• Äldre 20 Jul 20:12
    8750 visningar
    9 svar
    9
    8750

    Musik vid borgerlig vigsel!? Hjälp!

    Det här med musik när man gifter sig borgerligt... hur gör man?? Vi kommer gifta oss borgerligt i festlokalen. Inreder ett rum i lokalen där alla gäster kommer att sitta o ha som en gång emellan sig där jag o min blivande kommer gå in. Hur brukar man göra med musik när vi går in o sen går ut igen??

    Någon som har nå tips o idéer??

  • Svar på tråden Musik vid borgerlig vigsel!? Hjälp!
  • Äldre 21 Jul 01:19
    #1

    Hej där...
    Vi ska oxå gifta oss borgerligt. Utomhus..Vi har en kille som spelar gitarr och en tjej som sjunger..och förhoppningsvis kan få till en ingångs melodi om inte detta fungerar så ska vi använda oss av spotify.
    Vårt vigselprogram ser ut så här...


  • Pertin­ax
    Äldre 21 Jul 01:41
    #2

    Vi gifter oss borgerligt utomhus om mindre än 4 veckor. Har vasaloppslåten som inmarsch (spelas på fiol och dragspel), två kompisar kommer sjunga Utan dina andetag, Du är allt, Av längtan till dig och Kärleksvisan. "Utmarsch" (kommer stå kvar och bara vända oss om) blir Underbart (på dragspel och fiol).

  • Äldre 21 Jul 20:24
    #3

    tack så mycket för att ni delade med er!
    Jag får fundera över hur vi ska göra... får leta efter nå låtar som kan passa o som vi kan be en vän sjunga o spela på gitarr. det kanske skulle funka... men frågan är just hur man ska hitat de "rätta" låtarna...

    Tur att man har nästan 1 år på sig :)

    Ni får jättegärna dela med er av flera tips på låtar som kan passa vid in o utgång :)

  • Äldre 22 Jul 17:58
    #4

    Har ni ingen låt som är "er" låt?? eller någon som ni gillar lika mycket??
    Finns ju en hel del att välja mellan. Viktigaste är ju att ni känner för dom båda två.
    min m2b blev mycket överraskad över mitt val av Kent...fick förslaget av en granne (hon jobbar i kyrkan).
    Texten påminner om oss....när han sedan valde så föhoppningsvis så blir det "Ordinary People" av John Legend, "Have a Little Faith in Me"  av John Hiatt ..eller "With Arms Wide Open" av Creed.
    Bra val av honom tycker jag efter som texterna påminner om oss...inte allt men en aning i samtliga låtar.
    Hoppas bara nu att killen och tjejen som ska spela och sjunga fixar någon av dess 3 (håll tummarna ;)  )

    Låtar till in och utgång är väl lite detsamma någon musik som ska kännas som er musik. Där den ska spegla er. Som du säger tur att ni har ca 1 år på er....5 dagar här bara.
    Vi kommer inte ha någon utmarch...utan vigselförättaren hälsar alla att komma fram och gratulera de nygifta.

    Om du använder spotify..skriv instrumental i sökrutan ...det finns massor och på ett år lär det väl bli ännu mera.
    Vivaldi brukar ju vara fin...just nu lyssnar jag på Starwars...hihih..kanske bra som ingång...nej..ärligt mer än så kan jag inte hjälpa dig. Just nu i alla fall.

    Lycka till 

  • Äldre 22 Jul 18:47
    #5

    Nej vi har ingen speciell låt så...lite tråkigt... sen finns det ju jättemånga fina låtar som vi båda gillar men jag vill gärna att texten ska handla om nåt passande...inte att den tex handlar om olycklig kärlek som många av de låtar jag gillar gör :)

    Har letat o letat efter en massa låtar o försökt få inspiration genom youtube mm.... igår kväll när jag åkte i bilen hem från affären så spelades Simply the best m Tina Turner....lyssnade för första gången då tror jag på texten o tänkte att den kanske skulle vara nå som utgångsmusik?! Ska fråga min bästa kompis man ifall han vill sjunga o spela gitarr på vår vigsel... så det blir ju liksom en mer avskalad version... skulle den funka tro??

    Idéer för ingångsmusik är just nu: Marry me- Train eller Right next to you- Justin Bieber.

    Tänk er alla låtar med gitarr o en kille som sjunger... vad tror ni??

  • Pertin­ax
    Äldre 22 Jul 23:57
    #6
     Simply the best
  • Äldre 23 Jul 08:08
    #7

    Vi hade "The Rose" spelad på piano (med sång), som ingångsmusik. Sen sjöng sångerskan "Det vackraste" till gitarr & "What are words" till piano Glad

    Kolla med din vän om han är duktig på att spela melodi på gitarr, i så fall fungerar det med nästan alla låtar (under förutsättning att han kan den eller hinner lära sig den). Spelar han "bara" akord kan det bli lite tråkigt som ingångslåt om han inte sjunger till Flört En tanke bara! 

  • Äldre 23 Jul 11:45
    #8

    Tanken är att han isånnafall ska spela o sjunga både till ingång o utgång :)

  • InaAnn­a
    Äldre 23 Jul 19:21
    #9

    Vi gifter oss utomhus 1/9 - med bara närmaste familjen som gäster, våra gemensamma barn (faktiskt tot 7 st) från tidigare förhållanden, våra föräldrar och våra systrar med varsitt barn. Vi känner ingen vi kan be sjunga och det kändes opersonligt att be en okänd sjunga så vi har anlitat en kille som spelar trumpet. Vi tänkte att han ska inleda vigseln som vid ok väder är precis vid vattnet med "För kärleks skull", sen tror jag det blir en låt i mitten av vigseln (vi har bara 30 minuter på oss) kanske "Av längtan till dig" Sen kanske det får räcka så. Det blir lite för pampigt med en slutlåt, kanske ber honom spela en fanfar helt enkelt.

Svar på tråden Musik vid borgerlig vigsel!? Hjälp!