• Nina9
    Äldre 2 Aug 10:40
    24401 visningar
    19 svar
    19
    24401

    Utgångsmusik ?

    Hej hej,

    Snälla, söta, rara, kan ni komma med tips på utgångsmusik. Min blivande vill helst ha orgelmusik och vi är båda överens om att vi INTE vill ha de klassiska styckena. Hilfe!  Vi har lyssnat på kyrko-orgelmusik hur mycket som helst men tänker att vi nog gärna vill ha "populärmusik" till utgången. Så intr nog med att vi behöver hitta en låt som "passar" den ska oxå passa att spelas på orgel...Liten utmaning...?

  • Svar på tråden Utgångsmusik ?
  • tinaal­pfält
    Äldre 2 Aug 10:48
    #1

    Vi kommer att ha Ted Gärdestads "För kärlekens skull" som utgångsmarsch, men jag har ingen aning om hur den skulle låta på orgel Obestämd

  • Ravlun­da
    Äldre 2 Aug 12:17
    #2

    Vilka räknar du till de klassiska styckena?

    Vi fick en lång lista från "vår" kantor med olika låtar som lät bra på orgel och som passar till in- och utgång. Klistrar in hennes förslag, det kan se lite rörigt ut, men jag hoppas att ni ser lite Glad


    Detta är några förslag till inlednings- och/eller avslutningsmusik vid vigsel. Några av musikstyckena nedan kan man lyssna till på www.kyrkomusik.nu eller www.kyrkan.com


     


    A trumpet voluntary                Jeremiah Clarke


    Allegro maestoso e vivace                   Felix Mendelssohn       ur “orgelsonat II”


    Andante largo              John Stanley                ur “Voluntary I D-dur op 6 nr 5”


    Arrival of the Queen of Sheba G F Händel


    Birkalåten                                Gunnar Idenstam


    Brudmarsch från Dala-Husby  trad.


    Brudmarsch till Per och Anna P-E Moraeus/H Agrell


    Brudkör                                   Richard Wagner           ur ”Lohengrin”


    Brudmusik                               Dan-Olof Stenlund


    Bröllopsmarsch                        August Söderman        ur “Bröllopet på Ulfåsa”         


    Bröllopsmarsch                        Felix Mendelssohn       ur “En midsommarnattsdröm”


    Bröllopsmarsch från Delsbo    trad.


    Festmarsch i C-dur                  L J A Lefébure-Wély


    Festmusik                                Lars-Gunnar Olsson


    Folklig marsch nr 1 & 2                       Erland von Koch


    Gotländsk brudmarsch                        trad.


    Himlarna förtälja                     Benedetto Marcello/Gotthard Arnér


    Intåg i sommarhagen               W Petersson-Berger


    Jämtländsk brudmarsch                       trad.


    Kanon i D-dur             Johann Pachelbel


    Marche – Sortie                       Théodore Dubois


    Preludium C-dur                      J S Bach                       ur “8 små Preludier & fugor”


    Preludium F-dur                      J S Bach                       ur “8 små Preludier & Fugor”


    Preludium nr 3 C-dur               Johann Ludwig Krebs  ur ”Fyra Preludier”


    Skara brudmarsch                    Owe Green


    Trollens brudmarsch                Pelle Schenell


    Trumpet tune                          Henry Purcell


    Änglagård                                Björn Isfält/H Agrell


     
  • sofi 88
    Äldre 2 Aug 13:46
    #3

    Vi hade "concerning hobbits", finns att hitta på www.kyrkomusik.se
     

  • Pertin­ax
    Äldre 2 Aug 15:41
    #4

    The final countdown är GRYM på orgel!

  • suewy
    Äldre 2 Aug 15:43
    #5

    Vi kommer lägga in som förslag (om vi får välja själva) att dom ska spela
    Dire Strait - Romeo & Juliett
    på piano, det är en fin låt som min sambo älskar och ju mer jag hör den så blir jag mer och mer kär i den! här är länken till en cover:


  • Nina9
    Äldre 3 Aug 13:15
    #6

    Tack för tipsen!

  • Äldre 3 Aug 13:59
    #7

    Vi hade Beatles - All you need is love spelad pa orgel, det blev jattebra, det hordes vad det var for lat och den lat jattefin pa orgel ocksa. Vi ville inte heller ha nat av dem 'typiska' utgangsstyckena utan nat som var lite mer avslappnat, mer oss och nat som gasterna skulle kanna igen och le litegrann at - vilket dem gjorde.

