• Guanac­a
    Äldre 30 Jul 07:47
    34109 visningar
    15 svar
    15
    34109

    Bästa sminklektionen? Makeup Store? Body Shop?

    Jag ska sminka mig själv inför vårt bröllop (utomlands på en strand utan gäster). Vill ha en fräsch somrig makeup, inte "för mycket" men enda lite extra så att det inte bara är den "vanliga vardagsmakeupen", och så att fotona blir fina (kommer vara starkt dagsljus/sol).

     Hade tänkt boka en sminklektion någonstans för att få tips och köpa lite nya produkter. Funderar på BodyShop då jag gillar deras produkter (vill absolut inte ha något smink som är testat på djur) och man får en lektion på köpet när man blir medlen (bara 100kr).
    Men hur är personalen på BodyShop? Dvs är de makeup-artister eller är de "bara butiksbiträden" som kan lite mer om smink än "oss vanliga"? Fick en sminklektion på BodyShop för många år sedan, och det var ok, men då var det ju bara till vardags.
    Har läst att många här bokar på Makeup Store. Är deras produkter testade på djur? Är de prisvärda?

    Har någon tips på någon annan butik man kan boka lektion på? Kan boka in sig hos något sminkmärke hos tex Åhléns, och är det i så fall svindyrt? Tacksam för alla tips! Bor i Stockholm.

  • Svar på tråden Bästa sminklektionen? Makeup Store? Body Shop?
  • Äldre 30 Jul 08:07
    #1

    Jag ska också sminka mig själv på bröllopet också utomlands utomhus, fast i Italien :)

    Jag gick på sminkkurs på Kicks. Fungerade jätte bra, man fick sjäv välja vilket märke de skulle använda och så tipsade de om färger som man passade bra i. Hon sminkade ena halvan och jag fick testa att sminka den andra.

    Jag är jättenöjd och jag fick en sminkning som såg naturlig ut men ändå extra. Kostade 450 kr och då fick man 10 % rabatt på smink som man handlade då. Skulle varit i 50 min men vi höll på i nästan 2 timmar.

  • Sebast­iána
    Äldre 30 Jul 08:19
    #2

    Jag har varit på kurs hos Make-up store två gånger. Båda gångerna blev alldeles för mycket. Det var lager på lager på lager. De vill ju såklart visa så mycket som möjligt så att man ska bli frestad att köpa sen. Jag sa att jag ville ha en naturlig look båda gångerna, men jag såg helt översminkad ut. Jag sminkar bättre själv faktiskt.

  • sofi 88
    Äldre 30 Jul 09:34
    #3

    Själv har jag bara varit på body shop på make-up lektion, två gånger när det varit erbjudande samt när man blev medlem. Båda gångerna var en besvikelse eftersom de inte är särskilt kunniga, dessutom var sminkningen de körde båda gångerna inte på något sätt anpassad efter mina färger utan de ville visa sin "nya vårmake-up" i alla fall ena gången. Så det är alltså mest för att promota nya produkter de fått in i sortimentet. Därför kan man inte vara säker på att få en sminkning som passar just dig och dina färger.

    Eftersom jag själv är en bossig och otrevlig människa :D tvingade jag min stackars bodyshop försäljare att ändå göra en lite mer sotad sminkning med färger som passar mig bättre men jag vet inte om jag kände att jag blev särskilt nöjd ändå...

    Ofta får man ju faktiskt en mindre makeuplektion ändå om man går till sminkbutikerna och försöker hitta rätt skugga/foundation/läppstift ändå så därför anser jag att det är lite bortkastat med de lektioner de tar betalt för eftersom man ofta får iprincip samma grej som man kan få gratis (förutsatt att du inte går in i butiken mitt under rusningstid, då kan det bli svårt att få personlig service...). 

  • Ninja
    Äldre 30 Jul 09:57
    #4

    Jag har tyvärr haft samma erfarenhet av Body Shops sminklektioner som Sofi88, inte anpassat efter mig och inte mycket bättre än vad jag själv kan göra. Jag såg överspacklad ut - i fel färger, fick känslan av att de inte var utbildade make uppor. Däremot har jag prövat Make up store och var jättenöjd med resultatet.

    Kan också rekommendera att gå till en Åhlens butik, de tar 450 kronor för en lektion/fest make up och du får välja mellan deras märken, det brukar också ingå produkter.

  • Guanac­a
    Äldre 30 Jul 15:58
    #5

    Tack för alla tipsen!
    Ska nog gå till Åhlens och Makeup Store och kollla. Eller så provar jag en på BodyShop iallafall, kostar ju iallafall bara 100kr.

    Finns det inga andra ställen?

