• Smulan

    Bröllopstårta vad kostar det?

    Vi har gift oss och ska nu ha en fest efteråt med ca 65 personer (om alla tackar ja) och har tittat runt på priser. Det bästa jag har sett hitills är 25-31 kr per bit för special tårtor och 20-25 kr per bit för vanliga.

    Är det dyrt? Om jag räknar på 25 kr per bit så blir det 1750 kr för 70 pers, är det dyrt/normalt/billigt? Vad kan man vänta sig att få för 25 kr biten?

    Vi ska till bageriet idag och prata med dem. Men vill ändå ha ER åsikt! Vad betalade ni för era tårtbitar? Vi är ute efter en enkel tårta som är god men inte med för mycket dekorationer.

    Berätta om era tårtor hur mycket de kostade, hur många det var för och vilka smaker de hade.....gärna bild också

    Bara så att vi kan jämföra lite!

  • Svar på tråden Bröllopstårta vad kostar det?
  • Chicita

    Det är billigt.
    Riktigt billigt....

    25:- biten låter som enkla typ prinsesstårtor (eller motsvarande) utan några särskilda dekorationer.

    Jag kan ju säga som så att jag tar 20:- / bit (vill dom ha väldigt avancerade dekorationer eller blommor i mängder så får dom lägga till lite för det eftersom det kan ta flera timmar, ibland dagar, att tillverka massor med rosor eller annat.
    Då går jag +-0, eller möjligtvis får jag in någon krona i vinst. Men då köper jag ju in ingredienser till vanliga priser och inte till grossistpris.

    Även här i den här lilla stan (Borlänge) så brukar det kosta runt 35-40:- / bit för en enklare bröllopstårta.
    Och om man går till någon riktig "bröllopstårtsexpert" (finns inte här, men typ i Stockholm) så kan det dra iväg uppåt 70:- biten.
     

  • aviman

    Vår tårta kommer kosta ca 38 kr / bit, så den kommer kosta oss 2260 kronor (60 pers)... Vi kommer ha moussefyllning, hallon och passionfrukt eller björnbär.

    Vi gifter oss inte förrän nästa år så jag har ingen bild, men jag har önskat ett speciellt utseende och väntar på ett OK från kocken som ska göra den. Så jag återkommer när jag vet om det är ett GO, då kan jag posta en bild på vad för sorts tårta på ett ungefär vi får för pengarna :) 


  • CeciliaO

    Vi har inte gift oss ännu så har ingen bild ännu tyvärr men där vi beställer vår bröllopstårta kommer den kosta 55kr per bit. Så då är ju erat pris väldigt billigt jämförelsevis!!
    Men i det priset ingår det ju precis hur vi vill dekorera och hon gör den precis som vi vill ha den, plus bröllopsparet uppe på. Men jag vet inte, det kanske alltid ingår :) 

  • Smulan

    Oj ja vår låter ju väldigt billigt jämfört med era. Nu blev jag plötsligt väldigt posetiv till att INTE göra själv utan beställa istället så jag slipper all stress.Ska snart åka till bageriet och prata med dem då får vi se vad de kan erbjuda!


    aviman skrev 2012-07-23 16:37:45 följande:
    Vår tårta kommer kosta ca 38 kr / bit, så den kommer kosta oss 2260 kronor (60 pers)... Vi kommer ha moussefyllning, hallon och passionfrukt eller björnbär.

    Vi gifter oss inte förrän nästa år så jag har ingen bild, men jag har önskat ett speciellt utseende och väntar på ett OK från kocken som ska göra den. Så jag återkommer när jag vet om det är ett GO, då kan jag posta en bild på vad för sorts tårta på ett ungefär vi får för pengarna :) 
    Ja posta gärna en bild sen när du kan det vore väldigt intressant att få se. Låter som en god och fräsch fyllning ni ska ha!
    Chicita skrev 2012-07-23 16:37:25 följande:
    Det är billigt.
    Riktigt billigt....

    25:- biten låter som enkla typ prinsesstårtor (eller motsvarande) utan några särskilda dekorationer.

