• kacan

    Festhäftet

    Hej


    Har en liten fråga.


    Vet ni vars man kan köpa billigt, lite tjockare papper till fest häftet?


    (Behöver ca 500 papper)


    Tänkte skriva ut hemma i vå regen skrivare..


    Tack på förhand

  • Svar på tråden Festhäftet
  • Aniara4

    Jag köpte stora paket med färgade papper på Svanströms, lite tjockare till omslaget och "vanlig" tjocklek till sidorna inuti. Det var inte så dyrt.

  • kacan

    Tack för era svar... Har varit in och tittat på sidorna...


    Bara en "dum" fråga till.... Vilken tjocklek ska man ha på pappret så att texten inte syns igenom till baksidan?


     

  • lordoz

    Börja med att ta reda på hur tjockt papper som skrivaren klarar av att skriva ut. Så du inte köper tjockare än den kan hantera.

    Lycka till!

  • kacan

    Har testat jätte tjockt ritpapper och det funkade...


    Men jag vet inte var "tjockleken" heter.... Är hur dålig som helst på detta... Skratt....


    Tips gärna till förvirrad brud =)

  • lordoz

    Tjockleken brukar mätas i gram på pappret.. Inte i mm eller liknande.

    Hittade följande när jag googlade:

    "Ett pappers tjocklek mäts i vikt per kvadratmeter. Vanligt skrivarpapper väger i regel 80 gram per kvadratmeter. Tjockare papper ger oftast en lite mer rustik känsla och foto och presentationsmaterial bör absolut skrivas ut på ett lite tjockare papper. För fotopapper är vikten vanligtvis mellan 120g/m2 och 280g/m2. Man bör dock veta att de flesta skrivare har en maxgräns för hur tjocka papperna kan vara innan det kan bli problem."

    Personligen tänkte jag ha vanligt skrivarpapper inuti festhäftena och lite tjockare som omslag. Jag har inte märkt att texten skulle gå igenom på vanligt skrivarpapper...

  • kacan

    Tusen tack för ditt svar... Har inte tänkt på att googla det själv...


    Jag har testat skriva ut vårt häfte och man ser igenom texten från föregående sida tyvärr... Men kanske vi har ett fint eller tunt papper då... Måste titta efter nu när jag vet vad jag ska titta efter...


    Tack än en gång

Svar på tråden Festhäftet