• teddy

    Behöver tips ang mousserande

    Tänker nog åka till Tyskland och handla alkohol inför det stundande bröllopet men jag blir så osäker när jag inte alls vet vad saker och ting är eller smakar!

    Ex från en hemsida...

     http://www.rostock.border-shop.se/sortiment/champagne-og-mousserende-vine/mousserende/verdi-sparkling-elderflower

    http://www.rostock.border-shop.se/sortiment/champagne-og-mousserende-vine/mousserende/verdi-sparkling-raspberry

    http://www.rostock.border-shop.se/sortiment/champagne-og-mousserende-vine/mousserende/katlenburger-erdbeersekt

    Kan man köpa de hä hemma och smaka eller hur gör man? Hittar inget liknande på systemet... Man köper ju inte massa mousserande i Tyskland bara på vinst o förlust och så är det inte ens gott! Hur gör vi?
    Finns det någon om har smakat dessa?

    Mvh

  • Svar på tråden Behöver tips ang mousserande
  • BodyMindSoul

    Hej hej, jag kan inte säga att jag känner till någon av dem, dock så har vi konstaterat efter att ha gjort våran inköpslista att bubbel kostar i princip samma som hemma ( de sorter som finns på bolaget) så därför har vi valt bort att konka på skumpan.. Vi kommer istället nyttja returrätten på bolaget och därmed inte betala för en enda extra flaska. Kan det vara något för med? :))

  • BodyMindSoul

    Ps. Om ni ändå vill chansa så kan man ju alltid servera Bellinis på dem om den inte e någon höjdare :)

  • teddy

    Ja, de har du ju rätt i... mousserande kostar nästan lika mycket...! Kanske inte ska kånka på de då som du säger!

    Finns det några goda mousserande på systemet me typ bär eller fruktsmak?? 

  • BodyMindSoul

    Jag skulle nog rekommendera henken trocken ett sött rosebubbel som alltid slinker ned :) helt klart värt att prova om ni gillar söta saker.

  • Augustiblomma

    Vi ska ha Asti Martini. Riktigt gott mousserande vin som finns att köpa på systemet. Vill du ha något med frukt så finns det mousserande vin med jordgubbssmak och en ny mousserande i passionssmak. Alla på systemet då!

  • EmilyMattias

    Vi var i Tyskland (Bordershopen i Puttgarden) i Tisdags. Vi köpte ett mousserande som heter Marques de Minestrol (eller liknande osäker på stavningen). De kostar 77kr för en flaska på Systembolaget och just nu hade de en drive på den på Bordershopen där man fick två flaskor för 83 svenska! Så i princip fick man två flaskor där för samma pris som en i Sverige! Vi köpte en flaska på systemet och provsmakade innan och det var jättegott! Friskt men inte för sött och inte för torrt! Jag gillar lite sötare viner i normala fall, men majoriteten av våra gäster gör inte det, därför tog vi detta som var perfekt=)

  • BlomAnna

    Den sista flaskan av de du länkade till serverade jag på ett bröllop i lördags (inte mitt bröllop alltså) och det var uppskattat av gästerna.

  • Fjärilen

    Nu vet jag inte hur unga era gäster är, men jag personligen hade tyckt att de förslagen som du har gett hade varit för sliskiga. Lika så Asti Martini.

    Vill ni ha något mellan Super sliskigt (igen min personliga uppfattning) och vanlig torr champagne så finns det två som är ganska ok. Det är Frexinet Carta Nevada, kostar 69 kr på bolaget eller Henkell Trocken som också kostar 69 kr.

    Lycka till.

  • Augustiblomma

    Om man inte är van vindrickare så är det oftast de lite sötare som går hem. Alla i min krets gillar dom lite sötare i alla fall. Men det är ju en smaksak :)

  • BlomAnna
    Fjärilen skrev 2012-07-13 07:29:43 följande:
    Nu vet jag inte hur unga era gäster är, men jag personligen hade tyckt att de förslagen som du har gett hade varit för sliskiga. Lika så Asti Martini.

    Vill ni ha något mellan Super sliskigt (igen min personliga uppfattning) och vanlig torr champagne så finns det två som är ganska ok. Det är Frexinet Carta Nevada, kostar 69 kr på bolaget eller Henkell Trocken som också kostar 69 kr.

