• Anonym (grön)

    avund är en dödssynd....

    och jag verkar ha fått en förbannelse över mig att behöva leva med det för resten av mitt liv! 

    fick nyss reda på att en gammal kompis ska gifta sig i september.. och visst var jag väl glad för henne, men samtidigt slog avundsjukan till! samma sak när en kompis gifte sig för några år sedan, dom var väl ihop i ett år och så PANG, skulle dom gifta sig..

    jag tycker det är så orättvist ibland! jag känner mig samtidigt fånig och otacksam över livet, men känns ofta som att, här har jag och min fästman varit ihop i massor av år, vi har kämpat oss igenom både eld och vatten för att ta oss dit vi är nu, och min högsta dröm just nu är att gifta sig med honom, men ne.. han vill inte, han är inte redo, han tycker det är för dyrt (fast jag pressar priserna så långt jag kan) så.. för att jag älskar honom så mycket, så respekterar jag och accepterar jag det och får vänta, medan andra, kompisar och bekanta, är ihop i några månader och så PANG, barn och bröllop och hela fadderuttan! (avundsjukan gäller även barn, ibland, beroende på vem det är som fått) visseligen har jag bara varit i laglig giftasålder i 3 år.. men ändå!(vi har varit ihop i drygt 6år)
    det börjar kännas som att.. om vi gifter oss typ om 3 år, då kommer folk tro att vi gör det bara för att det knakar i fogarna och vi försöker pussla ihop förhållandet genom att gifta oss.. 

    jag VILL inte känna avund, men jag kan inte låta bli...  och tycker det är jättejobbigt.. ville bara gnälla av mig lite, och kanske be om råd.. 

  • Svar på tråden avund är en dödssynd....
  • TezzieD

    Förstår att du tycker de är jobbigt att vara avundsjuk man mår inte bra av de och de kan ställa till en hel del. Ta inte illa upp nu, men vad hjälper de att vara avundsjuk? Du mår ju inte bra av de och de hjälper dig inte att komma någonstans här i livet. Ibland får man helt enkelt acceptera att någon får barn tidigt eller gifter sig efter 1 år eller så. Sen spelar de väl ingen roll om du och din sambo gifter er om 3 år eller om de dröjer längre, ni älskar väl varandra lika mycket för de, eller hur? Skulle någon tro att ni gifter er för att de knakar i ert förhållande, så låt dom tro de! Dom eller den personen är kanske avundsjuk på er istället. Folk har och kommer alltid att ha åsikter de får man tyvärr stå ut med. Även om de inte är så roligt. Man ska inte stressa fram saker utan låta de ta sin tid. Ett tips till dig, gå till en kurator eller prata med en bästa kompis om hur du känner. De kan hjäpa att prata med någon :) Hoppas de löser sig för de, trevlig sommar :) 

  • JesFre

    Jag förstår dig. Jag kan känna igen mig i det du skriver. Men i mitt fall är det värre med barn, mycket för att det är fler som får barn än gifter sig bland mina vänner just nu. Nu har jag och min fästman bara varit förlovade i 10 månader och våran plan är att gifta oss om 3 år. Men tre år känns väldigt väldigt väldigt långt bort ibland. 

    Angående din rädsla för att folk ska tro att det kanakar i fogarna om ni gifter er om 3 år. Vore det inte värre om ni gifte er nu trots att din fästman inte är redo och det börjar kanka i fogarna av den anledningen? Jag vet att det är jobbigt att vänta när man själv är redo. Men ibland är det bättre att faktiskt vänta lite. 

    Men om du vill få klaga av dig lite så är det bara att skicka ett pm Glad 

  • Anonym (Tror på ER)

    Jag tycker tvärtom mot för det du säger att folk kanske kommer att tänka.

    Om ett par varit tillsammans i flera år, då är det ett etablerat förhållande där dom lärt känna varandra och kan säga säkert att dom älskar varann eftersom att dom känner varandra så väl.
    Ett giftemål då känns genomtänkt och som ett moget beslut, särskilt om man klarat dig igenom saker på vägen och kommit ut starkare tillsammans på andra sidan.

    (Nu kanske flera tar åt sig av det jag skrivet men det här är hur jag tycker och tänker, inget som är rätt eller fel utan bara en persons egna tankar)

    De som gifter sig inom ett år eller tidigare efter att dom blivit tillsammans.
    Hur väl känner dom varandra?
    Hur kan dom lova massa då nyförälskelsefasen fortfarande borde vara kvar?
    För mig blir ett giftemål så tidigt inte ens trovärdigt.

    Jag har en vän som gift sig tidigt och jag är glad för hennes skull.
    Men det märks att dom inte vet vart dom har varandra än.
    Självklart betyder det inte att dom kommer att skiljas, dom får väl helt enkelt lära känna varandra under åren som kommer.

    Det är himla tur att vi planerar bröllop, för det känns som att dom "smiter före".
    Så jag förstår din känsla lite.
    Men då ni väl står där med barn och är gifta, ett par år senare än andra.
    Då står ni ändå där stadigt och känner varandra utan och innan.
    Ni har fler år tillsammans och det tycker jag görs stor skillnad!

