• Anonym (brud)

    Jag har sån ångest inför vår bröllopsdag!!!

    Jag har sån ångest inför våran bröllopsdag så jag vet inte vart jag ska ta vägen eller hur vi ska göra detta... 

    Vi kommer att gifta oss under 2013 , så det är ett tag kvar. Men när jag tänker på vår bröllopsdag så är det inte längre med lycklig nervositet eller förväntan. Det är nästan bara ångest och ont i magen.

    Den största anledningen är min blivandes släkt. Där har det hållits ett bröllop för ett tag sedan. Ända sedan vi började planera vårat bröllop har kritiken haglat "Ska ni göra så? X gjorde så och det var MYCKET bättre!" "Ska du ha en sån på dig? X ska ha/hade en sån här istället och hon var mycket finare! Jaa, vad tänkte du på när du köpte den där?!" Allt sagt med hånfulla skratt. Sagt av min svärmor.
    Det är ju jätteroligt att bli serverade alla hennes åsikter i tid och otid, speciellt för min sambo. Det är ju även kritik mot hans bröllop.
    Dessutom har svärmor inte brytt sig alls om vårat bröllop, bara om den andra släktingens! Helt besatt var hon, det var det enda hon pratade om hela tiden. När det bröllopet var överstökat trodde vi i vår naivitet att nu kanske hon skulle vara iaf lite intresserad av vårat. Men nä. Hon mindes inte ens när vi skulle ha bröllopet, fast hon fått Save the date kort bara några dagar innan.
    Detta är ju mest jobbigt för min sambo, så klart. Det är ändå hans mamma och hon borde egentligen bry sig. Iaf lite... tycker man iaf.
    Vi har redan funderat på att avboka hela bröllopet flera ggr pga svärmor och all hennes kritik. Det sårar oss båda jättemycket. 

    Sedan vet jag att det kommer jämföras på bröllopet hela tiden mot det andra bröllopet. Och jag vet redan nu att allt på vårt bröllop kommer att vara sämre. Och det ger mig sådan ångest!! Jag vill inte sitta på mitt bröllop och veta att folk sitter där ute och granskar allt med ett kritiskt öga! Vad är det för ett jävla sätt för det första?
    Och inget kommer att vara bra nog, om jag så tar dit självaste kungen så kommer inte det vara bra nog åt dem! Maten kommer garanterat vara mindre fin/mindre god/mindre vadsomhelstsomärnegativt, lokalen kommer säkert vara för stor/ful/opersonlig/vadsomhelstsomärnegativt, vi kommer ha DJ inte band = dåligt, vi kommer garanterat köpa fel sorters vin,öl,cider. Tårtan kommer inte vara fin nog, festhäftena tråkiga,dåliga,fanatsilösa... Det de kommer att hitta som är bra, ja det kommer de säga är för att vi härmat det andra bröllopet!!
    Nu läser jag själv igenom det här och hör hur överdrivet det låter....men det är inte det Tyvärr !!!
    För, jag känner dessa personer, och jag vet hur de håller på, och har hört dem gå på så här förut också....

    Sedan får jag ångest för att vi kommer att ha alkohol på bröllopet, något vi båda vill. Men tänk om folk blir för fulla? Vill ju inte att det ska bli något fyllekalas heller.... Jag har kommit på detta nu och går och tänker på det jätte mycket...hur ska man lösa det, så att folk inte blir för fulla. Vill ju ha en fantastisk dag och en minnesvärd fest.... 

    Ja, ursäkta att det blev så långt, kanske finns det någon där ute som varit i en liknande situation eller kanske har ni något råd och komma med ...

  • Svar på tråden Jag har sån ångest inför vår bröllopsdag!!!
  • LittleAnimal

    Kommer oxå att gifta mig under 2013, jag har löst frågan med släktingar som kommer med åsikter genom att säga att de kanske inte ens blir bjudna.. då förstår de att de skall vara glada om de får vara med Flört 

    Jag tycker att ni ska fokusera på att det är er dag och ni får göra precis hur ni vill. Ni kanske har helt annan stil än det andra paret, det betyder inte att ert bröllop blir sämre, det skall ju ändå spegla er personlighet inte svärmors eller nån annans. Det tycker jag att ni kan säga när de gnäller.

    Om ni bara har tänkt servera vin, cider öl så tror jag inte att folk blir för fulla. Servera pilsner eller annat med lägre alkohol % senare på kvällen om ni är rädda för att folk ändå blir för fulla.. nästan ingen märker skillnad efter några glas Flört billigare blir det oxå..
     

