• Neamal­mberg
    Äldre 20 Jul 20:34
    7577 visningar
    33 svar
    33
    7577

    Bör man bli irriterad?

    Jag och min sambo kommer att gifta oss den 1 september och har bestämt att brölloppet är djurfritt (pga allergi bland gästerna) och att bröllopet är barn fritt

    Nu funderar min kära far på att han inte kommer att komma då han inte kan ta med min 7 åriga lillebror, allt detta med motiveringen "ja på inbjudan låter de ju som om dom inte vill ha oss där, då det är barn fritt"

    Börja jag bli irriterad på detta? eller bör jag gå så långt att om de är ett problem behöver dom inte komma? eller ta en hel omvänning och säga att dom kan ta med lillebror??

    Vet tusan inte hur jag ska tänka vill ju jätte gärna ha med min pappa (hans nya fru kan stanna hemma) men stället vi valt att gifta oss på är inte barn vänligt då det både är stora vägar stora åar och järnväg bara runt knuten och vill inte ha olyckor där barn är inblandade smat att föräldrarna ska kunna festa loss med oss senare på kvällen....

    Några tips på tillväga gångs sätt??? 

  • Svar på tråden Bör man bli irriterad?
  • Äldre 20 Jul 20:44
    #1

    det är sådant diskussionsämne detta "barnfritt".... jag fattar inte varför en del gäster på så många bröllop tar så illa upp att det är barnfritt?? det är ju bara att acceptera för bövelen! 

    du kanske skulle fråga din pappa om han är ett barn? då han anser att han inte fick komma då det står "barnfritt"? för han beter sig då som ett.... kanske hårda ord, men JAG skulle då bli ganska irriterad faktiskt. 

    annars, förklara för honom varför, att det är ett olämligt ställe (om du nu inte gjort det redan).. annars vet jag tyvärr inte hur du skulle kunna göra.. 

  • Äldre 20 Jul 21:17
    #2

    Om det ställer till problem för personer som är så nära och det inte går att ha en dialog om möjligheten till barnvakt, då kanske man dragit gränsen för hårt? Jag menar inte alls att barn ska vara självklara gäster överallt, men har man yngre halvsyskon som utesluts och föräldrar som tar illa upp, då ska man kanske fundera på vad principen och dagen är värd i förhållande till relationen till dem framöver?

  • Green
    Äldre 20 Jul 21:35
    #3

    Du bör nog tänka dig för lite?!
    Det är din lillebror du utesluter. Det verkar som en markering att du inte accepterar honom och jag förstår att din far blir upprörd.
    Är det värt att bli ovän med din egen far och riskera att han inte kommer på ditt bröllop?
    Tänk en gång till innan du bestämmer dig!

  • PiaB
    Äldre 20 Jul 21:45
    #4

    Jag tycker också du ska fundera på vad det ställer till med i relationen till din pappa. Är det jätteviktigt för er att det är barnfritt så är det. Men som sagt, det är din lillebror.


     


    Vi kommer att ha barnfritt av den enkla anledningen att det bara finns ett småbarn i våra kretsar just nu. Hon kommer att vara nästan två när vi gifter oss och om de inte kan få barnvakt så ser vi hellre att de kommer med dottern än inte alls. Däremot har vi massor med tonåringar med där den yngsta kommer att vara 15 då. Så egentligen är det ju inte barnfritt, bara att allas barn är stora nu


  • Marjas­inus
    Äldre 20 Jul 21:57
    #5
    Green skrev 2012-07-20 21:35:33 följande:
    Du bör nog tänka dig för lite?!
    Det är din lillebror du utesluter. Det verkar som en markering att du inte accepterar honom och jag förstår att din far blir upprörd.
    Är det värt att bli ovän med din egen far och riskera att han inte kommer på ditt bröllop?
    Tänk en gång till innan du bestämmer dig!
    Jag tycker du har helt fel. Det är hennes bröllop, hon bestämmer villkoren. Att hon exkluderat sin lillebror, det beslutet har hon ju tagit redan när hon skrev "barnfritt" på inbjudan. Att tillåta att ett barn kommer på festen är dels att skicka dåliga signaler till alla de andra som ordnat barnvakt sen är det nog inte så roligt för en sjuåring på en fest för bara vuxna.

