i dem. Det var inte meningen att det skulle ta så lång tid mellen det hemliga bröllopet och det offentliga. Men tiden går snabbt.

  • Anonym (smygaren)

    Tack för era åsikter, det är kul att få lite andra synvinklar. Det där med skådespelare blev fel tycker jag. Det var inte så att vi kommer ha en riktig skådespelare så att våra vänner och familj känner sig lurade utan att VI gärna vill ha hela paketet, där själva vigseln ingår. Vi kommer ha en jätteduiktig fotograf och skulle vilja ha bilder på oss mitt bland alla blommor när vi säger ja till varandra.


     


    Att man kan kolla ratsit och skatteverket och liknande är jag fullt medveten om, men tror inte att någon gör det eftersom vi vart tillsammans många år och har pratat om att vi SKA gifta oss i säkert 8 år så alla vi känner är fullt medvtena om planerna (dock ej sjukdom och det vill vi hålla för oss själva). Dessutom är det inte så att världen går under om någon får reda på det, men det känns som att vi inte bara vill gå in i rådhuset och tjoff så var det borta, vi är för alltid gifta utan att ha varken fest eller lyxa till det lite.


     


    Och det med efternamnen vet jag också, att man inte byter efter vigseln eftersom det då blir en avgift, jag tänkte mer att om man kan använda sitt "gamla" namn trots att man heter något annat. Tex boka resa i sitt gamla namn (och inret byta pass då naturligtvis), Måste man byta namn på tex bankkonton eller kan dom vara kvar? Vad gäller chefer och lönepersonen på jobbet, varför behöver dom veta att man bytt namn om man tex har kvar samma konton?

  • anne på grönkulla

    Vissa saker byts och uppdateras automatiskt mot folkbokföringen - så de sakerna kan man inte påverka, mer än att man kan låta bli att byta namn. Man kan heller inte i längden låta bli att byta id-handlingar - men man har (inofficiell praxis) några månader på sig.
    http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/

    I övrigt kan ni såklart låta bli att berätta för folk i er närhet, men inte för myndigheter (det är ju trots allt en juridisk handling och det ni vill åt är ju en av de juridiska följderna av och fördelarna med att vara gift). Så frågan är mer, hemligt för vem och varför?

    För övrigt tror jag inte det kostar att byta till sin makes namn även efter vigseln. Det krävs bara partnerns samtycke.
    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html
    Men vill ni gemensamt byta till nåt helt annat är det såklart en annan sak.

     

  • Sara 120707
    Anonym (smygaren) skrev 2012-08-03 13:12:42 följande:

    Jag tror du har rätt inställning med att det gäller att tänka igenom det ordentligt innan ni tar ett beslut.


    Personligen tror jag inte på att hålla det helt hemligt utan åk och skriv på pappren och bjud sedan in alla till en förnyelse av löftena med hela baletten, inget fel i det. Tror det är lättare för släkten att ha förståelse om de vet hur situationen ser ut, annars kan man nog känna sig bedragen om man får reda på att "vigseln" man gick på var "fejk".


    Kommer ihåg att jag hörde om ett par som gjorde något liknande här på BT och det blev ett helvete när det kom ut efter vigseln och alla kände sig lurade.


    Ratsit har jag använt när jag letat adresser för att skicka inbjudningar, så det kan ju hända av misstag att någon får reda på det även om det inte är som de vill snoka.


    Angående efternamn så är det enda helt kostnadsfria alternativet för bytet ni vill göra att din sambo byter till sin mammas flicknamn innan vigseln. Detta görs då genom skatteverket utan kostnad. Sedan får du i samband med vigseln ta hans namn.


    Alternativet är att ni gemensamt ansöker till PRV i efterhand, då förenat med en viss kostnad.


    När du har bytt namn så är det bytt och då byts det hos alla möjliga instanser och du måste oxå byta pass, körkort m.m. för att dessa ska vara giltiga efter övergångsperioden. Så många blir automatiskt informerade om ert namnbyte när det ändras i folkbokföringen och det är inget ni kan kotrollera.


