• Äldre 5 Jul 09:57
    4508 visningar
    23 svar
    23
    4508

    Vad slänger du på grillen? Tipsa och vinn!

    Sommaren brukar vara den tid på året då vi träffas och äter gott tillsammans.
    Inte sällan så grillar vi!
    Gott, smidigt och enkelt, eller hur? Solig

    Vad brukar ni "slänga på grillen" eller ha som tillbehör?
    Ge oss ditt bästa recept för en lyckad grillning!
    Det kan vara en god sås, en smarrig sallad eller något annat i matväg som just du tycker ska finnas med.

    Så här tävlar du:
    Skriv ditt recept/tips i tråden
    Du får gärna lägga upp ett foto på den smarriga kreationen
    Det är tillåtet att ge så många tips som du vill och har på lager.
    Skriv även en kort motivering till varför du gillar att grilla!

    Du är då med och tävlar om detta:



    Tävlingen pågår t.om midnatt  11/7 och vinnare plockas ut av en jury.

    Lycka till! Solig
  • Svar på tråden Vad slänger du på grillen? Tipsa och vinn!
  • Skövde­Sophie
    Äldre 5 Jul 10:25
    #1

    Grillad bisonfile! Sååååå gott! Men den får inte överstekas! Den måste vara röd i mitten. Bison innehåller mycket mindre fett och blir lätt torrt. Servera med en härlig fransk potatissallad och njut!

  • sajent­hi
    Äldre 5 Jul 10:30
    #2


     Hallomi, soltorkade tomater, vitlök, chiliflingor, havssalt och olivolja.. Gott!

  • Äldre 5 Jul 10:52
    #3
    SkövdeSophie skrev 2012-07-05 10:25:45 följande:
    Grillad bisonfile! Sååååå gott! Men den får inte överstekas! Den måste vara röd i mitten. Bison innehåller mycket mindre fett och blir lätt torrt. Servera med en härlig fransk potatissallad och njut!
    Bison lät spännande!
    Var hittar du det? Solig
  • Äldre 5 Jul 10:53
    #4
    sajenthi skrev 2012-07-05 10:30:03 följande:


     Hallomi, soltorkade tomater, vitlök, chiliflingor, havssalt och olivolja.. Gott!


    Mmmm det ser hur smarrigt ut som helst. Halloumi är en klar favorit på grillen här hos oss Solig
  • Äldre 5 Jul 11:04
    #5
    Forumvärd skrev 2012-07-05 09:57:38 följande:
    Sommaren brukar vara den tid på året då vi träffas och äter gott tillsammans.
    Inte sällan så grillar vi!
    Gott, smidigt och enkelt, eller hur? Solig

    Vad brukar ni "slänga på grillen" eller ha som tillbehör?
    Ge oss ditt bästa recept för en lyckad grillning!
    Det kan vara en god sås, en smarrig sallad eller något annat i matväg som just du tycker ska finnas med.

    Så här tävlar du:
    Skriv ditt recept/tips i tråden
    Du får gärna lägga upp ett foto på den smarriga kreationen
    Det är tillåtet att ge så många tips som du vill och har på lager.
    Skriv även en kort motivering till varför du gillar att grilla!

    Du är då med och tävlar om detta:


    Tävlingen pågår t.om midnatt  11/7 och vinnare plockas ut av en jury.

    Lycka till! Solig

    Jag brukar grilla fläskfille som jag snittar i mitten och lägger fetaost och kryddar med viltkrydda. Sen lägger jag det i folie så att inte den goda fetaosten trillar ut. Brukar även ta färsk svamp som jag kryddar med salt och peppar och läger en klick smör på i alminiufolie och lägger det på gillen en stud. Till det brukar jag göra en hemlagad god potatisgratäng och beanessås. Vill man ha ett lite nyttigare alternativ kan man grill rotfrukter i stället =)

  • Äldre 5 Jul 11:08
    #6
    charlotta skrev 2012-07-05 11:04:46 följande:

    Jag brukar grilla fläskfille som jag snittar i mitten och lägger fetaost och kryddar med viltkrydda. Sen lägger jag det i folie så att inte den goda fetaosten trillar ut. Brukar även ta färsk svamp som jag kryddar med salt och peppar och läger en klick smör på i alminiufolie och lägger det på gillen en stud. Till det brukar jag göra en hemlagad god potatisgratäng och beanessås. Vill man ha ett lite nyttigare alternativ kan man grill rotfrukter i stället =)


    Glömde ju att säga att jag älskar att gilla för att det är så enkelt man kan alltid slänga ihop lite allt möjligt på grillen och det blir alltid lika gott. Framför att på sommaren med trevlig sällskap =)

    ( kan även passa på att säga att grillad majs med lite smör och salt med en fin köttbit är sååå gott)
  • Lillis­82
    Äldre 5 Jul 12:01
    #7

    Jag älskar de klassiska grillspetten med en klick potatissallad..

    Varva spetten med coctailtomat, lök, champinjon, paprika och ett separat spett för kyckling som legat i marinad sen kvällen innan.. sen på grillen och till detta älskar jag min hemmagjorda romsås..

    creme fraiche, röd rom, majonäs och lök.. salta och peppra efter smak.... mums..  

    Har tyvärr ingen bild..maten tar slut så fort att vi aldrig hinner fota..  

  • jakoth­er
    Äldre 5 Jul 12:35
    #8

    Förutom köttet så brukar vi grilla:

    Gul lök i stora klyftor
    Annanas i tjocka strimlor (detta är jättegott som tillbehör till grilltallriken och alltså inte som efterrätt!)
    Paprika
    Champinjoner
    Tomater
    m.m. =)

    Vi älskar att grilla och är inga "flintastek och potatissallad"-människor, Grilla hör sommaren till och man ska prova sig fram, testa nytt och gärna också grilla lite dyrare kött så som entrecot tex det blir sjukt gott!! =)

    Vi ska ha grillbuffe på vårt bröllop i augusti!! =)


    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
  • Äldre 5 Jul 13:34
    #9

    Klassikern banan och choklad är ju så gott och passar både stora och små. Jag brukar duka fram en buffe med bananer till alla samt;
    - choklad i olika variationer (mörk, ljus, Snickers, mintchoklad, center-choklad osv...)
    - olika nötter
    - marshmallows
    - Ahlgrens bilar (tro det eller ej men det är supergott)
    - kokos
    - Osv.
    Då får alla möjlighet att göra den kombinationen som man tycker bäst om. Sedan dubbelt lager med folie och så på grillgallret i ca 15-20 minuter beroende på grill eller direkt i glöden om man kör öppen eld. Busenkelt! 
    Min personliga favorit är; Banan + snickerchokladbit hackad i mindre bitar samt extra jordnötter. Mums!
    Tyvärr hade jag ingen bild till hands Skrattande 

  • Äldre 5 Jul 15:23
    #10

    Åh vilken härlig tävling!


    Hemma hos oss grillar vi året om, för att det är så outstanding gott helt enkelt!

    En av våra nya favoriter är mina laxknyten med pesto.


    Recept på Offes laxknyten

    Obs! Dubbla lager folie är bra när man har dem på grillen.


    Laxfiléer
    Citronpesto (ca 2-3 tsk per filé)
    Finhackad scharlottenlök
    Gul paprika i småbitar
    Dill
    Salt
    Vitpeppar
    Citronpeppar


    20-25 min.


    Rekommenderas att serveras med pressad potatis. :)


    Smaklig!

Svar på tråden Vad slänger du på grillen? Tipsa och vinn!