    Lycka till.
    Skulle valet av mousserande ha att göra med ålder på gästerna menar du?

    Jag är 28 och älskar Asti Martini likaså min blivande man som är 32, hans mamma som är 61 och min farmor som är 76... 
  • Fjärilen
    BlomAnna skrev 2012-07-13 11:31:25 följande:
    Skulle valet av mousserande ha att göra med ålder på gästerna menar du?

    Jag är 28 och älskar Asti Martini likaså min blivande man som är 32, hans mamma som är 61 och min farmor som är 76... 
    Jag menade att smakerna utvecklas. Det jag gillade när jag var 18-25 är inte det jag gillar nu. 

    Ingen av våra gäster skulle bli glad av att bli serverade sött mousserande och våra gäster är mellan 30-70.

    Sen brukar gamla damer gilla mer söta drycker med.
  • Augustiblomma

    Jag är 28 och min blivande är 30 och vi älskar de sötare. Även våra vänner älskar sötare viner så jg tror inte att det ar med åldern att göra, det är bara vad man tycker om.

  • augustesen
    EmilyMattias skrev 2012-07-12 22:22:14 följande:
    Vi var i Tyskland (Bordershopen i Puttgarden) i Tisdags. Vi köpte ett mousserande som heter Marques de Minestrol (eller liknande osäker på stavningen). De kostar 77kr för en flaska på Systembolaget och just nu hade de en drive på den på Bordershopen där man fick två flaskor för 83 svenska! Så i princip fick man två flaskor där för samma pris som en i Sverige! Vi köpte en flaska på systemet och provsmakade innan och det var jättegott! Friskt men inte för sött och inte för torrt! Jag gillar lite sötare viner i normala fall, men majoriteten av våra gäster gör inte det, därför tog vi detta som var perfekt=)
    Tack för tipset! Vi ska till Puttgarden på söndag så köpte min en flaska av den på systemet nu för att provsmaka lite, hoppas jag gillar den :)
    Hade tänkt köra med Chapel Hill och dom hade samma fyllighet, sötma och allt på systemets hemsida :)
  • Sara 120707
    Fjärilen skrev 2012-07-13 07:29:43 följande:
    Nu vet jag inte hur unga era gäster är, men jag personligen hade tyckt att de förslagen som du har gett hade varit för sliskiga. Lika så Asti Martini.

    Vill ni ha något mellan Super sliskigt (igen min personliga uppfattning) och vanlig torr champagne så finns det två som är ganska ok. Det är Frexinet Carta Nevada, kostar 69 kr på bolaget eller Henkell Trocken som också kostar 69 kr.

    Lycka till.
    Tycker oxå astin är lite sött men vi brukar blanda i en liten skvätt tonic så blir den perfekt. Inte helt torr men lite mindre söt. Bartenderknep
  • BlomAnna
    Fjärilen skrev 2012-07-13 12:36:12 följande:
    Jag menade att smakerna utvecklas. Det jag gillade när jag var 18-25 är inte det jag gillar nu. 

    Ingen av våra gäster skulle bli glad av att bli serverade sött mousserande och våra gäster är mellan 30-70.

    Sen brukar gamla damer gilla mer söta drycker med.
    Nej visst är det väl så att smaker utvecklas men på nåt sätt skulle vara förknippat helt med ålder tror inte jag på.

    Det bästa är väl om ma vet ungefär vad gästerna gillar och kan välja nåt som passar utifrån det men samtidigt ska man väl ha något som man själv gillar också. Jag gillar inte de torra mousserande vinerna så jag tänker inte bjuda på det. Det är säkerligen några av gästerna som skulle föredragit ett torrt men de får stå ut eller välja det alkoholfria alternativet.

    Om man är osäker på vad gästerna gillar tror jag ju att ett lite sötare vin är "lättare" att dricka även om man inte är förtjust i det än ett torrt.

     
  • teddy

    Jag tror nog att de efter lite funderingar kommer bli asti cinzano faktiskt! typ de enda mousserande jag gillar hehe! köper de nog på systemet här hemma o utnyttjar kanske återlämningsgrejen om vi behöver... :)

Svar på tråden Behöver tips ang mousserande