• teddy

Att dansa vals...

Ja... nu har vi börjat öva på vår bröllopsvals och för mig som är smidig som ett kylskåp och min blivande som har lite svårt med takten är det ett litet äventyr det här, haha! Men vi kommer kämpa på, för snyggt ska det vara! :)

Men jag undrar nu lite hur ni har gjort som har haft långa släp på era klänningar, hur gick det med dansen? Hur gjorde ni? Jag har en känsla av att det kommer bli än svårare med en stor klänning! :P 
    ...och släpet på min klänning är inte avtagbart, så de e inte en idé...! 

• Svar på tråden Att dansa vals...
  • Chicita

Nu dansade vi ju ingen brudvals eller något annat heller för den delen.

Men om man har släp på klänningen så brukar det finnas en anordning för att fästa upp det så det inte är i vägen.
    Antingen är det en liten ögla isydd på släpet så man kan trä upp det på ett finger och hålla upp det under dansen.
    Eller så brukar det finnas ett par band på insidan av klänningen som man knyter ihop (ett i rumphöjd och ett längre ner (eller på varje sida av rumpan om det är en klänning med mycket tyg).  

• teddy

Tack för ditt svar!
    Dock tror jag inte att de finns nåt sånt på klänningen... kanske kan sätta upp det med en stor säkerhetsnål?

• Chicita
    teddy skrev 2012-06-25 16:17:14 följande:
    Tack för ditt svar!
    Dock tror jag inte att de finns nåt sånt på klänningen... kanske kan sätta upp det med en stor säkerhetsnål?
    Det kan du säkert, men risken är nog att det inte håller eller att klänningen skadas.
    Sy hellre i två (eller fyra) band så du kan knyta upp klänningen Glad 

I rumphöjd (rättare sagt precis under rumpan) och sen i en höjd som blir lagom när man knyter ihop det med bandet vid rumpan. Och det är ju lätt att testa sig fram till rätt nivå Glad.

• Vensku

På min klänning fäste de en liten "hake" väl dold som jag sen kunde fästa upp en liten ögla på så att släpet satt på plats större delen av kvällen, funkade jättebra under brudvalsen.

Det fanns även ett band i den som jag kunde hänga runt handleden men det använde jag mest i samband med fotograferingen, kändes skönt att kunna ha båda händerna fria under middag och fest!

• TheD

Jag fick en ditsydd ögla för vänster hand. Den ligger under klänningen så att den inte syns.

• BlåAugustibröllop

Det brukar bara kosta någon hundring att få en släp-anordning fixat hos en sömerska. Glad
    Om det inte är en sömmerska i sthlm, för då slutar det väl på 1000-lapp! Flört

• teddy

Tack... jag ska se om jag kan hitta på nåt!

• Pyttsan

På engelska heter det "to bustle", så sök på bustle+wedding dress så hittar du säkert många bilder och filmer på hur andra gjort! Min klänning  har ett litet släp och bara 2 band som man knyter ihop, men vi ska sy i ett eller två band till, för jag vill få upp det lite mer då jag dansar. 

Snören man knyter håller MYCKET bättre och är mycket stadigare än lösningar med små hakar. Har varit på 2 kompisars bröllop där hakarna gett efter. 

• Nikkita

Jag har 4 (x 2) band att fästa upp släpet med. Som Chcita skrev så sitter ett i rumphöjd & ett ute på släpet så att släpet kommer upp från golvet. Har provat gå runt i klänningen så & det fungerar jätte bra! Smidigt oxå när släpet har mkt tyg & väger en del. Jag hade själv aldrig orkat ha släpet runt handleden när jag dansar, då hade jag fått kramp i armen Flört 

Hoppas att det går att fixa relativt billigt hos en sömerska! 

• 1700tal

Vi har provdansat med min klänning (med mkt tyg och rätt längt släp) och det gick alldeles utmärkt! Otippat men över all förväntad. Varje steg jag tog följde släpet snällt med och när jag backade så följde släpet med även då. Om jag backade flera snabba steg bakåt "skjuter" man kjolen diskret bakåt. Det gick hur bra som helst så här blir det inget bustle alls, vilket är helt ok för jag tycker det förstör klänningen lite.

• Pyttsan

Det funkar så länge man dansar själva, risken är dock stor att någon annan trampar på släpet när det blir lite trångt på dansgolvet!

• teddy
    1700tal skrev 2012-06-27 20:33:32 följande:

Vi har provdansat med min klänning (med mkt tyg och rätt längt släp) och det gick alldeles utmärkt! Otippat men över all förväntad. Varje steg jag tog följde släpet snällt med och när jag backade så följde släpet med även då. Om jag backade flera snabba steg bakåt "skjuter" man kjolen diskret bakåt. Det gick hur bra som helst så här blir det inget bustle alls, vilket är helt ok för jag tycker det förstör klänningen lite.

Du menar alltså att du dansar brudvalsen me ett långt släp nere? Oooojj... ;)

Ja, jag tror nog att jag får prata me antingen de i bröllopsbutiken eller me en sömmerska så vi kan fixa nåt som får upp släpet... band verkar ju bäst kanske... 
  • teddy

Förresten 1700-tal... du menar då att ni ska dansa sådär "vanligt" hela tiden eller? Alltså inga snurrar o sånt annat? Då fattar jag ju att det kan gå hehe! ;)

Svar på tråden Att dansa vals...