  • Anonym (grön)

    tack för orden ni skriver! ni är så underbara! :)


    TezzieD skrev 2012-06-26 12:01:42 följande:
    Förstår att du tycker de är jobbigt att vara avundsjuk man mår inte bra av de och de kan ställa till en hel del. Ta inte illa upp nu, men vad hjälper de att vara avundsjuk? Du mår ju inte bra av de och de hjälper dig inte att komma någonstans här i livet. 
    jag vill inte vara avundsjuk, men är det ändå.. 
    Anonym (Tror på ER) skrev 2012-06-26 13:10:27 följande:
    Jag tycker tvärtom mot för det du säger att folk kanske kommer att tänka.

    Om ett par varit tillsammans i flera år, då är det ett etablerat förhållande där dom lärt känna varandra och kan säga säkert att dom älskar varann eftersom att dom känner varandra så väl.
    Ett giftemål då känns genomtänkt och som ett moget beslut, särskilt om man klarat dig igenom saker på vägen och kommit ut starkare tillsammans på andra sidan.

    (Nu kanske flera tar åt sig av det jag skrivet men det här är hur jag tycker och tänker, inget som är rätt eller fel utan bara en persons egna tankar)

    De som gifter sig inom ett år eller tidigare efter att dom blivit tillsammans.
    Hur väl känner dom varandra?
    Hur kan dom lova massa då nyförälskelsefasen fortfarande borde vara kvar?
    För mig blir ett giftemål så tidigt inte ens trovärdigt.

    Jag har en vän som gift sig tidigt och jag är glad för hennes skull.
    Men det märks att dom inte vet vart dom har varandra än.
    Självklart betyder det inte att dom kommer att skiljas, dom får väl helt enkelt lära känna varandra under åren som kommer.

    Ni har fler år tillsammans och det tycker jag görs stor skillnad!
    jo.. har faktiskt tänkt samma tanke.. jag och min fästman har varit i hop sen jag var 14 och han 23.. vi har gått igenom varandras personliga mognad likväl som förhållandets mognad.. men de e kanske därför jag känner mig så redo och blir som så förvånad (men samtidigt inte) när min fästman inte vill.... än... men jag vet att jag är hans och han är min.. så jag kan vänta.. hoppas bara att det blir nåt snart.. han har sagt efter min utbildning (om två år), och det kan jag nog vänta ut. får se om det blir nåt då. ^^

    är bara oprolig att kanske någon NÄRA vän hinner gifta sig innan dess, och då vet jag inte vad som kommer hända.. kommer nog (men jag hoppas inte) bli en såndär mardrömstärna/gäst som inte hör av sig och totalt skärmar av... i alla fall till en början..  tills jag lugnat ner mig och stängt in fröken Avund.. 
  • Oniq

    Nah..
    Jag kan bli avundsjuk på unga par som köper bostad, vänner som reser utomlands och smala tjejer som verkar kunna äta vad som helst utan att gå upp i vikt :)

    Vi är alla olika och har olika förutsättningar och prioriteringar.

    Att prioritera att överhuvudet taget ha en relation tycker jag låter rätt sunt :)

    Jag är gift nu efter 14 års förhållande och enda nackdelen med att vänta så länge är att jag fortfarande har svårt för att komma ihåg att kalla honom för min man istället för pojkvän.


    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Anonym (grön)
    Oniq skrev 2012-06-26 14:02:06 följande:
    Nah..
    Jag kan bli avundsjuk på unga par som köper bostad, vänner som reser utomlands och smala tjejer som verkar kunna äta vad som helst utan att gå upp i vikt :)

    Vi är alla olika och har olika förutsättningar och prioriteringar.

    Att prioritera att överhuvudet taget ha en relation tycker jag låter rätt sunt :)

    Jag är gift nu efter 14 års förhållande och enda nackdelen med att vänta så länge är att jag fortfarande har svårt för att komma ihåg att kalla honom för min man istället för pojkvän.
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
    det där hjälpte mycket! ni var ihop i 14 år innan ni gifte er? heh.. då verkar ju våra 6,5 år inte så mycket ;P
  • Anonym (Tror på ER)
    Anonym (grön) skrev 2012-06-26 13:50:16 följande:
    är bara oprolig att kanske någon NÄRA vän hinner gifta sig innan dess, och då vet jag inte vad som kommer hända.. kommer nog (men jag hoppas inte) bli en såndär mardrömstärna/gäst som inte hör av sig och totalt skärmar av... i alla fall till en början.. tills jag lugnat ner mig och stängt in fröken Avund..
    I det där läget tycker jag att du kan vara ärlig mot din nära vän.

    Då jag var gravid med första barnet blev en nära vän gravid samtidigt och vi hade liknande graviditeter där vi samladde på oss mycket vätska och blev stooora.
    Det var jätte jobbigt och tungt men skönt att ha någon att prata med om det.