    Jag kan ju säga som så att jag tar 20:- / bit (vill dom ha väldigt avancerade dekorationer eller blommor i mängder så får dom lägga till lite för det eftersom det kan ta flera timmar, ibland dagar, att tillverka massor med rosor eller annat.
    Då går jag +-0, eller möjligtvis får jag in någon krona i vinst. Men då köper jag ju in ingredienser till vanliga priser och inte till grossistpris.

    Även här i den här lilla stan (Borlänge) så brukar det kosta runt 35-40:- / bit för en enklare bröllopstårta.
    Och om man går till någon riktig "bröllopstårtsexpert" (finns inte här, men typ i Stockholm) så kan det dra iväg uppåt 70:- biten.
    OK ja vi får se om det är prinsess tårte liknande eller om de kan erbjuda annat. Vore kul med nåt annat än vanligt!
    CeciliaO skrev 2012-07-23 16:39:06 följande:
    Vi har inte gift oss ännu så har ingen bild ännu tyvärr men där vi beställer vår bröllopstårta kommer den kosta 55kr per bit. Så då är ju erat pris väldigt billigt jämförelsevis!!
    Men i det priset ingår det ju precis hur vi vill dekorera och hon gör den precis som vi vill ha den, plus bröllopsparet uppe på. Men jag vet inte, det kanske alltid ingår :) 
    Det låter ju helt rimligt för att kunna bestämma allt själv. jag har sett de som tar 85 kr biten här i stan så jag blev väldigt posetiv när jag hittade detta pris. Men sen blev jag oskäker igen när jag frågade mamma (hon tyckte väl egentligen att vi alla kunde baka själva hihi som jag var inne på först men nu blev jag lat.....hon sa ju självklart att det är vi som avgör hur vi vill ha det!). Nu är jag posetiv igen. Dessutom vet jag att just detta bageriet gör väldigt goda saker så vi får hoppas=)!
  • Ingride

    Vi ska inte ha en bröllopstårta, utan vi har beställt tre olika tårtor, så att gästerna själva kan välja. De kostar ca 20 kronor per bit, men då har vi inte sagt att det är till bröllop och inte beställt några särskilda dekorationer. Vi ska ha en Budapest, en moccatårta och en pärontårta. Den sistnämnda för att vi har en nötallergiker och den innehåller inga nötter eller något annat han inte tål.
     

  • Smulan
    Ingride skrev 2012-07-23 17:04:59 följande:
    Vi ska inte ha en bröllopstårta, utan vi har beställt tre olika tårtor, så att gästerna själva kan välja. De kostar ca 20 kronor per bit, men då har vi inte sagt att det är till bröllop och inte beställt några särskilda dekorationer. Vi ska ha en Budapest, en moccatårta och en pärontårta. Den sistnämnda för att vi har en nötallergiker och den innehåller inga nötter eller något annat han inte tål.
    ok ja då låter det ju som vårt bageri här.....de tar ju 20 kr för vanliga tårtor. Tack då vet jag att det inte är alldeles galet ;)
  • Five year engagement

    Vår tårta var en mousse tårta, 48:- biten. 25 pers, 3 våningar. Himmelskt god!!! Browniebotten, vit chokladmousse och hallonmousse!

  • Smulan
    Five year engagement skrev 2012-07-24 00:04:24 följande:
    Vår tårta var en mousse tårta, 48:- biten. 25 pers, 3 våningar. Himmelskt god!!! Browniebotten, vit chokladmousse och hallonmousse!
    OK ja det låter gott. Vi var till bageriet igår och kollade...valde en med chokladbotten och jordgubbsmousse med marsipanlock på...tror det kommer bli kanon gott. Idag ska chefen ringa och ge prisförslag så får vi se om vi måste ändra oss för att få ner kostnaden.
  • Syllis 2012

    Ica Maxi tårtor är fina kostar 159 kr för 10-12 bitar.Och dom kan man ju få i olika utseende och smaker

  • Grodprinsens brud

    Japp. Det är RIKTIGT billigt! Har du sett bilder på tårtorna så att de är vad du förväntar dig? Jag håller med om att det låter mer som priset på vanliga prinsesstårtor snarare än bröllopstårta..

    Det billigaste jag har hittat på riktiga tårtor är 40 kr/bit men häromkring ligger det generella priset mer på 55-60kr/bit 


Svar på tråden Bröllopstårta vad kostar det?