• syringa

    Måste man ha festprogram?

    Vi kommer ha ett litet familjärt bröllop med ca 40 vuxna och några barn. De flesta känner varandra (eller är släkt med varandra). Vi kommer också ha buffé dvs folk kommer vara i rörelse under middagen. Nu funderar jag om vi verkligen behöver ett festprogram. Tror ni folk kommer sakna det? Glad

  • Svar på tråden Måste man ha festprogram?
  • Tokig

    Vi kommer ha ett relativt stort bröllop, cirka 100 personer, mina vänner, hans vänner och respektive släkt. Barndomsvänner, pluggkompisar, nya vänner... en salig blandning - och vi kommer inte ha festprogram.

    Vi kommer skriva ut menyn och ha den som en del av bordsdekorationen.

    Vi valde bort det av två anledningar, dels vill vi inte ha för mycket grejer på borden. Blir mycket plotter redan med  trerättersdukning etc. Sen är vi inga "klämkäcka"personer som tycker det är särskilt skoj med beskrivningar av gästerna eller så och då vet vi inte vad vi skulle fylla häftet med. Våra gäster få prata med varandra om de vill känna varandra Skrattande (Sen är jag lite av en miljömupp så alla sätt man kan spara papper är bra enligt mig!)

  • Smulan

    Klart man inte måste och i ärlighetens namn tänkte inte vi heller ha det först men sen ville jag visa menyn och i vår släkt är det vanligt att ha nån sång att sjunga......så det blev ändå MEN vi hade inte behövt det egentligen vi är 46 personer och de flesta känner varandra så pratet är inget problem vi ska också ha buffe´så de kommer att röra sig runt ändå. Men vi är lite spexiga av oss så det blev ett litet kort häfte ändå. Men jag tror inte de hade saknat det egentligen.

  • Darling Daisy

    Näpp, så klart behöver ni inte ha något festhäfte!

    Vi hade inget och middagen (50 pers, buffé) funkade finfint ändå  

  • Tok kär Annki

    Vi hade ett litet bröllop med 30 gäster. Vi vald att ha vigselprogram men inte festhäfte och det gick jättebara att för vilken fest det blev!!! Skrattande


    Tok kär Annki
  • tinaalpfält

    Jag tror att det beror lite på hur ni är som personer och vad för typ av och antal gäster ni har. Ju fler som inte har träffats innan, ju trevligare kanske det är för dem.

    I princip alla bröllop jag har varit på har jag inte känt någon förutom brudparet och då kan jag tycka att det är lite kul att titta i festhäftet. Ibland har det som har stått om gästerna där varit en perfekt konversationsöppnare. Även när folk reser sig och håller tal och man inte har  haft någon aning om vem det är har man kunnat "slå" lite i häftet.

    Är man inte så många och nästan alla känner varandra kan det säkert kvitta. Sen ska det ju vara något ni vill/orkar lägga energi på med. Vill ni inte det ska ni inte känna er tvugna! 

  • sommar2014

    Jag har faktiskt aldrig varit på ett bröllop som haft festhäfte (det har ändå varit ganska stora bröllop med omkring 80 gäster) och det var utomordentligt trevliga fester! Så något festhäfte behöver man absolut inte ha.

    Saker som jag som gäst däremot uppskattar är en bordsplaceringskarta (så att man slipper gå runt och leta efter sin plats i hela lokalen) och en bordsplacering över huvud taget, så att det inte blir "hela havet stormar" och trista grupperingar.

  • jimsan78

    Ni väljer själva vad ni vill ha på ert bröllop. Då det är er dag så är det vikitigaste att det känns rätt för er. Vi ska ha festhäfte på vårt bröllop men det är helt enkelt för att vi är såna personer som gillar det. Inget bröllop är det andra likt och ska nog heller inte vara så. Vi kommer att bli 23 st om alla kan. Var tidigare på ett annat bröllop där de hade gjort en "bordsplaceringstavla" som var väldigt fin. Visserligen var det ett ganska stort bröllop så det var skönt att slipa gå runt och leta efter sin plats. Tror inte vi kommer ha en sån tavla då vi kommer vara relativt få. däremot kommer vi ha bordsplacering. Trivs dom inte med bordsplaceringen får de flytta bordet :)

  • Fjärilen

    Vi var ca 30 st på vårt bröllop. Vi hade inget festprogram, ingen som saknade det eller frågade efter det.

    Vi hade ingen bordplaceringstavla. Det gick snabbt för gästerna att hitta sina platser.

    Det vi hade var ett vigselprogram då vi vigdes utomhus i Italien så att våra gäster kunde sjunga med i psalmerna.

Svar på tråden Måste man ha festprogram?