  • tinaal­pfält
    Äldre 30 Jul 16:18
    #6

    Vet inte om FACE har några såna sminkningar men det känns som att de skulle kunna ha det.

  • Äldre 30 Jul 16:20
    #7

    Om du bor i Stockholm sa maste det ju finnas massor av utbud att valja pa. Varfor inte prova FACE? Jag har alltid gillat deras produkter (har kopt en och samma ogonskugga fran dem i over 15 ar nu och anvander den varje dag typ) och oftast nar jag vart in i deras butiker har dem haft kunniga och trevliga make up artister och dem brukar se lite mer 'naturliga' ut i sin make an vad dem ibland gor pa Make Up Store. Annars kan det vara vart att fraga bland deskarna pa NK eller nagot annat varuhus, fraga kostar ju inget sa alltid vart att gora innan man bokar nat Lycka till!

  • Äldre 30 Jul 16:35
    #8

    Den här listan är lite drygt ett år gammal, men här kan du se vad som är ok i alla fall
    http://bloggsnusan.blogspot.se/2011/03/har-du-djurtestade-produkter.html

    Sen vill jag ju bara påpeka, att bara för att slutprodukten inte är testad så behöver det inte betyda att dom individuella ingredienserna som finns i produkterna är ok.
    Det finns många företag som skriver att deras produkter inte är djurtestade. Och sen använder dom ämnen i produkterna, som är testade. 
    Tyvärr är det så också att de flesta ingredienser som ingår i smink (oavsett märke) har blivit djurtestade på ett eller annat sätt.
    Det som är viktigast för mig är att företaget som tillverkar och tar fram produkterna försöker använda produkter som är säkra och inte behöver testas. Och då menar jag inte att dom är säkra för att dom redan är testade av en annan tillverkare Flört
     

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 30 Jul 19:12
    #9

    Har varit på Make-up-store och blev inte alls vidare frälst.. Kände mig blank och flottig efter bara någon timme och så blev jag sminkad typ som jag själv gör till vardags, sminkar inte mycket egentligen men det blev ingen större skillnad, fast jag bad om en brudmake-up.. Och en stort varningstecken för deras foundation som jag tror var boven i dramat eftersom den var tjock och väldigt täckande. Men så var sminkösen så tjockt sminkad att det krackelerade på henne så det kanske var hennes kunskap som föll men absolut inte värt 500 kr..


  • zgrein­er
    Äldre 30 Jul 19:21
    #10

    Jag fick min balsminkning på Body Shop och blev inte alls nöjd. Jag hade gjort det bättre själv! Imorgon skall jag på en sminkning på mist make up i Borås. Det kostar 495 och då får man välja produkter för hela summan med! Dessvärre vet jag inte hur de ställer sig till djurtester!

  • zgrein­er
    Äldre 30 Jul 19:21
    #11

    Jag fick min balsminkning på Body Shop och blev inte alls nöjd. Jag hade gjort det bättre själv! Imorgon skall jag på en sminkning på mist make up i Borås. Det kostar 495 och då får man välja produkter för hela summan med! Dessvärre vet jag inte hur de ställer sig till djurtester!

  • HannaL­S
    Äldre 28 Aug 17:06
    #12

    Jag tycker att alla har ett ansvar att se till att man inte använder djurtestat smink!
    Här är tips på ett bra reportage med lista på alla godkända och icke godkända produkter!

    www.minmakeupartist.se/article/75/Djurforsok-och-kosmetika---nya-regler-forandrar-villkoren


  • Äldre 28 Aug 18:32
    #13

    Jag funderade på att gå till Make Up-store bara för att "unna" mig någon gång men personalen i butikerna är så fult sminkade och tror sig vara fina... För mig är inte det bra reklam.

  • Äldre 28 Aug 19:13
    #14

    Jag var hos Body Shop på sminkning inför min bal och upplevde samma sak som ni andra - jag var inte nöjd och det var inte anpassat efter mig. Besviken.

    Hade nog hellre provat Make Up Store. Om jag inte minns fel så får man produkter till värdet av vad sminklektionen kostar, i alla fall i Skövde.

    I övrigt har det nog mycket att göra med vem som sminkar, kanske är det bättre att kontakta tex en riktig makeup-artist som inte bara tänker på att sälja. I Stockholm borde det ju finnas möjlighet att gå till någon makeup-artist utbildning eller skola och bli sminkad av en elev till ett billigt pris?

  • Äldre 29 Aug 11:25
    #15

    Vid odenplan finns det en skola för makeupartister, mist tror jag den heter. Kolla där om de har lektioner. Lycka till!

Svar på tråden Bästa sminklektionen? Makeup Store? Body Shop?