• Bröllopstokiig

Sju sorters kakor?

Vet ni vad som ingår i sju sorters kakor, alltså det "traditionella" kafferepet? Tänkte nämligen ha det på vår buffé. Så ska vi ha vanlig jordgubbstårta "midsommartårta" till bröllopstårta, nån som har tips om hur man kan göra den lite annorlunda? Midsommarbrud 02

• Svar på tråden Sju sorters kakor?
  • Bröllopstokiig

Hej hej!
    Jag tror inte det finns några specifika kakor som ingår i ett traditionellt kafferep. Det brukar dock finnas någon mjuk och någon hård kaka (ngn form av Drömmar är ett hett tips) samt någon med choklad. Är lite osäker på om vetebröd ingår i gruppen "kakor", i så fall bör det nog vara med något sådant oxå.

Om du vill ha lite tips och inspiration så har jag ett jättebra recept på chokladrutor med vaniljglasyr som man ringlar ett virr-varr mönster av smält blockchoklad på (bakas i långpanna). De går snabbt att baka, går jättebra att frya (tinar fort) och ser otroligt proffsiga ut, fast man knappt ansträngt sig alls. :) Skriv din mailadress så skickar jag receptet om du är intresserad.

Lycka till i kak-jakten!

• Bröllopstokiig

Boken sju sorters kakor tror jag innehåller sju kapitel, en för varje sorts kaka. Så om du vill ha sju sorters kakor kan du ju ta en från varje kapitel!

• Bröllopstokiig

hej på er!
    Efter 5 år som bagare så har man haft ganska många beställningar gällande 7 sorters kakor.
    Förr i tiden hade man sju sortes småkakor, de sägs att de stod för alla dagar i veckan...vet dock inte om jag tror på det.
    I alla fall ett klassiskt kakfat brukar innehålla:Chokladrutor (med strössel och mandel på)Finska Pinnar, Hallonrutor(Eller runda)Smörkakor och Kolakakor. Vi lade ofta till Drömmar (vanilj) och Kanelkakor.
    Mjuka kakor är något som tillkommit på senare dar, men det kan ju vara trevligt som omväxling, dock lite mäktigare.
    Lycka till med ditt kakbord!

• Bröllopstokiig

Hallo!

Erika!
    Det där receptet på chokladrutor med vaniljglasyr låter supersmarrigt.
    Har du lust att maila det till mig?
    Adressen kommer här: maria.karlsson@jula.se
    Ha det gott!

• Bröllopstokiig

Erika, jag tar också väldigt gärna del av ditt recept på chokladrutor. Snart dax för mig att ordna fredagsfikat på jobbet ; )

Min mailadress är sarhe@spray.se

• Bröllopstokiig

Erika!
    Även jag är kak- och bakfantast. Jag skulle bli jätteglad om du kunde maila receptet till mig också.

Min mailadress är ansing22@yahoo.com

Tack på förhand!

• Bröllopstokiig

Tack för svar och erbjudande om recept! Jag har alldeles för många recept att välja mellan redan, allt är ju så gott... men tack ändå!

Midsommarbrud 02

• Bröllopstokiig

Hej

Du Erika jag skulle oxå jättegärna ha ditt recept, det lät jättesmaskigt. Tack på förhand

tylva@hotmail.com

• Bröllopstokiig

Erika; Ditt recept lät supersmarrigt! Om du inte har tröttnat att skicka recepet på chokladrutor till alla, får du gärna sända ett ex till mig med!

Tack på förhand!

mikroth@hotmail.com

• Bröllopstokiig

Snälla lägg ut receptet här på BT. Det verkar var många som vill ha det
    Även lilla jag.
    Sju sorters kakor för mig är:
    drömmar
    chackrutor
    syltbollar
    finska pinnar
    danska "pinnar"
    chokladsnitt
    kanelbullar

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Ja, det var i Mat som Tomas Tengby pratade om sju sorters kakor. Enligt honom ingick vetebröd och mjuka kakor i kakfatet, men det kanske är en modernisering. Jag har för mig att det var i förra veckans Mat de hade ett inslag om sju sorters kakor. Det finns etikettregler för i vilken ordning kakorna ska ätas också. Det kanske inte är något man måste följa, men det var lite roligt att höra talas om ändå.

• Bröllopstokiig

Erika, kan jag ockå få receptet? Det lät jättegott och jag ska också snart baka på jobbet...
    Tack på förhand!
    Jennyl@hotbrev.com

• Bröllopstokiig

Erika - jag vill också jättegärna ha ditt recept om du orkar skicka det till ännu en person... är kakfreak!!!

Tackar på förhand!

kli@schur.com

Svar på tråden Sju sorters kakor?