• ChPeter

Gästgiveri/Wärdshus för liten gemytlig borgerlig vigsel (20p) i Skåne?

Hej allihopa,

Jag är ny här, och hoppas att jag postar denna fråga på rätt ställe :)

Jag är en bröllopsnovis då ingen i min bekantskapskrets har gift sig än, således har det varit ganksa omöjligt att få tag på lite tips och råd. Därför vänder jag mig till er, denna stora massa av kunskap inom allt möjligt som rör bröllop!

Budget
    Först har vi det där med budget...och vi hade inte tänkt oss någonting herrejissesjippo för 200kkr utan snarare
    runt 20 - 30kkr för allting om det är möjligt. Klänning hade vi tänkt att hyra, själv har jag en bra kostym som bara behöver kompletteras med ett par detaljer.

Tid
    Vi plannerar i dagsläget att gifta oss under den första halvan av December. Beroende på hur vi får till viss logistik kan det bli att vi skjuter det till Februari nästa år.

Idén
    Ett borgerligt bröllopp med den närmaste familjekretsen + ett par av våra närmaste vänner, totalt mellan 15 - 20 (max) personer. Samtaliga som dyker upp kommer inte att ha några problem med sovplatser (antingen bor de i närheten, eller så sover de hemma hos oss). 

Då vi inte är speciellt intresserade av att ta en kölapp på rådhuset i malmö och få det hela "överstökat" på 2 minuter tittar vi på ett upplägg där man kanske kan förena vigseln med fin atmosfär och lite god mat/dricka? Och då faller tanken, i allafall för mig som är oerhört novis, på att man kanske kan ha hela arrangemanget på ett gästgiveri, wärdshus? Det är inte fråga om någon övernattningshistoria (kanske för oss två bara, det har vi inte funderat igenom än), och när allt är slut finns även en tanke om att de som vill åker hem till oss för lite "nattamaud" och god dricka (någon trevlig cognac med lite passande lätt mat t.ex.)

Eftersom vi bor i utkanten av malmö får det gärna vara inom ett OK köravstånd. Finns det något inom 3 mil är det bra, men 6 mil fungerar också (är detta realistiskt?). 

Jag har googlat runt lite och hittat Svaneholmsslott, slottet vid bokskogen, skanörs gästgivferi, hurva osv. men känner att jag stöter på ett par grundläggande problem,

#Många av de där ställena är för sällskap om 40 personer och uppåt. Just det här med "gemytligheten" och att få en väl avvägd rumsmiljö är viktigt för oss, och då fungerar inte ett långbord i en 600kvm stor hall typ ;)

#Man annordnar bara festen, och inte vigseln

#Herrejössesdyrt...(sett ur vår budget)...som sagt, jag har ingen aning om vad sådant här kostar.

Således kommer vår vädjan om hjälp.
    Vet ni såhär på rak arm vad som skulle vara realistiskt? Känner ni till något bra litet ställe? Eller har ni kanske andra idéer? Är priset realistiskt? 

Grundpelare:
    Gemytligt
    God Mat/Dryck
    Vigsel+Mat på samma lokation

Ha det gott! :)

• Svar på tråden Gästgiveri/Wärdshus för liten gemytlig borgerlig vigsel (20p) i Skåne?
  • Nova

Dannegården i Trelleborg. Väldigt fint och mysigt. Var på middag där för många år sen :) Vet att man kan ha bröllop där men vet egentligen inte så mycket om priser eller antal. Och deras hemsida är inte jättebra. Men ring och kolla med dem.

• yavanna81

Jag var i samma situation som du för ett halvår sen, numera är jag nästa expert på värdshus, slott och liknande i Skåne .

När jag hörde runt frågade jag efter priset för 3-rätters middag med vin och tårta med avec samt ev lokalkostnad. För nästan alla ställen jag pratade med ligger priset omkring 1000-lappen då. Sjöbos gästgiveri, Röstånga gästgiveri och Östarps gästgiveri var de jag hittade i 650-750 kronors klassen.

Om du är intresserad kan du pm'a en mailadress så kan jag skicka min anteckningsfil med ställen och priser som inspiration (dock med varning för att den är rörig och inte komplett). De flesta ställena på den ligger dock utanför Malmö.

• ChPeter

Tack så mycket för era inlägg!  Solig

Jag kikar på the lodge, och slår dannegården en pling också...den där hemsidan var inte mycket att hänga i julgranen nej ;) 

Yavanna81, you've got mail! ;)

• anette83

Staffanstorps gästis är mysigt och de har bra mat...

• Henrik Geimer

Hej Peter!

Kolla in min tråd "Festlokal i Malmö. Ulricedahlsgården". Tror det passar utmärkt till det du beskriver. Budgeten bör räcka. Om man vill bli vigd på annan plats än rådhus eller kyrka är jag rädd att man måste känna någon som har rätt att vigaalternativt hitta en präst som ställer upp på att viga er i trädgärden. Men det är kanske borgerligt som gäller. Känner du någon politiker?

mvh

Henrik Geimer

• ChPeter

Hej igen! :)

Återigen tack för era tipps. Jag ska kika på Staffanstorps gästis också *antecknar i listan* Glad 

Henrik, wow tack för tipset och en mycket välskriven och informativ artikel på forumet. Stället ligger ju mycket bra till måste jag tillstyrka. Frågan är hur där är mitt under julen, men det kan man höra sig för. :)

Humm, det va en intressant punkt du tog upp angående vigselförrätare. Jag, i min enfald, trodde att Malmö Stads vigseltjänst kunde bistå med en sådan mot en liten summa. Någon politiker känner jag inte på pass nära. 

• yavanna81

Angående vigselförrättare: Vi gifter oss borgligt på ett slott, alltså inte på rådhuset. På kommunens hemsida fanns det en lista över borgliga vigselförrättare och vi ringde bara och bestämde med en av dem. Han hade inget emot att komma ut och tog inget betalt för det. I vissa fall kan man få betala för bensin. Jag tror inte att de är skyldiga att ställa upp, men det verkar som rätt många gör det om man frågar.

Sen finns det vissa vigslförrättare som tar betalt, men inte de som listat som kommunala. De lär ju komma dit man vill iom att man betaler för det.

Svar på tråden Gästgiveri/Wärdshus för liten gemytlig borgerlig vigsel (20p) i Skåne?