• teddy

    Ni som kan vin... snälla hjälp!

    Kan man förvara vin, flaskor, inte BIB, i en garderob eller ett rum eller liknande, eller måste det stå kallt i typ en källare???

    Ska inom kort få en "vinleverans" av min far, vinet ska användas i december, kan vi ha det stående i lägenheten???

    Tacksam för svar :) 

  • Svar på tråden Ni som kan vin... snälla hjälp!
  • Chicita

    Så länge det inte förvaras över rumstemperatur så är det inga problem. Kolla så det inte blir varmt i garderoben bara (lägg in en termometer).

    Hur tror du att dom förvarar vinet på Systembolaget? Flört 

  • teddy

    Tack för att du svarat, men vinet på systemet kan man nog inte jämföra me då de e sån ruljans på det! :P

  • Chicita
    teddy skrev 2012-08-02 12:59:31 följande:
    Tack för att du svarat, men vinet på systemet kan man nog inte jämföra me då de e sån ruljans på det! :P
    Jodå, det kan du. Flört
    Det är temperaturen som är det viktigaste. Men anledningen till att dom inte har så stora kvantiteter upplockade i affärerna av dom dyrare vinerna är att vin vill vara mörkt för att må bäst. Dom billigare som det är mest ruljans på spelar mindre roll då dom inte kommer exponeras för ljuset så länge.
    Precis som hemma Flört

    Det är inget problem att förvara vin i rumstemperatur. Om det inte är så att vinet ska lagras i många år. För då trivs det bäst runt 11 grader ungefär. Och det bör vara mörkt...
    Men om det ska konsumeras inom ett år eller två så funkar en vanlig garderob utmärkt under förutsättning att det inte blir varmare än rumstemperatur där som jag redan skrivit.

    http://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-vin/Lagra-vin/ 
  • sofi 88

    Gäller det även flaskor med mousserande så rekommenderar jag dig att du lägger flaskorna ner istället för att ha dem stående. Då håller de sig bättre. Tror egentligen samma gäller för alla vinsorter men främst mousserande. Tror din garderob fungerar alldeles utmärkt.

Svar på tråden Ni som kan vin... snälla hjälp!