• Fröken fantastisk

    Era otraditionella bröllop!

    Har ni haft eller ska ni ha ett riktigt otraditionellt bröllop? Berätta!

    Jag älskar bröllop med hela tjonkarongen, men tänkte detta kunde vara en kul tråd för oss som inte vill/kan/har råd eller helt enkelt inte intresserad av ett kyrkobröllop med vit klänning, fest med 3rättersmiddag, tal och dans.

    Har du kanske gift dig på havets botten med dykardräkt? Eller ska du gifta dig tillsammans med 200 andra blivande makar? Eller planerar du att gifta dig i svartgrön klänning på zoo?

    Jag och sambon ska gifta oss, vi kan bara inte bestämma hur. Det vi är överrens om är att det ska bli borgerligt och annorlunda. Jag hade gärna haft kyrkobröllop men det vägrar han haha.

     

  • Svar på tråden Era otraditionella bröllop!
  • Tokig

    Jag kommer ha ett ganska traditionellt bröllop. Det blir en kompromiss mellan min och min blivandes önskemål och jag tror det i slutändan blir jättebra.

    Men... om jag fått bestämma hade jag väldigt gärna velat ha ett picknickbröllop. Det verkar så avslappnad, mysigt och härligt. Antingen om man bjuder på picknickkorgar och filtar eller om alla får ta med sig sin egen filt och korg med godsaker, spelar egentligen ingen roll. Men att sitta i en trevlig park på filtar och medan solen går ner vigas mitt bland sina nära och kära för att sedan kanske tänka upp en brasa och grilla korv och fira. Det hade jag gärna velat göra...

  • Fröken fantastisk
    Tokig skrev 2012-07-11 12:59:50 följande:
    Jag kommer ha ett ganska traditionellt bröllop. Det blir en kompromiss mellan min och min blivandes önskemål och jag tror det i slutändan blir jättebra.

    Men... om jag fått bestämma hade jag väldigt gärna velat ha ett picknickbröllop. Det verkar så avslappnad, mysigt och härligt. Antingen om man bjuder på picknickkorgar och filtar eller om alla får ta med sig sin egen filt och korg med godsaker, spelar egentligen ingen roll. Men att sitta i en trevlig park på filtar och medan solen går ner vigas mitt bland sina nära och kära för att sedan kanske tänka upp en brasa och grilla korv och fira. Det hade jag gärna velat göra...
    Haha, vad spännande. Det är nämligen så att det står mellan picknickbröllop och luftballongsbröllop för oss. Egentligen är det ungefär samma sak då vi isåfall skulle vigas i luften ensamma och ha festen i en park när vi kommit ner, men det är så himla väderberoende vilket är tråkigt. Vi är inte så mycket för att stå i centrum någon av oss och vill helst ha festen utan tal och liknande tillsammans med vänner och familj. 

    Hur ska ni ha ert bröllop?

    Finns det fler förslag på otraditionella bröllop? 
  • Tokig
    Fröken fantastisk skrev 2012-07-11 13:23:13 följande:
    Hur ska ni ha ert bröllop?
    Det blir borgligt vid en sjö. Vi kommer att anlända sjövägen och sedan vigas framför alla våra gäster. Sen blir det en ganska traditionell trerättersmiddag. Har dock försökt ta bort och korta ner så mycket om möjligt. T ex så lite tal som möjligt och vi försöker sprida talen under hela dagen. Bröllopstårta får bli efterrätt etc. Sen blir det dans till liveband innan det blir grillning och bastubad. Men som sagt... ganska traditionellt.

    Men som sagt... kör på picknickbröllop. Tycker det låter ljuvligt!!! Finns massor av härlig inspiration på nätet.
  • Fröken fantastisk

    Ja, det blir troligtvis picknickbröllop, men hade vart kul att höra andras otraditionella bröllop, hur det gick med festen (om det fanns någon), och om roliga händelser.

    Själv var jag en gång på ett bröllop där paret hade träffats genom simningen och vigseln skedde på en "pall" mitt i bassängen i badhuset och alla vi gäster hade badkläder på oss. Bruden hade en superfräck vit baddräkt på sig med slöja och mannen en"baddräkt" som såg ut som en kostym. Riktigt kul!

    När vigselförrättaren var "färdig" sa han "Ringbytet sker på festen efteråt. När brudgummen kysser bruden ska ni allihop snabbt som attan hoppa i bassängen för den som kommer först får ett årskort hit till xxxxbadet" 

  • delly

    Vi ska ha ett borgligt bröllop i trädgården på våran inbjudan skrev vi så här:


    Välkommen att dela kärleken mellan


    X & X


    Vigseln sker i våran trädgård


    11/8-2012 Kl:15,00


    Efter vigseln myser vi till med picknick hemma


    (grill finns)


    Vi står för dryck & myggmedel


    Hoppas på fint väder


    Så vi kommer att ha ett picknickbröllop..


