• Maria704

Gäst på Syrianskt bröllop

Jag behöver lite tips!!!!

Vi fick en inbjudan till ett Syrianskt bröllp som är om 2 veckor.

Jag har aldrig varit på något sådan bröllop och vet ej vad man ska ha på sig. På inbjudan stod det ingen dresskod. Ska det vara lång klänning eller kort? Finns det några " regler som är bra att veta om"

Vad ger man i bröllops present?

Är tacksam för alla tips och råd som ni kan ge.

/Maria

• Svar på tråden Gäst på Syrianskt bröllop
  • Chicita

Jag ska inte påstå att jag är någon expert på syrianska bröllop.
    Men av vad jag har läst mig till här på BT så är dom rätt överdådiga. Så du kan nog klä dig i princip hur fint du vill. Och eftersom du inte är syrian (antar jag eftersom du inte vet hur det går till Flört ) så förväntar dom sig nog inte att du ska ha full insikt i det heller.

Och jag har uppfattat det som att pengar är det man brukar ge. Ofta stora summor. Men som sagt, även här förstår och förväntar dom sig nog snarare att du ska gå emot det vanliga.
    Ge en gåva du tror dom uppskattar helt enkelt Glad 

• Tok kär Annki

Vad jag vet, har en syriansk kollega som har berättat en hel del nu med tanke på att jag ska gifta mig. Så vi satt och gemförde likheter och skilnader
    Som kvinna har man lång festklänning, uppsatt hår och till present en summa pengar behöver inte vara någon stor sådan. Det är närmsta familjen som ger stora summor pengar. Hon berätta att det finns släktingar som ger 500:- i present.
    Deras bröllop har oftast 400-500 gäster, vigseln är sent på eftermiddagen/tidig kväll och festen håller på hela natten. De lägger ner mycket arbete på att alla ska trivas och att det ska vara fint, men det gör ju vi också eller hur. Flört Jag är lite avvis på dig, vill också gå på ett syriankst bröllop. Skrattande

Tok kär Annki
  • sissi

Hej Jag är syrian själv och kan nog hjälpa dig med din fråga:).
    Oftast när man inte är släkt med personerna som gifter sig räcker det att man kan ha på sig någon enkel klänning:). Finns fina klänningar på Nelly man kan ha på sig eller ginatricot. Är du ingift släkt med någon av brudparen kan man ha lång klänning om man vill inget måste.
    De närmaste Kusiner syskon sysslingar brukar ha balklänningar och hela köret:).

• Fästmön

Vad roligt med syrianbröllop =) Jag är syrian (gift med en svensk dock så vi hade blandbröllop) och kan säga att en kort eller lång festklänning som man kan hitta på de vanliga kedjorna duger bra. Typ H&M, GinaTricot eller Nelly som sissi skriver. De flesta gäster fixar håret hos frisör eller fönar det hemma.

Här har du lite mer konkreta tips på vad man kan ha på sej; http://www.mariabloggar.se/2010/09/lasarfraga-klanningar-till-brollop.html 

"De oskrivna syrianreglerna" är att ge pengar i present. Som Tok Kär Annki skriver så är det ofta många gäster på syrianbröllop - skulle alla ge en vanlig svensk bröllopspresent (typ matberedare och ljusstakar?) så skulle brudparet få väldigt mkt grejer så det är väldigt lämpligt att få pengar... Man brukar alltid ge jämna 500-lappar. Går man själv så ger man alltså minst 500 SEK. Har man väldigt dålig ekonomi så kan två personer också ge 500 SEK (alltså endast 250 SEK var) - annars är väl regeln att man ger 500 SEK per vuxen person om man inte är väldigt nära, då ger man mer. Pengarna lägger man i ett kuvert (eventuellt med ett fint kort) som man skriver sitt eget namn på. Sen när man går ifrån festen och säger hej då till brudparet och deras familj så lägger man kuveret i en låda som brukar stå där. Hittar man ingen låda är det lämpligt att ge kuvertet till brudtärna/marskalk eller någon annan än brudparet som är nära familj.

Ingenting säger dock att du måste följa syrianreglerna. De gäller bara syrianer och skapar osämja om de inte följs. För en svensk är det fritt fram att ge vad man vill =)

Lycka till! 

Svar på tråden Gäst på Syrianskt bröllop