• I Wixen

är det okej att VI bestämmer?

Hej hej på er. jag och min sambo planerar att gifta oss den 27/12 2015 i min hemort skellefteå.
    jag vill igentligen ha ett nästan överdådigt bröllop, men vet att älsklingen inte är så mycke för sånt så jag avstår :P
    istället har vi planerat att det ska var lite intimare, kanske 30-40 gäster allt som allt, bara nära familj och riktigt goda vänner. (finns dock fortfarande tid och madel att ändra antalet gäster ;))

vi har då som sagt ett begränsat antal platser och tycker båda att vi ska fundera mångt och mycket på vilka som kommer. vi vill inte bjuda en massa människor som vi sedan aldrig kommer att träffa igen och det är HÄR problemet kommer;

Min älskling och hans mor kommer inte alltid överrens (nästan aldrig för att vara ärlig och hon vill gärna försöka bestämma) Sambon vill då inte riktigt bjuda henne, då han (och jag) är övertygade att vad vi än bestämmer kommer att vara till missnöje. tex, jag vill inte att det serveras alkohol, för jag litar inte på att hon (och vissa andra) vet när det räcker, det tycker hon är en löjlig idé, för det är ju klart att man måste få dricka när det är fest.
    han tycker att vi lika gärna kan skita i att bjuda henne, men då vi vill ha lillasystern med på bröllopet vet vi att vi inte kan hålla henne utanför bilden. vi är där till oroad över att hon mycket väl kan dra med sig en främling till vårt bröllop då en dam aldrig kan komma till en fest ensam. och jag känner att jag lika gärna kan var utan henne än att kanske tvingas välja bort en vän eller släkting för en främling som hon ändå kommer lämna inom 1 år.

så frågan är väl då; kan vi skita i att bjuda svärmor? (om vi gör det kommer då i alla fall JAG vara beredd att tala om för henne varför)
    och om vi inte kan det; kan vi bjuda henne med förbihållet att hon inte drar med någon?

(nu vart det långt och ganska rörigt så förlåt xD hoppas nån orkar läsa >.<)   

• Svar på tråden är det okej att VI bestämmer?
  • Chicita

Du har några måsten när det gäller bröllop

1: Godkänd hindersprövning
    2: Någon med vigselrätt (präst eller borgerlig) som viger er
    3: Någon villig att gifta sig med.

(inte nödvändigtvis i den ordningen)

Det mesta andra kan man göra som man vill med.

Det finns vissa saker som måste sägas under vigseln för att den ska vara giltig och väljer man en kyrklig vigsel så kan prästen säga nej till vissa saker.

Men när det gäller gästlistan så kan ni göra precis som ni vill, bara ni är medvetna om konsekvenserna som kan komma av dessa val.
    Och det verkar ni ju vara. 

• Oniq

..och det är mer än 3år kvar?

Vem vet hur livet ser ut då?

I övrigt så är Chicita som vanligt spot on.

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • imoen

Håller med oniq, för tre år sedan skulle min gästlista inte inkluderat min mor men det gör den idag, kanske inte helhjärtat men ändå... Om ni vill slippa "hjälp" är ju ett alternativ att inte inkludera henne i planeringen och bara vifta bort nyfikna frågor med "det får du se på bröllopet"...

Svar på tråden är det okej att VI bestämmer?