• LinaL
    Äldre 4 Jul 20:18
    1468 visningar
    4 svar
    4
    1468

    Hjälp! Borgerligt bröllop.

    Jag är en 22 årig tjej från dalarna som har turen att få gifta mig nästa sommar, men jag har noll koll!

    Hur ser erat bröllop ut?
    De enda jag vet är att det blir borgerligt men jag vill inte ha ett 2 minuters bröllop i rådhuset med bara 2 vittnen.


    Vi har börjat skriva en gästlista och vi kom upp till 70 gäster (barn inräknat). Är det för många? Vad ska man ha för slags klänning? En "vanlig" sommar klänning eller en brudklänning? Vi vill gärna ha vitt och svart som färgtema med lite inslag av rött. Hur ska man få till de? Hur ska ceremonin se ut? Vad ska man ha för mat? Hur ser ett festprogram ut, med lekar och mat och fest? Vilken ordning ska man ha?

    Förstår att många saker måste vi komma fram till hur vi vill ha, men kanske lite förslag och tips från er hjälper oss på traven!  Glad


    Känner mig kass som inte vet något men va tusan, har aldrig gjort detta förut och jag vill bara gifta mig en gång, så självklart så vill jag att det ska vara en underbar dag som jag sent kommer att glömma.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Hjälp! Borgerligt bröllop.
  • ullie
    Äldre 4 Jul 20:44
    #1

    Jag är också 22 och vi gifter oss om 24 (!) dagar och vårt bröllop är borgerligt. Vår vigselförrättare kommer ut till platsen vi valt som är ett hotell/restaurang där vi kommer ha vigseln, middagen och festen. Vi har valt borgerligt eftersom ingen av oss är troende, men vi kommer hålla vårt bröllop väldigt traditionellt fast utan de kristna inslagen. 

    Vår vigselcermoni kommer bli cirka 20 minuter lång och vi kommer läsa löften, ha solosång, byta ringar och allt det vanliga :) Sammanlagt blir vi cirka 55 stycken och på kvällen blir det livemusik och fest :) 

    I början när vi sa att vi skulle gifta oss borgerligt trodde många att vi skulle ha en snabb vigsel i rådhuset, så det verkar vara en uppfattning många har :)

     

  • Äldre 4 Jul 20:44
    #2

    Hej


    Vi kommer att ha ett borgerligt bröllop nästa sommar och det kommer att bli som vilket bröllop som helst, bara det att vi inte har en präst som viger oss utan en vigselförrättare. Det finns en tråd här inne som heter Vi som vill ha ett pampigt borgerligt bröllop och där finns en massa inspiration. www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3931030.html


    Vi kommer som sagt att gifta oss borgerligt och vi har valt att ha det på en herrgård vilket gör att upplägget kommer att följa deras tradintionella bröllop. Vi ska ha temafärg rött men kanske även lite svart. Vilket vi kommer att få in genom att inbjudningskorten kommer att ha ett rött sidenband, jag ska ha en klänning med rött i (det finns jättemånga fina brudklänningar med inslag av färg), vi kommer att ha röda organzaband på stolarna, röda rosor osv.


    Vi hade problem att hitta ett ställe där man kunde viga sig borgerligt med många gäster. Om man inte vill vara utomhus vilket kan vara en viss risk med tanke på vädret. Så kolla upp hur många gäster det får plats vid en borgerlig vigsel och hur rummet ser ut (om ni vill vara inomhus).


    Hoppas att detta är till någon hjälp för er.


     


    Hälsningar Sofia

  • LinaL
    Äldre 5 Jul 19:21
    #3

    Tack så mycket för tipsen, ska verkligen kika in den där tråden.
    Jag tycker de är svårt då jag endast varit på 2 kyrkliga bröllop.
    Man vill ju inte göra något som inte passar sig. Tungan ute

    Men vad jag fattar som så på ett borgerligt bröllop så har man rätt fria hander och göra i princip som man vill!?

  • Äldre 5 Jul 19:31
    #4

    Vi gifte oss borgerligt den 30 juni på Heleneholm slott i Malmö. 
    En borgerlig vigsel kan vara hur litet eller stor som helst & det är bara fantasin som sätter gränser för vad man gör. Man kan ge förslag & idéer till vigselförrättaren (men alla går inte med på vad som helst).
    Det enda kravet är att vigselförrättaren måste ställa frågan om ni "tar varandra" & givetvis att ni ska svara Glad

    Vi hade 58 gäster, vigseln i trädgården utanför slottet, 3-rätters middag, kastade brudbuketten, dansade vals, festade, åt nattamat osv.  
    Vi valde att ha en toastmadame som skötte ordningen på tal & var med i planeringen så att hon kunde informera alla gäster om vissa viktiga saker. Jag (vi) gjorde festhäften, hade bordsplacering, fixade en toalettkorg, mm.    

    Några saker som jag kom på, hoppas att planeringen går bra för er alla. Lycka till Skrattande 

Svar på tråden Hjälp! Borgerligt bröllop.