• Anonym (konfunderad)

Det här med plus ones...

Jag ska snart gifta mig och bröllopsplanerna går frammåt , nu har OSA börjat droppa in och en vän har meddelat att hon tar med sig en "plus one". Den här plus one är varken sambo/partner/makar eller något annat. Jo, de är väl vänner via bekanta typ. Hon ville bara inte känna sig ensam och har därför bjudit med en person hon känner. De är inget etablerat par eller vad det nu ska kallas och h*n är inte intresserad av att bli ett par med plus one heller vad hon har sagt.

Folk får gärna ta med sina partners och så det är inte det, men när de inte ens är tillsammans? Vad säger seder/traditioner? Vi betalar trotts allt en del per gäst. Nu vill jag inte vara snål heller och hon har redan bestämt det här så jag kan inte göra något åt saken.

• Svar på tråden Det här med plus ones...
  • repsara

Nu vet inte om det är "tradition" eller "vett och etikett" men jag har då lärt mig att etablerade par bör bjudas tillsammans.
    Men att själv bjuda med någon som gäst - nej, det skulle jag inte gå med på.

Men trots alla "regler" så är det ju ni själva som bestämmer.
    Dock hade inte jag velat betala för en människa som jag inte bjudit in till min fest, så jag skulle säga nej helt enkelt.

• Moignon

Jag tænker sjælv lite kring det dær eftersom jag var på brøllop nyligen och en væn till mig sa att om hon hade varit nærmare væn med vår gemensamma kompis hade hon frågat om hon inte kunde ta med sig sin vældigt nya pojkvæn som date på brøllopet. Før mig kænns det helt fræmmande att fråga en sådan sak. Jag vill inte ha med någon som inte ær bjuden på min fest, om vi velar in i det sista med gæstlistan kænns det konstigt att någon tar saken i egna hænder och bjuder in någon.

Jag vill gærna bjuda alla etablerade par, precis som repsara sæger, oavsett om vi umgåtts speciellt mycket med kompisens partner eller inte. Vissa væljer att endast bjuda de nærmsta och exkludera partner, och då tycker jag att man ska acceptera detta. I det hær fallet handlar det ju inte ens om partner och då tycker jag det ær ouppfostrat att bjuda in någon på det sættet. Det ær ju inte någon vanlig hemmafest direkt.

• majflicka

Vad stod på inbjudan? Var det ställd till "Maria med sällskap" eller bara till denna vän då ni visste hon ej hade ngn partner? Om den bara är ställd till din vän låter det konstigt om hon deklarerar att hon tar med ngn. Har ni möjligtvis ett väldigt avslappnat bröllop, lite öppet hus mottagning, kan man ju möjligtvis ta att hon missförstod vad er intention med festen var och bjöd med ngn men har ni ordnat med sittande middag låter det konstigt att ta med dejt. Öht är det ganska ovanligt ( vad jag hört från bekanta iaf ) med " plus ones" i Sverige, varit på ett väldans posh bröllop som hade det men annars är det ju mest standard att etablerade par kommer ihop. Så blir nyfiken nu: Hur bjöd ni in?:)

• Drullen

Vi har bjudit alla singlar med +1, men det va ju vårt val från början. (Mycket för att ja varit den enda ensamma på bröllop och blivit placerad i ett hörn där ingen pratar med en eller vid barna eller så...)

Men att som gäst när det inte är bjudet +1 bara tala om att ja tar med mig någon, det är helt fel.
    Det är väldigt ovanligt i Sverige att man har det, vissa av de som har fått en sån inbjudna har inte förstått att de verkligen får ta med sig vem de vill.

• Moignon
    Drullen skrev 2012-07-13 08:16:16 följande:

Vi har bjudit alla singlar med +1, men det va ju vårt val från början. (Mycket för att ja varit den enda ensamma på bröllop och blivit placerad i ett hörn där ingen pratar med en eller vid barna eller så...)

Men att som gäst när det inte är bjudet +1 bara tala om att ja tar med mig någon, det är helt fel.
    Det är väldigt ovanligt i Sverige att man har det, vissa av de som har fått en sån inbjudna har inte förstått att de verkligen får ta med sig vem de vill.

Jag tycker det ær dålig brøllopsplanering om man førpassar singlar till ett hørn! Rent ut sagt elakt. Vi tænker inte sætta par bredvid varandra (har runda bord) men vid samma bord. De två brøllop jag varit på nu i sommar hade splittrat alla par (det ena brøllopet) respektive satt vissa mitt emot varandra dær paren inte kænde så många, som jag och min sambo dær det var hans syster som gifte sig. Før oss ær det otroligt viktigt att alla har en trevlig fest, eftersom vi kommer sitta vid honørsbord kommer ju vi inte vara delaktiga vid middagen på samma sætt och då vill man verkligen glædjas med alla andra. Att då se någon som sitter och har tråkigt ensam før sig sjælv ær ju rena sjælsdøden.

