• sanmal

    Upplägg bröllopsdagen

    Hej!

    Jag har nog lite härdsmälta.. Vi gifter oss 21/7 och jag vet inte riktigt hur vi ska lägga upp dagen från uppstigning till hemgång. Tänkte om nån rar själ kanske ville ge mig något bra förslag så jag kan få en spark i baken till at i alla fall tänka åt rätt håll.. Flört

    Viktiga tider som kan vara bra att veta:

    10.00 Frissan
    16.00 Vigsel håller väl på kanske 45 min-1 tim..?

    Sminket gör jag själv och fotograferingen tänkte vi ta mellan frisören och vigseln. Jag byter om hos frisören också.

    Tidigast 9.00 får buketten hämtas, men det tänkte jag att m2b får ge sig i kast med...

    Direkt efter vigseln åker/går gästerna till lokalen och vi tänke ta brudskålen när brudparet (vi) anländer.
    I matväg har vi buffé.

    Sååå, någon som har nån bra idé på nåt vettigt upplägg..?
    Om någon undrar något som kan vara bra o veta för att få till någon form av upplägg så får ni fråga på, jag har säkerligen glömt mer än hälften Flört

  • Svar på tråden Upplägg bröllopsdagen
  • sanmal

    När borde vi lägga in brudvalsen?

    Presentöppning, vad tycker ni, kul eller bara långtråkigt?

    Ca. 60 gäster.

    Jösses, jag är nog lite nervös Tungan ute

  • sanmal

    Tårtan, när bör den ätas?
    Innan eller efter brudvalsen? Det har ju med borden att göra också, när festen väl ska komma igång och verkligen bli en fest så måste vi skjuta undan borden lite då vi tänkt duka som ett U.

    Nu blir det tusen inlägg här när jag, min dumma nöt, kommer på saker i efterhand xD

  • skaraborg2012

    Vi gifter oss också den 21/7 så vi kanske kan hjälpas åt! =)

    Vad jag vet in nuläget ser det ut såhär.

    Kl 11.00 Fotografen anländer .Vilket betyder att jag borde vara färdig då. Ska provsminka och testa hårupsättning i veckan så då ser vi hur lång tid det tar och när make-up artisten/ hår stylisten bör komma.

    Runt 12.30 äter vi lunch med fotografen.

    Kl 13.45 gör vi oss redo att åka till kyrkan. (det tar ca en 1h att åka dit)

    Kl 15.00 Vigsel. Varar ca 45min.

    ca 16.00 avfärd från kyrkan till festlokalen (tar ca 1h)

    ca 17.00 Brudskål och mingel

    ca 17.30 - 1800 Vi sätter oss till bords

    Ja, svårt att planera resten...får väl ta det efterhand. Vet inte om vi ska ha "första dansen" innan eller efter vår dessert buffe med tårta eller ej. Men vi behöver ej flytta borden så det är inte så noga egentligen.

    Hur gör ni med fotograf? Har ni bestämt tid?

  • Nikkita

    Vi gifte oss den 30/6 & vi la upp dagen såhär: 

    08:30 vaknade vi, dushade & åt frukost
    09:30 frisören gjorde uppsättning
    11:15 min vän sminkade mig
    12:15 vi åt lunch
    13:00 var vi på slottet & bytte om
    14:00 porträtt fotografering
    16:00 vigseln med mingel efteråt
    17:00 3-rätters middag (med 7 tal)
    20:15 lite paus där personalen bröt borden, vi gick ut & fotograferades med brudfölje, kastade buketten & minglade
    21:00 valsen
    21:15 tårtan & mingel, vi fick en present av toastmadamen som alla gäster varitmed & gjort i källaren (ett påslakan med allas handavtryck där det stod "Händerna på täcket" Flört
    22:00 lekte vi hur väl känner brudparet varandra

    Sen drog festen igång & folk kunde gå upp & dansa om de ville. 

    00:00 dukades det fram nattamat & det uppskattades otroligt mycket av gästerna!!! 
     

  • sanmal

    Tack för era svar!!
    Nu kan jag ha lite riktlinjer att gå efter iaf! Glad

    Skaraborg2012: Fotografen är vår vän så han anpassar sig efter oss ;) Men vi hade tänkt efter frissan och innan vigseln... Förresten! Vart gifter du dig? jag är också en skaraborgsbrud... Flört

    Nikkita: Vilken rolig present! Men du som redan är gift då... Hade ni presentöppning på kvällen? 
    Jag vet inte om vi ska ha det, med så mycket folk kanske det blir lite långtråkigt..? 

  • Nikkita
    sanmal skrev 2012-07-09 11:42:07 följande:
    Nikkita: Vilken rolig present! Men du som redan är gift då... Hade ni presentöppning på kvällen? 
    Jag vet inte om vi ska ha det, med så mycket folk kanske det blir lite långtråkigt..? 
    Nej, vi ville inte ha presentöppning under festen, väntade till dagen efter. Själva i lugn & ro. 

