• lingonberry

Bad min mamma om barnvaktshjälp, men hon vill inte... Tjata eller tänka ut ny plan?

Jag och min sambo gifter oss on en dryg månad. Ett bröllop i all enkelhet, där vi bara bjudit in de närmaste släktingarna att vara med. Inkl våra barn blir vi totalt 12 personer. Vi väntar oss inga överraskningar eller något speciellt under vigsel och fest, men har bokat en spa-helg för oss två dagen efter vigseln med en övernattning. Då vi har dåligt med barnvakter, faktiskt inga alls så bad jag min mamma att vara här och passa våra två barn. Hon har aldrig varit barnvakt till dem, och inte ens i detta fallet ville hon egentligen ställa upp men hon skulle "tänka på det". Våra barn är i skolåldern, och alltså inte små men inte så stora att de klarar sig själva. Jag blev oerhört besviken på hennes brist på engagemang, och känner nu att vi antingen får avboka spa och åka på något hela familjen (det var 9 år sedan vi kunde hitta på något på tu man hand, så det känns verkligen ledsamt att inte få dessa två dagar för oss själva) eller också hastigt försöka få annan hjälp med barnen, att de ev kan sova hos kompisar. Ska man tjata och begära denna hjälp eller helt enkelt säga att vi löste det utan henne?

• Svar på tråden Bad min mamma om barnvaktshjälp, men hon vill inte... Tjata eller tänka ut ny plan?
  • Ingride

Det känns ju inte roligt om man ska behöva tjata. Själv har jag väldigt svårt för att be om hjälp och hade heller inga barnvakter att anlita när barnen var små. Försök hitta någon annan. Barnen klarar väl det mesta sjläva, det är som du skriver bara så att de inte ska vara ensamma. 

• Misswert

Jag hade nog gjort så att jag hade en backup plan. Kolla med föräldrar till barnens favoritkompisar, de ställer säkert upp om de kan och får veta varför ni behöver barnvakt.

Jag personligen skulle inte tjata på min mamma, utan i första hand försöka lösa det på något annat sätt.

Har ni några syskon som kanske skulle kunna ställa upp? Eller dina svärföräldrar?

Hoppas det löser sig för dig!

• lingonberry

Jag har inga svärföräldrar, och våra syskon bor alltför långt bort. De har egna barn och det är inte aktuellt för dem att stanna kvar två nätter här för att hjälpa oss, det kan jag på förhand lova. Min mamma bor också långt bort, men tänkte att det var lättast för henne att stanna kvar då hon bara har sig själv att tänka på. Det känns inte aktuellt att skjutsa barnen till min mamma eller syskon för en natt, det blir 30 mil enkel resa. Jag får nog leta på annat håll, och lyckas inte detta får vi nog helt enkelt stanna hemma eller tänka ut en familjehelg med barnen inräknade.

• Anneli256

Usch o fy.. vet precis vad du pratar om. Hade själv väldigt svårt med barnvakt när mina var små. Tyvärr så finns det mor och farföräldrar som inte har det intresset för sina barnbarn.

Hade jag varit som dig så hade jag försökt med någon annan. Eftersom barnen är så pass stora också så kanske dom har någon god vän..eller liknande som någon sa. Om du pratar med dom där och förklarar situationen så tror jag säkerligen dom ställer upp.

Klart ni ska försöka spendera just denna helgen för er själva, man behöver vuxentid i ett förhållande. Din mamma bör vara absolut sista lösningen. Lycka till.

Svar på tråden Bad min mamma om barnvaktshjälp, men hon vill inte... Tjata eller tänka ut ny plan?