Jag tycker också att man ska fokusera på vilka man vill ha där, snarare än att bjuda in mer avlägsna personer bara för att det ska bli "rättvist". För oss var det från början någon person mer från min sida, sen kom mannen på att han ville bjuda in 10 personer till (mest för att han kom på att en stor del av kostnaden var oberoende av antalet gäster, så det skulle inte göra så stor skillnad med några till), och tog med alla sina föräldrars syskon med respektive (förstås). Hade vi haft ett större bröllop hade han kanske bjudit alla sina kusiner, men de var typ 20 personer och ingen som var närmare än någon annan, så han kunde inte dela upp "klumpen". Jag hade å andra sidan bara en morbror där, ingen från pappas sida (inte ens min pappa, av olika skäl), och tre av mina kusiner på mammas sida men ingen annan kusin.
Min plan med bordsplaceringen var att så långt som möjligt sätta en från min sida tillsammans med en från hans sida, men eftersom det inte "räckte" och hans föräldrars syskon var en relativt stor del av gästerna blev det så att en del av dem från hans mammas sida fick sitta med någon från hans pappas sida.
I kyrkan såg det hyfsat jämnt ut ändå, men jag var på ett bröllop där ingen i paret hade sin släkt i Sverige. men en av dem hade en mängd arbetskamrater. Några av oss valde då självmant att sätta oss på andra sidan så att det blev jämnare.