  • Want to

    Usch lider med dig. Vet hur vi har det och det är lite liknande din. Efter mycket om och men bestämde jag och m2b att bjuda endast föräldrar, syskon och mor/farföräldrar, ingen mer.
    Min släkt är hyftsat stor och hans är rejält stor, så endast dom närmaste släktningarna är 84 st och när vi närmade oss 150 pers backade jag och insåg att m2b inte heller ville ha det stor slagna.

    Men en hel del pikar har vi fått ändå, även om det inte är många som vet om det än. Men där har jag sagt i från. VÅR dag, VI gör som vi vill och passar inte det så slipper NI vara med. Det ändrade en del inställningar och nu är det lugnare för oss. Iaf fram tills det läcker ut till släkten och då kommer säkerligen hagelstorm nr 2 *suck*

    Man mår piss och skit i situationen men det jag försöker fokusera på är att det blir som VI vill ha det och att det blir VÅR dag. Har någon något att säga kommer jag berätta att dom INTE har med saken att göra och passar det inte finns dörren där om dom inte klarar av att respektera oss och bete sig hyfsat...

    Önskar dig all lycka och att släkten lugnar ner sig.

  • Chicita

    Ett sätt att få det lite lugnare med alkoholen är att ha en bartender så att denne kan hålla koll på om nån börjar bli för full.

    Ett annat sätt är att ha betalbar (då behövs ju baren också bemannas på något sätt för om ni har såna problem med folk så kan ni inte lita på att dom lägger en femma i en skål varje gång dom fyller på glaset).
    Vill ni ändå bjuda så kan ni ge ut bar / drinkbiljetter.
    Om du gör festhäftena själva så gör du dessa biljetter på ena sidan i festhäftet, och ser till att inte ha något på baksidan där. Sen syr du med symaskin (utan tråd) längs linjerna så det blir perforeringar och det alltså går lätt att riva av biljetterna.
    Lite jobb, men det är ovanligt, och samtidigt ser lite generöst ut Flört 

    Men största tipset är ändå att ha någon i baren. Då finns också möjlighet att servera drinkar vilket är lite lyxigt. Se bara till att det finns några drinkar att välja på, och använd ett måttglas där det bara finns en gradering (kan ni fixa själva) vid typ 3-4 cl-strecket så det blir svaga drinkar, vilket innebär att folk inte blir fulla lika fort. 

    Fokusera på att göra bröllopet som ni vill ha det, andra kommentarer kan ni försöka lämna bakom er.
    Jag antar att det kommer vettigt folk också, och med lite smart bordsplacering så kan ni sära på gnällspikarna så att dom inte har så mycket tid att prata ihop sig Tungan ute 

  • Anonym (brud)
    Chicita skrev 2012-08-02 19:57:06 följande:
    Fokusera på att göra bröllopet som ni vill ha det, andra kommentarer kan ni försöka lämna bakom er.
    Jag antar att det kommer vettigt folk också, och med lite smart bordsplacering så kan ni sära på gnällspikarna så att dom inte har så mycket tid att prata ihop sig Tungan ute 
    Tack för dem fina svaren, alla tre !! 

    Chicita: Där sade du ngt! Bordsplaceringen! Jag har mao lite makt över situatinen..... Hade inte jag tänkt på!!  
  • Chicita
    Anonym (brud) skrev 2012-08-02 20:55:46 följande:
    Chicita: Där sade du ngt! Bordsplaceringen! Jag har mao lite makt över situatinen..... Hade inte jag tänkt på!!  
    Du har massor med makt. 
    Det är du som väljer vilka som får komma och inte komma, vart dom sitter, vad dom äter, hur dekorationerna ser ut osv.
    Deras åsikter påverkar bara sånt om du låter det påverka.

    Så ta tjuren vid hornen och börja bestämma själv (ja med din partner då förståss Flört )
  • Want to
    Chicita skrev 2012-08-02 21:04:44 följande:
    Du har massor med makt. 
    Det är du som väljer vilka som får komma och inte komma, vart dom sitter, vad dom äter, hur dekorationerna ser ut osv.
    Deras åsikter påverkar bara sånt om du låter det påverka.

    Så ta tjuren vid hornen och börja bestämma själv (ja med din partner då förståss Flört )
    Fasiken vad du är bra att uttrycka dig i text

    Ungefär så jag/vi tänker också. Vi bestämmer över vår dag och hur vi vill ha det
  • Chicita
    Want to skrev 2012-08-02 21:54:09 följande:
    Fasiken vad du är bra att uttrycka dig i text

    Ungefär så jag/vi tänker också. Vi bestämmer över vår dag och hur vi vill ha det
    haha, jag har mina ljusa stunder Tungan ute

    Men ja, kör på...
    Jag är inte för det här att man ska köra över sina gäster "min dag är min dag, och dom kan hoppa och skita om det inte duger"... 
    Å andra sidan tycker jag inte att det är bra att curla sina gäster och nästan bryta ryggen i sina försök att anpassa sig efter deras vilja.
     