     


     


     

  • Lisen50

    Tycker du ska kolla med Skatteverket, har läst i en annan tråd att man när som helst efter vigseln kan byta efternamn till sin make/makas efternamn dvs man kan vänta flera år. Kolla med dem direkt det verkar säkrast då det är många olika svar här.

    Lycka till!

  • amelian

    Har din sambo redan bytt till sin mammas flicknamn? Om inte så kan ni vänta med detta och vid den hemliga vigseln behålla era respektive namn. När ni sedan är redo att gifta er "offentligt" så byter din sambo i (i god tid!) till sin mammas flicknamn. Antingen kan ni göra en gemensam ansökan till PRV, godkänns ansökan får du också namnet samtidigt. Dock innebär det att du också får rätt att föra namnet vidare om du senare i livet gifter dig eller får barn med någon annan så det är något ni får diskutera. Alternativt byter bara din sambo via PRV och du kan då sedan ansöka hos Skatteverket om att få ta samma namn som din sambo har.

    Sen går det ju alltid att göra det ännu mer komplicerat och jobbigt för att kringgå myndighetsbyråkratin genom att först skilja sig och sedan gifta sig igen och då ta samma efternamn.

  • amelian

    Blev lite nyfiken eftersom att jag den senaste tiden fördjupat mig i det här med namnbyte och nu äntligen har lyckats få in en korrekt ansökan till PRV med alla dokument som behöves för att få ta ett gammalt släktnamn.

    Kollade iaf på Skatteverkets hemsida och angående att din sambo vill byta till sin mors flicknamn:
    "Om du som barn har fått din ena förälders efternamn kan du byta till din andra förälders efternamn eller till ett namn som en av dina föräldrar burit som ogift."

    Angående att du vid ett senare tillfälle byter till samma efternamn som din då man har:
    "Om ni i samband med vigseln valt att behålla era efternamn kan du med din make/makas/partners samtycke byta till hans eller hennes efternamn." 

    All info du behöver finns här:
    http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/efternamn.4.76a43be412206334b89800020669.html

    Så det ska inte behöva kosta någonting och inte vara särskillt krångligt heller. Skatteverket är relativt snabba på att svara, men räkna med två veckor ungefär. 

  • Sara 120707
    amelian skrev 2012-08-04 13:00:32 följande:
    Blev lite nyfiken eftersom att jag den senaste tiden fördjupat mig i det här med namnbyte och nu äntligen har lyckats få in en korrekt ansökan till PRV med alla dokument som behöves för att få ta ett gammalt släktnamn.

    Kollade iaf på Skatteverkets hemsida och angående att din sambo vill byta till sin mors flicknamn:
    "Om du som barn har fått din ena förälders efternamn kan du byta till din andra förälders efternamn eller till ett namn som en av dina föräldrar burit som ogift."

    Angående att du vid ett senare tillfälle byter till samma efternamn som din då man har:
    "Om ni i samband med vigseln valt att behålla era efternamn kan du med din make/makas/partners samtycke byta till hans eller hennes efternamn."

    All info du behöver finns här:
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn...

    Så det ska inte behöva kosta någonting och inte vara särskillt krångligt heller. Skatteverket är relativt snabba på att svara, men räkna med två veckor ungefär.

    Detta fungerar absolut men då bör hennes sambo ta namnet innan vigseln. Det är nämligen ett flertal här på BT som fått problem med att deras nya make har bytt efter vigseln och de sedan inte kunnat ta detta namn efteråt eftersom det är "förvärvat efter giftemål" en av skatteverkets små konstiga problem.


    Det kan gå men det säkraste är att han byter innan vigseln.

  • Principisessan

    du kan boka resa med ditt gamla pass, och gamla namn. så länge passet är giltigt och du har det kvar. jag bokade en resa ett år efter att jag bytt efternamn. tog en sista minuten och tiden att fixa nytt pass fanns inte. Ringde både resebolaget och polisen och frågade om det kunde bli problem, men det var ingen fara. Så länge rätt namn stod på biljetten som på passet.

Svar på tråden Är det möjligt att vara hemligt gifta?