  • Tufval­isa
    Äldre 3 Aug 16:24
    #8

    Vi ska oxå ha Beatles "all you need is love". Vi köpte noterna på kyrkomusik.se där man även kan provlyssna hur det låter på orgel. Hoppas att ni hittar något som passar!

  • Äldre 3 Aug 16:44
    #9

    Vi funderar på Canon in D av Pachelbel, den är fantastiskt fin tycker jag!  

    Okej nu efterfrågades icke klassiska stycken så det var väl inget bra tips, men jag tycker bara den är så fin så kunde inte låta bli att flagga för den :)

  • Odium
    Äldre 3 Aug 18:35
    #10

    Vi ska ha "legend of zelda" på orkester som utgångsmusik. Finns riktigt mycket fin spelmusik.

  • Äldre 3 Aug 21:46
    #11

    Vi hade Coldplays Viva la Vida som utgångsmusik, spelad på orgel. Funkade superbra! Ett tips är att söka på youtube på en låt och sen skriva "organ" efter så kan man ofta hitta orgelinspelningar av olika stycken och se om man tycker det låter bra eller inte.
    Här är viva la vida:


  • Skövde­Sophie
    Äldre 3 Aug 21:56
    #12

    Vi kommer att ha Star Wars theme song. Dock inte på orgel då vi gifter oss borgerligt 

  • Cosy
    Äldre 3 Aug 22:17
    #13

    Vi ska ha them songen för Civilization IV Baba Yetu, den gör sig dock inte bra på orgel utan skall spelas på piano

    Länk om någon orkar lyssna:

    ">



    We did it on DreamHack. Geeky love
  • MiaMar­iaRyde­ll
    Äldre 3 Aug 22:32
    #14

    Vi hade oxå problem att hitta (både ingångsmarch och) utgångsmarch....det tog lång tid för vi ville inte ha nåt klassiskt eller traditionellt.
    Men tillslut blev det den fina och glada sången "Underbart" med Kalle Moraeus till utgången som vår kantor va snäll att öva in sig på på orgeln. Det va första gången hon spelade den så det blev speciellt för henne med. Den funkade jättebra på orgel!!!!
    Lycka till!!!!

  • Äldre 1 Dec 11:27
    #15
    MiaMariaRydell skrev 2012-08-03 22:32:35 följande:
    Vi hade oxå problem att hitta (både ingångsmarch och) utgångsmarch....det tog lång tid för vi ville inte ha nåt klassiskt eller traditionellt.
    Men tillslut blev det den fina och glada sången "Underbart" med Kalle Moraeus till utgången som vår kantor va snäll att öva in sig på på orgeln. Det va första gången hon spelade den så det blev speciellt för henne med. Den funkade jättebra på orgel!!!!
    Lycka till!!!!
    Åh, vi har tänkt på den som ingångsmusik först, men fick höra att eftersom den är i tretakt är det svårt att gå in/ut till den... men hur gick det? Tänker att som utgångsmusik gör det kanske inget att det är lite konstig takt, då är alla glada och hej och hå... som ingångs har vi nu tänkt om och vill ha Trumpet voluntary istället... men Underbart vore kul att ha med nånstans i alla fall.
  • Nettan­69
    Äldre 1 Dec 11:30
    #16
    SkövdeSophie skrev 2012-08-03 21:56:34 följande:
    Vi kommer att ha Star Wars theme song. Dock inte på orgel då vi gifter oss borgerligt 
    Haha, den kommer vi oxå ha Glad
  • CoG
    Äldre 1 Dec 20:30
    #17

    Underbart på orgel fungerade väldigt bra och den är ett så fint avslut på vigselcermonin och en fin början på resten av livet tillsammans :)

  • Äldre 1 Dec 20:39
    #18

    vi kommer ha Änglagårdslåten som ingångsmusik och rid över skog (ronja rövardotter) som utgångs. 

  • Äldre 2 Dec 01:59
    #19

    I min blivandes vänkrets är det vanligt att de väljer lite mer fartiga populärlåtar, har varit allt från Gospel till hård rock... Själv försöker jag sälja in Valsen till mig med Sofia Karlsson...

Svar på tråden Utgångsmusik ?