    Jag tycker att man ska satsa på en bra dag, inte bara för sig själva, utan även för sina gäster.
    Om man har omtanke om gästerna och tänker på deras behov innan dom tänker på det själva så blir det en bra dag oavsett vilken färg man hade på servetterna liksom Flört  
  • Grodprinsens brud

    Det låter ju riktigt jobbigt men jag håller med övriga. Det är ERT bröllop, inte svärmors! Låt det spegla Er och inte den andra släktingen. Och var rakt på och svara svärmor nästa gång att hon kan fara och flyga med sina åsikter för hon har väl lärt din sambo "har man inget snällt att säga ska man vara tyst?" Har din sambo sagt till henne någon gång än att ni blir ledsna? Min sambo kan vara lite konflikträdd ibland så jag får puscha men det är ett steg mot att vara en man.. 

    Och som ovan nämnts, det är ni som bestämmer vilka som får komma. Bjud inte de som klagar som värst och var ärlig om de frågar varför de inte blev bjudna så kanske de lär sig hur man beter sig gentemot andra.


  • Doofie

    När svärmor säger något elakt kanske det är bäst att säga som det är? Att ni blir sårade. Det du/ni känner är just det ni känner och inget hon kan ignorera. Värt ett försök kanske?


  • Anonym (M)

    Bjud inte svärmor :) skämt åsido.


    Låter som en jobbig situation men försök bara att inte tänka vad alla kommer att tycka om saker och bara se till att ni själva är nöjda med ert bröllop, det är trotts allt det viktigaste, man kan aldrig göra alla nöjda och vara alla till lags, ibland måste man vara lite egoistiskt och bara tänka på sig själv.

    Bröllopet ska vara en lyckodag för er och inte ett stort jämförelse. Du kan dessutom berätta för svärmor hur du känner och be henne att inte lägga sig i mer (om hon lyssnar)


    Hoppas verkligen att det löser sig och att ni får ett lyckat bröllop trotts motgångerna.


     


    /M


    Anonym (brud) skrev 2012-08-02 19:19:26 följande:
    Jag har sån ångest inför våran bröllopsdag så jag vet inte vart jag ska ta vägen eller hur vi ska göra detta...

    Vi kommer att gifta oss under 2013 , så det är ett tag kvar. Men när jag tänker på vår bröllopsdag så är det inte längre med lycklig nervositet eller förväntan. Det är nästan bara ångest och ont i magen.

    Den största anledningen är min blivandes släkt. Där har det hållits ett bröllop för ett tag sedan. Ända sedan vi började planera vårat bröllop har kritiken haglat "Ska ni göra så? X gjorde så och det var MYCKET bättre!" "Ska du ha en sån på dig? X ska ha/hade en sån här istället och hon var mycket finare! Jaa, vad tänkte du på när du köpte den där?!" Allt sagt med hånfulla skratt. Sagt av min svärmor.
    Det är ju jätteroligt att bli serverade alla hennes åsikter i tid och otid, speciellt för min sambo. Det är ju även kritik mot hans bröllop.
    Dessutom har svärmor inte brytt sig alls om vårat bröllop, bara om den andra släktingens! Helt besatt var hon, det var det enda hon pratade om hela tiden. När det bröllopet var överstökat trodde vi i vår naivitet att nu kanske hon skulle vara iaf lite intresserad av vårat. Men nä. Hon mindes inte ens när vi skulle ha bröllopet, fast hon fått Save the date kort bara några dagar innan.
    Detta är ju mest jobbigt för min sambo, så klart. Det är ändå hans mamma och hon borde egentligen bry sig. Iaf lite... tycker man iaf.
    Vi har redan funderat på att avboka hela bröllopet flera ggr pga svärmor och all hennes kritik. Det sårar oss båda jättemycket.

    Sedan vet jag att det kommer jämföras på bröllopet hela tiden mot det andra bröllopet. Och jag vet redan nu att allt på vårt bröllop kommer att vara sämre. Och det ger mig sådan ångest!! Jag vill inte sitta på mitt bröllop och veta att folk sitter där ute och granskar allt med ett kritiskt öga! Vad är det för ett jävla sätt för det första?
    Och inget kommer att vara bra nog, om jag så tar dit självaste kungen så kommer inte det vara bra nog åt dem! Maten kommer garanterat vara mindre fin/mindre god/mindre vadsomhelstsomärnegativt, lokalen kommer säkert vara för stor/ful/opersonlig/vadsomhelstsomärnegativt, vi kommer ha DJ inte band = dåligt, vi kommer garanterat köpa fel sorters vin,öl,cider. Tårtan kommer inte vara fin nog, festhäftena tråkiga,dåliga,fanatsilösa... Det de kommer att hitta som är bra, ja det kommer de säga är för att vi härmat det andra bröllopet!!
    Nu läser jag själv igenom det här och hör hur överdrivet det låter....men det är inte det Tyvärr !!!
    För, jag känner dessa personer, och jag vet hur de håller på, och har hört dem gå på så här förut också....