    Dels tycker vi själv att det är jobbigt att öppna framför så många, man vill ju bli glad för allt man får & blir man inte det måste man hålla god min inför alla Flört Sen tycker jag som gäst inte det är speciellt kul att se present efter present öppnas... 

    Men där är man olika & många öppnar dem under festen, inte vår grej helt enkelt...
  • sanmal
    Nikkita skrev 2012-07-09 20:34:43 följande:
    Nej, vi ville inte ha presentöppning under festen, väntade till dagen efter. Själva i lugn & ro. 

    Dels tycker vi själv att det är jobbigt att öppna framför så många, man vill ju bli glad för allt man får & blir man inte det måste man hålla god min inför alla Flört Sen tycker jag som gäst inte det är speciellt kul att se present efter present öppnas... 

    Men där är man olika & många öppnar dem under festen, inte vår grej helt enkelt...
    Hmm.. jag håller med där..! Samtidigt känns det som min fars sida av släkten faktiskt förväntar sig det. Men det känns en smula jobbigt faktiskt.
    Och ändå kommer ag vara så nyfiken så jag dööööör Flört Och dagen efter kommer vi ha o göra i o med att lokalen ska städas.. Man kan ju vänta till dagen efter dagen efter men näe, inte jag inte! Flört
  • skaraborg2012
    sanmal skrev 2012-07-09 11:42:07 följande:
    Tack för era svar!!
    Nu kan jag ha lite riktlinjer att gå efter iaf! Glad

    Skaraborg2012: Fotografen är vår vän så han anpassar sig efter oss ;) Men vi hade tänkt efter frissan och innan vigseln... Förresten! Vart gifter du dig? jag är också en skaraborgsbrud... Flört

    Nikkita: Vilken rolig present! Men du som redan är gift då... Hade ni presentöppning på kvällen? 
    Jag vet inte om vi ska ha det, med så mycket folk kanske det blir lite långtråkigt..? 
    Vi gifter oss utanför Hjo  =) Var gifter ni er?

    Vi har brunch dagen efter och kommer öppna presenterna då med de som deltar (inte alla gästerna alltså).
    Sen funderade vi på om fotografen skulle åka med oss i vår bil från kyrkan till festlokalen. Hur ska ni andra göra?
  • sanmal
    skaraborg2012 skrev 2012-07-10 12:55:36 följande:
    Vi gifter oss utanför Hjo  =) Var gifter ni er?

    Vi har brunch dagen efter och kommer öppna presenterna då med de som deltar (inte alla gästerna alltså).
    Sen funderade vi på om fotografen skulle åka med oss i vår bil från kyrkan till festlokalen. Hur ska ni andra göra?
    Utanför Lidköping :)

    Ahaa, på så vis! :)

    Jaa, jag har oxå funderat på det... vi funderar på att stanna någonstans för att ta lite mer bilder då...
  • Marylojs

    Såhär såg vår dag ut 16/6

    08.00 Uppstigning och dusch
    09.00 Smink/hårtjejen kom och började med mig, sedan min tärna och mamma
    12.00 Min bror hämtade bukett och tår ta
    13.00 Fotograferna kom, fotografering påbörjades
    15.00 Vigsel
    17.00 Vi anlände till festlokalen, mingel och brudskål
    18.30 Middagen drog igång, buffé med tårta som dessert
    21.45 Tårta uppäten och paus  för att röja borden och skapa dansgold
    22.00 Festen drog igång
    02.00 Vi åkte till hotellet 

  • Marylojs

    Jag glömde ju... Dagen därpå hade vi kakbuffé och fika för de som ville vara med på presentöppningen.

  • sanmal

    Marylojs:
    Det där lät som ett bra upplägg..! Dina tider stämmer ganska okej med våra ;)

  • AnnL

    Något sånt här har vi tänkt oss:

    08.00 Kliver upp, frukost och duschar
    09.00 På plats hos frisören, makeupen görs där också
    12.30 Klar hos frisören, mina tärnor hämtar buketterna och corsagen hos floristen vägg i vägg med frisören
    13:00 Lunch och påklädning, transport till kyrkan (ca 15min)
    15.00 Vigsel
    16.00 Fotografering
    16.20 Gästerna anländer till lokalen, de som ska sova över checkar in, ställer upp husbilar/husvagnar (vi har många som sover över). Gästerna får snittar och dricka. Alla gäster fotas och gör sitt avtryck i vårt gästboksträd. Mingel samt en frågesport i bakfickan på toastmadame om det behövs.
    Ca 18:20 Vi anländer till lokalen, brudskål.
    18:30 Förrätten serveras
    Ca 21:15 Brudvalsen och ev skoleken
    Ca 22:00 Tårtan serveras
    22.45 Festmusiken startar
    03:00 Baren stänger

    Dagen efter har vi brunch med alla gäster som sovit över, ett perfekt tillfälle att prata lite extra med alla Solig

  • Drullen

    Vi har lite annorlunda kanske, men ja funderar på hur länge man minglar, innan maten?