Men har man utrymme att bjuda med ytterligare gæster som ni, så behøver ju inte det vara fel heller. Risken ær ju att man inte kan styra vilka som kommer men man får lita på sina vænners goda omdøme.

• Anonym (A)

Traditionell och etikett (begrepp vissa av oklara skäl ogillar) säger att man bjuder med partners i relationer som syftar till en gemensam framtid. Förr innebar det väl att man skulle vara förlovad, nu skulle jag dra gränsen när man bor ihop eller åtminstone har varit tillsammans en längre tid.

På andra håll förekommer det att man gentilt erbjuder gästerna att ta med sig någon person vem som helst, t.ex. i vissa kretsar i USA (tydligen är det inte generellt där heller). Däremot är det ganska vanligt förekommande i populärkulturella referenser, som filmer och kanske i förbifarten i någon tv-serie där någon våndas över att inte ha någon att ta med sig på bröllop.

Men som sagt, på svenska bröllop bjuds man tillsammans med en ev. etablerad partner, ingen annan om inte inbjudarna är extremt generösa.

Jag träffade min nuvarande make strax efter att inbjudningarna hade gått ut till min bästa väns bröllop, och när bröllopet kom hade vi varit tillsammans i två månader. Min kompis, som anade att det här kunde vara "the one", ringde mig och frågade om jag ville att han också skulle bli inbjuden. Jag tyckte det var oerhört vänligt av henne, men tackade nej eftersom det kändes för tidigt. Jag ville inte skrämma honom med att jag redan såg oss som ett så etablerat par, och dessutom gjorde jag inte det. Sen berättade jag det hela för honom, och frågade hur han såg på det, men han tyckte också det hade varit för tidigt.

För mig blir det därför obegripligt när någon hör av sig till brudparet och vill dra med sig förra veckans krogragg, ungefär.

Så döm om min förvåning när vi själva råkade ut för just detta! 1½ vecka före bröllopet frågade en av makens kompisar "öh, var jag bjuden med respektive eller?" . (Förmedlat via mammorna som tog emot svaren.) Vi stod som fågelholkar och undrade varför vi inte visste att han hade en respektive. Nja, det var visst rätt nytt. Vi svarade att maten var beställd sedan drygt en vecka. Osannolikt nog slutade det sen med att hon var med på festen, det visade sig vara någon som maken också kände, och en som anmält sig hoppade av en vecka innan så det blev en plats ledig som vi tänkte att hon väl kunde få då. Sen höll det förhållandet i ungefär en kvart... Men med på fotona är hon!

• Anonym (A)

P.S. De flesta kan säkert gissa vem jag är, att jag valde ett anonymt nick var mer för att jag har använt mitt vanliga så mycket och börjar bli nojigt över vilken helhetsbild man kan få om man söker på det, och det ovanstående vill jag av uppenbara skäl inte att folk jag känner ska koppla till mig!

• Fästmön

Jag tog med en kompis till en personalfest en gång då det stod att man fick ta med +1. Jag var då ganska så ny på jobbet så folk kände inte mej så bra. Sen när vi väl var där så trodde flera att hon var min flickvän för de hade tolkat +1 som att man fick ta med sin respektive. Det är lite roligt i efterhand Glad men då funderade jag inte i någon sekund på att +1 kanske betydde respektive.

Vill man att +1 ska vara just respektive så tycker jag att man ska skriva det i inbjudan. Man kan inte förvänta sej att alla gäster är insatta i olika traditioner, seder, etikettregler osv.

• Anonym (A)
    Fästmön skrev 2012-07-13 10:11:58 följande:
    Vill man att +1 ska vara just respektive så tycker jag att man ska skriva det i inbjudan. Man kan inte förvänta sej att alla gäster är insatta i olika traditioner, seder, etikettregler osv.
    Men om det står i inbjudan att "Kalle inbjudes till bröllop" är det väl ganska långsökt av gästen att dra slutsatsen att man kan dra med sig en kompis? Även i de kretsar där "+1" förekommer så står det ju just så i inbjudan också så att man vet i så fall. Och om jag bjuder in ett par skriver jag "Kalle och Lisa inbjudes till bröllop". Det blir ju väldigt svårt att göra bordsplacering om man inte ens vet vad alla gäster heter!

Sen var det ju knasigt av din arbetsgivare att använda begreppet på ett annat sätt. Som jag ser det tolkade du det helt rätt, inte lätt att veta att alla andra tolkade det som "med respektive" vilket hade varit rätt formulering i sammanhanget!
  • Hame

Jag tycker det skulle känna konstigt med en främlig på mitt bröllop. Är det ett etablerat par brukar man ju däremot ha träffat den respektive.