    Det kommer bara att vara närmaste familjen som kommer att vara med


    så vi blir max 21 med oss..



     


     



  • Fröken fantastisk
    delly skrev 2012-07-11 20:25:31 följande:

    Vi ska ha ett borgligt bröllop i trädgården på våran inbjudan skrev vi så här:


     


    Välkommen att dela kärleken mellan


    X & X


    Vigseln sker i våran trädgård


    11/8-2012 Kl:15,00


    Efter vigseln myser vi till med picknick hemma


    (grill finns)


    Vi står för dryck & myggmedel


    Hoppas på fint väder


    Så vi kommer att ha ett picknickbröllop..


    Det kommer bara att vara närmaste familjen som kommer att vara med


    så vi blir max 21 med oss..


     


     


     


     


     


    Verkar vara populärt med picknickbröllop nu för tiden, superkul! Har bara vart på ett sånt, men tyvärr var det fiasko men vårt kommer vara ungefär liknande upplägg förutom att vi kommer vara i känd park då våran trädgård knappt rymmer vår familj, och så bjuder vi på potatissallad, bröd och andra tillbehör, dryck och bröllopstårta. 
  • Smulan

    Vi ska gifta oss borgerligt i stadshuset med vår son och två vänner som vittnen, nu på lördag den 14 Juli. Efter ska vi alla 5 äta på resturang tillsammans och sen åker vi hem som vanligt.......anledningen är att vi inte har råd till annat. Men på Söndagen kommer våra familjer på fika och sen har vi fixat en fest den 11 aug där vi ber gästerna att betala sina kuvert så bjuder vi på dryck, kaffe och tårta. Det är endast så vi kommer att ha råd med en fest. Vi ville egentligen ha ett tradionellt men nu när vi bestämde detta så kändes det så himla bra att vi ångrar oss inte. Vi ska inte ha "riktiga" kläder på oss utan bara fina vardags kläder. Min klänning är dock vit och jag ska ha en bukett och uppsatt hår med ett snyggt diadem, så lite tradionellt blir det.

  • eerihan

    Vårt bröllop kommer bli väldigt traditionellt med kyrka och slott. Men däremot är min brudtärna min bror och min sambo har valt sin syster till bestman så vi vänder på könsrollerna. =) Blir lite lätt rörigt när man pratar bestmanbukett med floristen och tärnklädsel när vi hyr kläder till min bror. :P På möhippa och svensexa så kommer det oxå bli blandad med tjejer och killar.

  • Fröken fantastisk
    eerihan skrev 2012-07-12 13:18:35 följande:
    Vårt bröllop kommer bli väldigt traditionellt med kyrka och slott. Men däremot är min brudtärna min bror och min sambo har valt sin syster till bestman så vi vänder på könsrollerna. =) Blir lite lätt rörigt när man pratar bestmanbukett med floristen och tärnklädsel när vi hyr kläder till min bror. :P På möhippa och svensexa så kommer det oxå bli blandad med tjejer och killar.

    Hahaha, gud vad roligt! Jo, detta är helt klart otraditionellt. Kul att höra! Som jag sagt tidigare så älskar jag allt som har med bröllop att göra, men det är mycket kul att höra hur folk ändrar och gör det till sin egen grej!


    Men alltså, din bror, han ska alltså ha på sig "manlig klädsel" och inte tärnklänning då? Oavsett är det kul, men ett bröllop med en man i vacker klänning och en kvinna i kostym är iaf ett bröllop jag sedan skulle vilja se bilder på =)


    Hoppas det går bra med bröllopet!

  • Fröken fantastisk
    Smulan skrev 2012-07-12 11:36:22 följande:
    Vi ska gifta oss borgerligt i stadshuset med vår son och två vänner som vittnen, nu på lördag den 14 Juli. Efter ska vi alla 5 äta på resturang tillsammans och sen åker vi hem som vanligt.......anledningen är att vi inte har råd till annat. Men på Söndagen kommer våra familjer på fika och sen har vi fixat en fest den 11 aug där vi ber gästerna att betala sina kuvert så bjuder vi på dryck, kaffe och tårta. Det är endast så vi kommer att ha råd med en fest. Vi ville egentligen ha ett tradionellt men nu när vi bestämde detta så kändes det så himla bra att vi ångrar oss inte. Vi ska inte ha "riktiga" kläder på oss utan bara fina vardags kläder. Min klänning är dock vit och jag ska ha en bukett och uppsatt hår med ett snyggt diadem, så lite tradionellt blir det.
    Tycker det låter fint! Själv vill jag ha det ganska enkelt men förstår om du först tyckte det kändes "fattigt" om du hellre hade velat ha ett stort bröllop med alla tillbehör. Lycka till nu imorgon!
Svar på tråden Era otraditionella bröllop!