    23.00 Frissan o smink


    01.30 Till mamma -pimpla kaffe (o låtsas att man kan få blunda lite med håret fixat o sminket klart...)


    03.15 Klä på mig


    04.00 Åker mot vigseln


    04.30 Vigsel


    06.30-07.00 Vet ju inte riktigt när allt är klart men frukost för alla efteråt


    10.00 Fototgrafering


    Vila o ta det lugnt ! (Kommer ju inte hända men planeringen är sån)


    17.00 Välkomstskål


    Sen är ju frågan hur länge minglar man eller börjar man äta på en gång?


    ev. 17.30 Mat


    sen får det flyta på bara fram tills alla åker... vet inte hur länge man får va där hon hade ingen gräns, men alla har ju varit uppe sen tidig morgon så man får väl se...


     

  • Tokig
    Drullen skrev 2012-07-11 07:31:28 följande:

    Vi har lite annorlunda kanske, men ja funderar på hur länge man minglar, innan maten?


    23.00 Frissan o smink


    01.30 Till mamma -pimpla kaffe (o låtsas att man kan få blunda lite med håret fixat o sminket klart...)


    03.15 Klä på mig


    04.00 Åker mot vigseln


    04.30 Vigsel


    06.30-07.00 Vet ju inte riktigt när allt är klart men frukost för alla efteråt


    10.00 Fototgrafering


    Vila o ta det lugnt ! (Kommer ju inte hända men planeringen är sån)


    17.00 Välkomstskål


    Sen är ju frågan hur länge minglar man eller börjar man äta på en gång?


    ev. 17.30 Mat


    sen får det flyta på bara fram tills alla åker... vet inte hur länge man får va där hon hade ingen gräns, men alla har ju varit uppe sen tidig morgon så man får väl se...


     


    Nu blev jag sjukt nyfiken... gifter ni er halv 5 på morgonen?... soluppgång? Berätta!
  • Drullen
    Tokig skrev 2012-07-11 08:57:06 följande:
    Nu blev jag sjukt nyfiken... gifter ni er halv 5 på morgonen?... soluppgång? Berätta!

    Ja det är soluppgång som är planen, det ska bli så härligt. Hoppas bara det finns nån soluppgång den dagen ... o inte en massa regn som nu.. : (


    Vi har sagt en mötesplats för alla för att ingen ska åka fel...är det dåligt väder får vi va i kyrkan dit prästen hör.


    Trodde inte så många skulle orka komma så tidigt, men nästan alla som kommer på festen kommer på morgonen oxå : )

  • eerihan

    Så här ser vår plan ut med ungefärliga tider:
    07.30 Vakna, frukost, packa ihop det sista.
    08.30 Åka till slottet där förberelser och fest ska vara.
    09.00 Frisören kommer till slottet och fixar håret
    10.30 Hårblommor och brudbukett anländer till slottet. Floristen kör ut blommorna och dekorerar samtidigt i slottet.
    11.30 Lunch med frisyr klar och klänning på
    12.00 Fotografering
    14.00 Vi är klara och håller oss gömda i väntan på vigseln. Kommer inte ihåg om där finns plats i kyrkan att gömma sig el om vi stannar kvar på slottet.
    15.00 Vigsel
    Fotografering utanför kyrkan och sen får gästerna gå/köra bort till slottet
    16.30 Mingel börjar med fotografering av alla gästerna
    17.30 Middagen börjar 3-rätters.
    21.00 Bryter efter middagen för bröllopsvals, sträcka på benen medan de dukar om för bröllopstårta.
    21.30 Bröllopstårta
    22.30 Bryter middagen för dans.
    01.00 Nattamat
    01.45 Sätter fram resorb för gäster på väg hem. =)
    02.00 Festen är slut.

    Dagen efter:
    10.00 Frukost serveras på slottet för oss och våra familjer som sovit över.
    11.00 Lämnar slottet
    14.00 Bjuder vi in till fika för presentöppning för de gäster som vill.

    Jag kommer inte slänga min brudbukett utan kommer lämna den på min mammas grav dagen efter bröllopet innan presentöppningen.

  • Drullen

    Tokig: nu kan ja avslöja mer ; ) - o det blev soluppgång!!!! efter börja det regna, men då va vi landade o klara... Vi gifte oss 180 meter upp i luften, i en luftballong!


Svar på tråden Upplägg bröllopsdagen