• Picnic­k i det gröna
    Äldre 17 Jul 14:38
    2851 visningar
    3 svar
    3
    2851

    Blomfrågor

    Vart kan man hitta billiga blommor till dekorationer? 
    Ibland kan man ju ha tur att hitta billiga buketter på typ netto och ica, men kvaliten är kanske då inte det bästa.
    Jag funderar på om man kanske kan hitta någon grossist i närheten och om man skulle tjäna några slantar på det?

    Jag har tanken på att ha blommor i gamla falskor på bordet, bara någon enstaka, samt såhär:

    bild från: http://www.cathyhecknurseryart.com/blog/2011/03/the-bewildered-gardner-and-her-husband-on-camelias/ 
    Spelar det någon roll vad man har för typ av blomma som i dessa småskålar ovan? Vissa kanske inte mår lika bra att "dränkas" på det viset?

    Sen undrar jag vad som är bäst, om man köper bukett hos florist, håller den bäst om man köper den samma dag, eller om man köper den dagen innan och har den i vatten?
    Tror det var passionsblomma som skrev något om det, men det gällde kanske bara om man plockade vilda blommor att de skulle dricka mycket vatten innanSolig 

    Tacksam för svar! {#emotions_dlg.flower} 

  • Svar på tråden Blomfrågor
  • Gwenni­e
    Äldre 17 Jul 17:04
    #1

    Jag köpte alla blommor till både brudbukett, dekorationer i kyrkan och i festlokalen hos en vanlig plantskola och fick jättebra pris. Tyckte att jag gjorde en jättestor beställning och blev helt chockad när hon sa vad det skulle kosta! Trodde att det skulle kosta åtminstone tre gånger så mycket!

    Hoppa över floristerna i stan och kontakta plantskolorna på landet - många av dem har dessutom duktiga florister även där som kan binda vackra buketter och till ett avsevärt lägre pris.

    Alltid värt att kolla upp!

  • Picnic­k i det gröna
    Äldre 17 Jul 17:09
    #2
    Gwennie skrev 2012-07-17 17:04:39 följande:
    Jag köpte alla blommor till både brudbukett, dekorationer i kyrkan och i festlokalen hos en vanlig plantskola och fick jättebra pris. Tyckte att jag gjorde en jättestor beställning och blev helt chockad när hon sa vad det skulle kosta! Trodde att det skulle kosta åtminstone tre gånger så mycket!

    Hoppa över floristerna i stan och kontakta plantskolorna på landet - många av dem har dessutom duktiga florister även där som kan binda vackra buketter och till ett avsevärt lägre pris.

    Alltid värt att kolla upp!
    Tack!!
  • Äldre 24 Jul 00:18
    #3

    Hej! Jag skulle förslå att du pratar med din lokala florist om dina önskemål ( om blommor och priser) . Floristerna är väldigt flexibla och duktiga och kan komma med bra ideer och råd , som inte behöver vara så dyra :) Alla blommor klarar av att vara i en vas som på bilden en kortare stund, 1-2 dagar ung. Efter längre tid så kan dem börja ruttna men några dagar är inga som helst problem:) Du kan absolut köpa dagen innan , snitta bara stjälkarna och sätt dem i vatten, för extra bra hållbarhet så kan du förvara buketten i kylen :)


    MVH

Svar på tråden Blomfrågor