    Sedan får jag ångest för att vi kommer att ha alkohol på bröllopet, något vi båda vill. Men tänk om folk blir för fulla? Vill ju inte att det ska bli något fyllekalas heller.... Jag har kommit på detta nu och går och tänker på det jätte mycket...hur ska man lösa det, så att folk inte blir för fulla. Vill ju ha en fantastisk dag och en minnesvärd fest....

    Ja, ursäkta att det blev så långt, kanske finns det någon där ute som varit i en liknande situation eller kanske har ni något råd och komma med ...
  • NormaJean

    Köp magsjuke-baciller på postorder och bjud henne på i välkomsterinken eller dagen innan ;)

  • Anonym

    Låter sjukt jobbigt att hela tiden bli jämförd! Jag vet att detta är lättare sagt än gjort, men om det bara är svärmor som håller på så är det ju iaf bara en av x antal gäster så ni får försöka att fokusera på er och de andra gästerna Det är som bl.a. Chicita sagt möjligt att placera henne en bit bort från er på middagen och på festen hör man inte så mycket om musiken är hyfsat hög Tungan ute  Om hon kommer efter bröllopet och gnäller är det bara att säga att "jaha det tycker du men vi blev mkt nöjda och gjort är gjort".

    Jag har också haft lite problem med släkten till vårt bröllop, men mest med mina egna föräldrar. Ända sedan vi beslutade oss för att gifta oss och bokade lokal och dylikt har det bara vara gnäll. Typ att det blir långt att åka, det kommer säkert inte finnas något de kan äta på middagen, det blir så himla dyrt och jobbigt att leta kläder osv. Vi ska dessutom ha övernattning på vårt bröllop och de meddelade att de inte skulle vara kvar, vilket inga andra har sagt, och huruvida de skulle hinna vara kvar till bröllopstårtan visste de inte. Suck! P.g.a. detta har jag och min m2b faktiskt beslutat att ingen av våra familjer kommer att sitta vid honnörsbordet utan istället kommer vi ha tärnorna, marskalkarna, toastmaster och madamme där.

    Jag försöker så mycket som möjligt ingnorera deras gnäll och fokuserar på att jag ska få en underbar dag tillsammans med min älskade man (snart iaf) och våra nära och kära. Om de kinkar om nåt får de väl göra det men förhoppningsvis kommer jag inte höra det Glad.

    Angående alkoholen har jag också varit lite orolig över det initialt, men vi beslutade att bara servera öl, vin och cider för att få ner procenthalten i dryckerna samt att ha drycken efter middagen till självkostnadspris. När man måste öppna plånboken tänker folk förhoppningsvis till en gång extra innan de dricker.

  • Juli2013

    Vi har många liknande i vår närhet och vår lösning för att slippa ständigt tjat om jämförelser med andras bröllop och hur bra olika saker har varit på andras och vad vi borde göra och vem vi borde anlita osv osv har än så länge varit att vi håller våra bröllopsplaner hemliga, vilket är väldigt skönt :) Dock kommer vi väl snart få avslöja planerna för de närmsta snart, så de kan boka datumet. 27/7-13 är det dags!

  • Nina9

    Fy! Stackars er!

    Det där kan jag inte förstå. Idioter!

    Eftersom ni har tanken om att avboka, skulle det inte kunna vara en ide att avboka det stora bröllopet och resa iväg bara ni två och ev vittne (som är positiva) och gifta er istället? Då kommer det verkligen bara handla om er. Ni kan göra vad ni vill/ hur ni vill utan att någon kan förstöra er dag. Ni kommer säkert få sura miner och kommentarer före och efter, men just er dag kan de inte förstöra.

    Jag hoppas det löser sig!!

  • tinaalpfält

    Fast å andra sidan...är det rimligt att en person får sånt "stort inflytande" att hela originalbröllopet avbokas?

  • Tilda93

    Jag har bara läst TS, och något mer.. som någon sa att håller dem på så kan du ju säga att dom inte blir bjudna! ;), sen bordsplaseringen om man vill ha någon så kan du ju kontrollera det :)

    Samt med alkohol - vi kommer ta betalt för dem olika 5 kr / ölen/ cidern , 15-20 kr drinken osv.. blir inte så dyrt för oss och folk håller kanske igen lite :)

    Vi gifter oss den 7 juni 2013 :)


Svar på tråden Jag har sån ångest inför vår bröllopsdag!!!