    Vårat barn var planerat en vecka före deras men hon skulle få bli igångsatt och det tyckte jag var jätte jobbigt.
    Dom skulle gå före och just där på slutet då allt är så grymt tugnt (iaf för en del) så kändes varje dag som en evighet.
    Men jag sa till henne precis hur jag kände och hon förstod mig.
    Jag sa att vi kanske inte kommer och hälsar på innan vi fått våran, bara för att min väntan blev extra påmind då dom redan skulle fått ut sin.
    Hon hade inga problem med det och allt blev mycket lättare bara för att jag sa som det var.

    Nu lyckdes inte deras första igångsättning och då hon sattes igång andra tillfället åkte vi in samma dag för att vattnet gått.
    Dom fick sitt barn strax efter 12 slaget och vår kom senare samma eftermiddag.
    Vi hade samma sal och sängarna bredvid varandra :)

    Jag tycker abslut att du kan berätta om hur du känner om en nära vän gifter sig.
    Då blir det säkert lättare att glädjas med vännen och hon kan lättare förstå om du inte är med och delar varje minut av hennes pladder om klänningar och ringar.
    Den vännen har säkert fler att prata om allt med om inte du orkar lyssna.
  • vinterfrost

    Åh avundsjukan känner jag igen! Blev så avundsjuk på min lillasyster när hon berättade att de skulle gifta sig. De hade bara varit tillsammans i ett år. Jaja tänkte jag tills hon kläckte ur sig att det skulle ske om 1,5 månad! Tyckte det var jätte jobbigt, speciellt när jag och m2b hade varit tillsammans i 9 år. Orkade knappt rata med henne, speciellet när hon snackade bröllop. Men tog mig i kragen och försökte fokusera på och vara glad för hennes skull. Som tur är hade jag  redan planerat att fria på skottdagen och nu planeras bröllop för fullt :) Det är rätt tid för oss och rätt tid för er kommer när ni båda är redo :)

  • Oniq
    Anonym (grön) skrev 2012-06-26 14:14:33 följande:
    det där hjälpte mycket! ni var ihop i 14 år innan ni gifte er? heh.. då verkar ju våra 6,5 år inte så mycket ;P
    Jajjemen, härlig känsla att stå framför vigselförrättaren och verkligen vara säker på sitt beslut. Inga kalla fötter direkt :)
    Anonym (grön) skrev 2012-06-26 13:50:16 följande:
    är bara oprolig att kanske någon NÄRA vän hinner gifta sig innan dess, och då vet jag inte vad som kommer hända.. kommer nog (men jag hoppas inte) bli en såndär mardrömstärna/gäst som inte hör av sig och totalt skärmar av... i alla fall till en början..  tills jag lugnat ner mig och stängt in fröken Avund.. 
    OM det skulle hinna varför inte ta chansen och sug åt dig så mycket info du bara kan så att du har koll på vad du själv vill när det blir din tur?
    Att våga glädjas åt andras lycka är inte farligt det heller :)   ..och få saker får ens partner att bli giftassugen som att gå på andras bröllop :)
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Anonym (grön)
    Oniq skrev 2012-06-26 16:54:24 följande:
    Jajjemen, härlig känsla att stå framför vigselförrättaren och verkligen vara säker på sitt beslut. Inga kalla fötter direkt :)
    Anonym (grön) skrev 2012-06-26 13:50:16 följande:
    är bara oprolig att kanske någon NÄRA vän hinner gifta sig innan dess, och då vet jag inte vad som kommer hända.. kommer nog (men jag hoppas inte) bli en såndär mardrömstärna/gäst som inte hör av sig och totalt skärmar av... i alla fall till en början..  tills jag lugnat ner mig och stängt in fröken Avund.. 
    OM det skulle hinna varför inte ta chansen och sug åt dig så mycket info du bara kan så att du har koll på vad du själv vill när det blir din tur?
    Att våga glädjas åt andras lycka är inte farligt det heller :)   ..och få saker får ens partner att bli giftassugen som att gå på andras bröllop :)
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
    när vi var på ett kompis bröllop sist så vart min fästman bara svettig och till synes klaustrofobisk, så det känns som att han inte fick en bra upplevelse.. troligen inte pga bröllopet i sig, utan mer att det var mycket folk.. (han har lite svårt för sociala tillställningar...)
    vinterfrost skrev 2012-06-26 16:23:33 följande:
    Åh avundsjukan känner jag igen! Blev så avundsjuk på min lillasyster när hon berättade att de skulle gifta sig. De hade bara varit tillsammans i ett år. Jaja tänkte jag tills hon kläckte ur sig att det skulle ske om 1,5 månad! Tyckte det var jätte jobbigt, speciellt när jag och m2b hade varit tillsammans i 9 år. Orkade knappt rata med henne, speciellet när hon snackade bröllop. Men tog mig i kragen och försökte fokusera på och vara glad för hennes skull. Som tur är hade jag  redan planerat att fria på skottdagen och nu planeras bröllop för fullt :) Det är rätt tid för oss och rätt tid för er kommer när ni båda är redo :)
    känns skönt att jag inte är ensam.. trots att det är en hemsk känsla.. 
Svar på tråden avund är en dödssynd....