• Chicita

Om man har plats och det inte är några problem (exempelvis vid buffé så gör 1 person till när man redan är typ 50 st inte så mycket) så är det väl shysst att säga att det går jättebra.
    Men om man har bordsservering så kan det ställa till stora problem ju...

Men rent principiellt så tycker jag nog att man borde markera när kompisen/ släktingen ringer och talar om att dom tar med denne +1 att det inte är ok för gästen att själv bjuda in folk. 
    Det går ju att göra på flera sätt, exempelvis så om någon säger att det är för att dom inte ska behöva vara ensamma så kan man säga att "men vi delar ändå på alla par vid middagen, så du kommer inte att få sitta bredvid din vän ändå" (att man som princip har satt alla par mittemot eller diagonalt emot varandra behöver man ju inte upplysa om om man inte vill).
    Men själv skulle jag nog helt enkelt sagt att jag inte tycker att det är ok att bjuda in egna gäster utan att ens fråga först och sagt åt denne att hon fick säga till sin kompis att han inte kunde följa med.

Vi kände inte till 1 flickvän till en av makens kusiner. Dom hade visst varit tillsammans i 3-4 månader om jag förstod rätt så här i efterhand. Och om dom hade sagt något så skulle hon självklart vara välkommen. Vi hade till och med budgeterat för +1:are men vi valde att inte skriva ut +1 på inbjudningarna för att vi ville att det skulle vara flickvän / pojkvän och inte "jobbarkompisen". Så det känns lite pinsamt så här i efterhand då. Men vi visste ju inget...
    Så därför måste jag ju ändå säga att jag tycker att det är bra om dom frågar när dom har träffat någon och denne inte stod med i inbjudan. Men att bjuda med en kompis utan att fråga först är inte ok någonstans i min bok. 

• Fästmön
    Anonym (A) skrev 2012-07-13 10:16:49 följande:
    Men om det står i inbjudan att "Kalle inbjudes till bröllop" är det väl ganska långsökt av gästen att dra slutsatsen att man kan dra med sig en kompis? Även i de kretsar där "+1" förekommer så står det ju just så i inbjudan också så att man vet i så fall. Och om jag bjuder in ett par skriver jag "Kalle och Lisa inbjudes till bröllop". Det blir ju väldigt svårt att göra bordsplacering om man inte ens vet vad alla gäster heter!

Sen var det ju knasigt av din arbetsgivare att använda begreppet på ett annat sätt. Som jag ser det tolkade du det helt rätt, inte lätt att veta att alla andra tolkade det som "med respektive" vilket hade varit rätt formulering i sammanhanget!
    Ja, självklart är det långsökt att tro att man får ta med sej en gäst när det inte står så i inbjudan. Som jag förstod det så hade TS skrivit just "+1" men så kanske inte var fallet. Skriver man "+1" men menar "+respektive" så tror jag risken är stor för missuppfattningar.

Jag vet egentligen inte hur min arbetsgivare egentligen menade med "+1". JAG tolkade det som att man fick ta med sej vem man ville - men flera andra på festen tolkade det som att man fick ta med sin respektive endast. Det jag vill säga med det är att "+1" oftast tolkas som "+respektive" men inte alltid....

Hursomhelst - mitt tips till TS är att helt enkelt kommunicera. Tala om vad du menade med "+1" och förklara att du inte vill ha några "främlingar" med på festen.
  • Chicita
    Fästmön skrev 2012-07-13 12:45:16 följande:
    Som jag förstod det så hade TS skrivit just "+1" men så kanske inte var fallet. Skriver man "+1" men menar "+respektive" så tror jag risken är stor för missuppfattningar.
    Jag uppfattade det som att det var vännen som helt enkelt annonserade att hon ville ta med en person extra för att hon inte ville komma själv. Utan att det var sagt att det var ok att bjuda någon annan

Om det är som du tror, att TS bjudit in "Anna +1" och tänkt att det skulle vara respektive så hon nog helt enkelt stå sitt kast.
    +1 kan vara vem som helst.
    + respektive skriver man ju annars om man inte har namnet på partnern men ändå vill markera att partnern är medbjuden.
  • Anonym (konfunderad)

Vi har specifikt skrivit ut namnen på de som är bjudna förutom vissa släktingar där vi skrivit ut "familjen Nilsson" t.ex för det är även vuxna kusiner som fortfarande bor hemma. Vännen i fråga är inte ens intresserad av sin plus 1 utan vill helt enkelt inte komma ensam. Jag har träffat hennes pöus 1 en gång. Bröllopet är av det formella slaget, varken öppen vigsel eller fest. Tack för alla tankar!

Svar på tråden Det här med plus ones...