• Äldre 19 Jul 02:00
    2909 visningar
    12 svar
    12
    2909

    HJÄLP MIG! Bjuda eller inte bjuda?

    Hej allihopa! 
    Har kommit till ett svårt val då jag vill ha "nästan alla" släktingar på min sida när jag gifter mig nästa år, förutom 1 familj. Har en stor släkt, så det kan bli mycket diskussioner där senare utifrån mitt val.
    Min yngsta morbror och hans fru bjöd aldrig mig till deras bröllop, när alla andra i släkten var det då dem aldrig gillat mig Rynkar på näsan dels efter mitt förflutna med min mamma som dem egentligen inte har något med att göra. Sen också efter att dem alltid lagt sig i alla dispyter hit och dit. Har inget bra förflutna med denna morbrodern, tycker rent ut sagt inte om honom överhuvud taget! Min moster + 2 kusinbarn blev heller inte bjudna då hon var skit för honom, hon hade köpt nya klänningar till barnen. RENT UT SAGT RESPEKTLÖST. Demon Jag tål honom inte, ser honom numer bara vid jul & andra högtider. Tycker ni jag gör fel som kanske inte bjuder honom? ge mig gärna tips! Oskyldig Kram på er!


    Släkt, beslut, dispyter, bråk, inbjudning
  • Svar på tråden HJÄLP MIG! Bjuda eller inte bjuda?
  • Äldre 19 Jul 09:10
    #1

    Eftersom du inte gillar honom alls och inte vill ha honom där så tycker jag inte att ni ska bjuda honom. Självklart kommer ni få räkna med lite sura miner men det är bara att försöka att strunta i dem. Har du ingen släkting som står dig nära du kan prata med om det? SOm känner er båda.

  • Vinter­brud12­1212
    Äldre 19 Jul 09:10
    #2

    Om jag hade haft en morbror som betedde sig så, så hade jag INTE bjudit han eller hans fru!!
    Vad som hänt i ditt tidigare liv är ju bara en förbannat dum orsak att skylla på..

    Man bjuder inte släktningar som beteer sig illa emot en!! 

  • lovisa­86
    Äldre 19 Jul 09:37
    #3

    Skrev men mitt inlägg publicerades inte så hoppas det inte kommer två gånger nu!
    Iallafall: bjud dem inte. Finns inte på kartan att jag hade gjort det. Du blev inte bjuden, varför skall du då bjuda?
    Om de ändå förväntar sig bli bjudna när ni har en dålig relation så är det riktigt egocentriskt. Och om resten av släkten inte förstår eller blir sura och småsinta så är det futtigt. Tänk på att de som du bjuder skall tillföra något i ditt liv och inte ta energi. Skall du spendera festen med en morbror som du känner inte unnar dig glädjen? Kommer ta mängder energi från din dag, och jag säger eliminera problemet istället, bjud inte.

  • purple­flower
    Äldre 19 Jul 10:57
    #4

    Håller med, bjud inte! Jag hade aldrig bjudit någon/några som jag vet inte tycker om mig. Vad ska de där och göra om de ändå inte delar er glädje? Bättre att de sitter hemma och surar istället Flört På bröllopsdagen ska man bara omge sig med folk som man tycker om och som är glada för ens skull och vill fira.

  • LindaP­87
    Äldre 19 Jul 11:04
    #5

    Jag håller med tidigare skribenter!


    Bjud inte! Ni gifter er för eran skull och vad alla andra tycker spelar ingen roll! 
    O jag skulle inte heller bjuda någon jag inte gillar! Det är eran dag!
    Men jag förstår ändå att dina tankar går som de gör.... Lustigt att man ska 
    oroa sig så mycket över vad alla andra tycker!

  • Silket­uss
    Äldre 19 Jul 11:43
    #6

    Här är en till som inte tycker att du ska bjuda dem. Inte för att hämnas för att du inte blev bjuden på deras bröllop, utan för att du helt enkelt inte gillar dem. Se till att ha personer du tycker om omkring er på er stora dag.

  • Äldre 19 Jul 11:54
    #7

    Om du inte bjuder dom, men bjuder andra som är lika långt bort på släktträdet så gör du en tydlig markering att du inte tycker om dom och inte vill ha med dom att göra.
    Nu är det kanske inget problem, men för framtida relationer så kan det vara bra att veta och tänka igenom vilka signaler man sänder när man väljer att inte bjuda vissa utvalda personer.

    Min magkänsla säger "skit i dom".
    Men vad säger "faster Agda" om du inte bjuder din farbror, och dina föräldrar... osv.
    Kommer dom bli arga på er om ni markerar att ni inte gillar honom?
    Om du inte klarar av att stå fast vid ditt val och försvara det, och tror att du kanske kommer att ångra det och få problem längre fram. Så ska du kanske överväga att bjuda honom ändå..
    Känn efter ordentligt.

    Om du bjuder honom så kan du ju vid bordsplaceringen sätta honom så långt ifrån er du kan utan att vara uppenbart oartig och se till att det sitter positiva personer (som tål honom) runt honom. Det kan ta bort en hel del av det negativa. 

  • Äldre 19 Jul 18:01
    #8
    purpleflower skrev 2012-07-19 10:57:12 följande:
    Håller med, bjud inte! Jag hade aldrig bjudit någon/några som jag vet inte tycker om mig. Vad ska de där och göra om de ändå inte delar er glädje? Bättre att de sitter hemma och surar istället Flört På bröllopsdagen ska man bara omge sig med folk som man tycker om och som är glada för ens skull och vill fira.
    Nu är problemet också att svärmor, hennes kille, och dottern inte är glad för vår skull alls, hon anser att vi inte har något att visa upp (fullt klart med utbildning, barn, mål), nehe tänke jag! Vår kärlek vi vill dela med våra nära & kära då? Känns inte så kul att ha dem där heller, eller se att mannen bli ledsen för att hans mamma inte kan vara glad för hans skull Rynkar på näsan känns fel att bjuda folk som inte kan vara glada för vår skull, men också vill man så gärna att dem är där, med ett glatt leende.
  • Äldre 19 Jul 18:05
    #9

    Får se hur det blir med morbror också Glad vill ju inte vara lika kass som honom ;) haha! tur att det är ett tag kvar så jag inte blir helt slutkörd i slutet! Mamma förstår mig att jag inte vill bjuda honom, men räcker det om hon kanske är på min sida? {#emotions_dlg.flower}
    Chicita: Jag förstår helt hur du menar, just så tänker jag med, men han satte ner sin fot när han inte bjöd mig men jag vill ju absolut inte vara lika dålig som honom! :)

  • Louise
    Äldre 19 Jul 19:06
    #10

    Jag håller med Chicita :)
    Så ska jag tänka om jag får eventuella framtida huvudbryn Tungan ute

  • Äldre 19 Jul 19:29
    #11

    Ja, det kan vara värt att bjuda dem, att vara den större personen och sätta sig över känslan och det som varit - särskilt om att inte bjuda dem riskerar att förvärra relationen också till övriga familjen/släkten och göra ont värre. Att inte bjuda är en väldigt stark signal inom familjen, om man bjuder "alla andra".

  • Äldre 19 Jul 21:14
    #12
    Sandriis skrev 2012-07-19 18:05:11 följande:
     men jag vill ju absolut inte vara lika dålig som honom! :)
    Där har du nog svaret på din egen fråga Glad
Svar på tråden HJÄLP MIG! Bjuda eller inte bjuda?