• mariel­le1982
    Äldre 26 Jun 13:54
    2903 visningar
    7 svar
    7
    2903

    val av brudtärna

    Jag och min fästman ska gifta sig nästa år i maj. Vi har redan börjat tänka på vem vi vill ha som makalk och brudtärna. Markalken är redan vald.


    Nu är det bara för mig och hitta min tärna men jag har ingen given så direkt men jag kan tänka mig två personer, den ena är min kusin, som är min närmsta och den andra är en gammal kompis sen några år tillbaka.


    Just nu ligger min kompis först för att vi har varit vänner en längre tid, vi har haft våra gräl och motgångar men alltid kunnat förlåta och prata om det. Det har även skett stora missförstånd mellan oss som gjort att vi har kommit i kant med varandra men efter en tid så har vi alltid rett ut det.


    Den andra kandidaten är ju min kusin. Hon står mig närmst av mina kusiner. Vi träffas inte så ofta, det blir mest när någon i släkten nollar eller femmar eller vid julafton. När vi väl träffas så pratar vi och har kul.


    Jag skulle vilja ha hjälp utav er.Hur ska jag göra ???


    Tack på förhand för hjälpen


    Marielle

  • Svar på tråden val av brudtärna
  • Äldre 26 Jun 14:07
    #1

    Jag skulle antingen välja den som jag umgås mest med eller känner mig närmast med (oavsett blodsband) eller så skulle jag välja bägge två.


  • Äldre 26 Jun 14:27
    #2

    Först och främst.
    Du behöver inte ha någon tärna alls om du inte känner att du har någon som skulle passa perfekt.
    Å andra sidan om du har två bra och inte kan välja så kan båda vara tärnor.
    Det finns ingen regel om att det måste vara lika många marskalker som tärnor.

    Hur du än gör, så se till att vara tydlig (kanske maila eller skriva ner på papper) vad du förväntar dig av din tärna.
    Ska hon bara dyka upp på bröllopsdagen i en fin egenvald klänning för att hålla din brudbukett en stund i kyrkan så är det ju inga större problem liksom.
    Men om du förväntar dig att hon ska vara engagerad och hjälpa till, eller att du ska välja en klänning (färg och / eller modell) osv men hon ska betala själv (eller bara godkänna klänningen även om du betalar) så kan du förvänta dig tjafs och bråk om du inte varit tydlig med detta från början.
     

  • mariel­le1982
    Äldre 28 Jul 16:17
    #3

    jag tackar så mycket för hjälpen.Det hjälpte mig lite i mina funderingar om brudtärna


    Chicita skrev 2012-06-26 14:27:52 följande:
    Först och främst.
    Du behöver inte ha någon tärna alls om du inte känner att du har någon som skulle passa perfekt.
    Å andra sidan om du har två bra och inte kan välja så kan båda vara tärnor.
    Det finns ingen regel om att det måste vara lika många marskalker som tärnor.

    Hur du än gör, så se till att vara tydlig (kanske maila eller skriva ner på papper) vad du förväntar dig av din tärna.
    Ska hon bara dyka upp på bröllopsdagen i en fin egenvald klänning för att hålla din brudbukett en stund i kyrkan så är det ju inga större problem liksom.
    Men om du förväntar dig att hon ska vara engagerad och hjälpa till, eller att du ska välja en klänning (färg och / eller modell) osv men hon ska betala själv (eller bara godkänna klänningen även om du betalar) så kan du förvänta dig tjafs och bråk om du inte varit tydlig med detta från början.
  • mariel­le1982
    Äldre 28 Jul 16:18
    #4

    Tack för svaret.. ska fundera vidare


    Augustiblomma skrev 2012-06-26 14:07:59 följande:
    Jag skulle antingen välja den som jag umgås mest med eller känner mig närmast med (oavsett blodsband) eller så skulle jag välja bägge två.
  • tinaal­pfält
    Äldre 28 Jul 17:32
    #5

    Jag hade också svårt att bestämma mig så det slutar med att m2b kommer ha två maskalkar och jag tre tärnor Skrattande

  • tinaal­pfält
    Äldre 28 Jul 17:35
    #6

    Förresten, om det är tänkt att tärnan ska vara ganska involverad och fixa möhippa och hjälpa till en del med planeringen i övrigt kanske det är skönt för henne att ha en till att bolla med/som avlastar. Min första tärna är nybliven småbarnsmamma så jag tänkte att hon kanske inte skulle ha orkat vara ensam i den rollen. Då jag inte kunde välja mellan tvåan och trean blev det tre. 

  • frida o björn
    Äldre 28 Jul 17:52
    #7

    Tärnan behöver inte alls vara ensam ansvarig för möhippan. Det kan man gott göra tillsammans med brudens ev syster och andra vänner. Det är rätt mycket annars att ansvara för, och för dem som inte har någon tärna alls så blir det ju så att man är flera som planerar. På en del bröllop jag varit på har några av värdarna varit med också (brukar vara 3-4 värdar på de bröllop jag är på).

Svar på tråden val av brudtärna