    Du bör helt klart bli irriterad över din fars agerande. Känns som jag har hört den här historien så många gånger tidigare just med en pappa som är omgift och har nya barn. Sätt ned foten och tala om för honom vad som gäller, han ska hitta en lösning för att kunna infinna sig på bröllopet under samma förutsättningar som alla andra på festen.
  • Äldre 20 Jul 22:28
    #6

    Ja, visst, man bestämmer reglerna när man bjuder. Men då får man ju fundera på vad som är mest värdefullt, reglerna eller relationerna - om de nu krockar med varandra -- särskilt om man inte tänkt på det i förväg.

  • J2012
    Äldre 20 Jul 22:33
    #7

    Vad märkligt att du inte pratat om detta med din pappa innan ni skickade ut inbjudningarna! Det är kanske inte helt vanligt att utesluta ett syskon, ofta när det är barnfritt verkar det som att brudparet ändå låter närmaste familjens barn vara med MEN lika ofta har ju brudparet ordnat barmvakt åt sina egna barn. 

    Skulle jag vara i din situation så skulle jag be om ursäkt för att det blivit missförstånd, uppenbarligen har din pappa räknat med att hela familjen ska vara med på festen men att festen verkligen inte är barnanpassad och att det är svårt att ändra på. Lägg till att du inte tror det är så roligt för en ensam sjuåring på en lång middagssittning. 

  • Emelie­Karlss­on
    Äldre 20 Jul 22:45
    #8

    kan tycka det är en självklarhet att syskon kommer? Oavsett ålder

  • Silket­uss
    Äldre 20 Jul 23:25
    #9

    Det är inget konstigt alls med att man vill ha ett djurfritt bröllop, det förstår de allra flesta, med tanke på allergi och hur miljön på ett bröllop är, ingen bra plats vare sig i kyrka eller vad man nu gifter sig i för lokal, eller där man sedan håller resten av festen. Det får man lov att acceptera som gäst, inga problem där. 

    Men det förvånar mig att du inte ser att du tvingar din pappa att välja mellan sina barn, det skulle inte alla tycka var ok, iaf tycker inte jag det. Jag har barn som är vuxna och så har jag barn i din lillebrors ålder, så jag har ganska lätt att sätta mig in i situationen som din pappa befinner sig i.

    Hade något av mina vuxna barn krävt att vi skaffade barnvakt för våra barn, dvs deras halvsyskon, hade jag valt att stanna hemma från bröllopet, om nödvändigt. Det vore ju en extremt tydlig och skarp markering att de inte acccepterar vare sig halvsyskon eller deras pappa. Det skulle jag ta extremt illa vid mig av. Vare sig man är 20, 30, 30 eller 60, är det väldigt viktigt att känna att ens livspartner är accepterad av den närmaste familjen.

    Därför skulle jag ta väldigt illa upp om mina barn tyckte att både min blivande man och våra gemensamma barn skulle stanna hemma från deras bröllop. Och som jag skrev, om beslutet stod fast, skulle jag välja att inte komma på bröllopet.

    Jag skulle verkligen vilja be dig att tänka om, för risken är så stor att du sårar din pappa så väldigt djupt annars. Det uppfattar jag inte att du vill göra? Därmed inte sagt att alla gäster bör få ta med sig alla barn, men nu pratar jag om din pappa och ditt halvsyskon, samt barnets mamma. Det är väldigt stor skillnad. 

  • Äldre 21 Jul 07:20
    #10

    Hur kan du inte bjuda din lillebror??? Visst, har man dålig relation eller hatar så finns det ingen anledning att bjuda men där kan det kanske uppfattas som en markering att ingen av dem är bjudna...

Svar på tråden Bör man bli irriterad?