Anonym (begagnadkille) skrev 2012-07-27 01:33:11 följande:
Mitt ex har fortfarande kvar mitt efternamn, trots att det är snart 4år sedan vi skilde oss efter hennes otrohet..
När jag och mitt x- pappan till mina barn skilde oss så stod jag inför den frågan. Vi hade varit gifta ganska länge. I samband med skilsmässan tog min äldsta son upp frågan. Han tyckte inte jag hade rätt till efternamnet. Liet märklig inställning enligt min åsikt. Men han hade även den åsikten att man gifter sig bara en gång och det är för evigt.( Dock så var han överlycklig nu när jag träffat min nuvarande man.) Jag var visserligen gift till det namnet men jag har lika stor rätt att bära det ändå. Jag behöll namnet pga praktiska skäl, inte emotionella.
När jag nu gifte om mig pratade min nuvarande make och jag om vilket namn vi skulle ha (han har också varit gift tidigare så d finns en xfru med "hans" efternamn) dels dubbelnamn, dels att byta till hans mammas flicknamn.
Det blev inget av detta
Dubbelnamn- i det läget anser jag att jag inte ville ha kvar namnet jag fick i samband med att jag gifte mig med xet. Men som sagt var så tycker jag att jag har "rätt" att bära det namnet om jag så önskat.
mammans flicknamn- eftersom min makes namn är lite ovanligt och dessutom så är hans namn lite "inarbetat"
Tanken på att hans x har samma efternamn ska jag säga ärligt "störde" mig lite till början. Dock så tänker jag som så.. Det är jag som är " fru xx " hon är bara ett x. Men ärligt så hoppas jag att hon tar sin sambos efternamn om dom nu gifter sig. Men att gå från den önskan till att tycka att hon inte har rätt till namnet är att hårdra det lite.
När det gäller att tänka på bröllop med x- så kan jag säga att tanken har inte ens föresvävat mig. Visst jag gifte mig i kyrkan men var väldigt ung och det var inte jag o mitt x som planerade bröllopet. Dessutom så var jag höggravid. Nä mitt bröllop nu blev mycket annorlunda.
Min make gifte sig borgerligt förra gången. Vilket inte var hans önksemål- Hon överraskade honom med en färdig plan. Inom en vecka från att han fått veta så var han gift. Därför har han haft önskemål om kyrkbröllop, frack lång klänning, middagssittning osv..
Till er som är oroliga- Gör det annorlunda då. Om ni gifte er i kyrkan första gången- ha vigseln på en annan plats. Man måste inte ha samma märke på klänningen- finns många fina modeller och säkerligen så kan någon annan passa. Även om man väljer samma märke så finns det många olika modeller. Jag tror att det där med att jämföra- det är nog bara ni själv som gör det. Inte era gäster. Om ni däremot väljer samma stil på bröllopet så tror jag att en del kan tänka så. Men varför ha samma koncept.. visst det var lyckad fest, bra mat osv. Men vad är det som säger att man inte kan få en minst lika lyckad fest men på ett annat sätt. Visst man ska inte frångå saker som man tycker om. Men om jag hade ett färgtema så behöver jag ju inte välja samma färg denna gång, det måste ju finnas andra färger som är fina. Eller så har den blivande maken något önskemål i frågan. Sätt er egen prägel på bröllopet. Och som andra skriver denna gången är det rätt man. Det kan ju också vara en kommentar om någon är så klumpig och påpekar att det finns likheter.