• SK2010

Långväga gäster

Vi efterfrågar lite tips från er som gift er och har släkt som kommer långväga ifrån. Vi har släkt och vänner som bor 110 mil bort (ca 40 pers). Finns det något bra sätt att lösa boende åt dem? Det skulle kännas som en fin gest för de som åkt långt. Vår budget tillåter inte hotellboende... ;)

Tacksamma för råd! 

• Svar på tråden Långväga gäster
  • Chicita

Nu jobbar ju jag på hotell, så vi fick en jättebra deal av min chef för våra långväga gäster... Men dom betalade själva.

Så det är ett tips. Gå runt till dom olika hotellen och fråga vilka dom bästa priserna är som dom kan ge era gäster om ni rekommenderar deras hotell.
    Och gör samma med vandrarhem. (Kanske kolla med campingplats om vad dom vill ha för sina stugor också)
    Välj sen ut det bästa hotellerbjudandet och bästa vandrarhemserbjudandet och lämna över till era gäster så dom kan välja själva.
    Visst skulle man vilja bjuda på allt. Men det är sällan realistiskt för ett vanligt svenskt bröllop.

Om det skulle kännas bättre så kanske ni kan bidra med en del. Exempelvis om hotellrummen kostar 800:- så bidrar ni med 150:- så för era gäster så skulle det kosta 650:- alltså 

Ett annat alternativ är att bjuda dom långväga gästerna på brunch dagen efter (eller lunch) innan dom åker hem, så dom får ut lite mer av resan 

• BlåAugustibröllop

Vi hyrde ett helt "hotell" (Hållsta Konferens Hotell) - 10 000 för en natt, 15 000 för två. 23 rum totalt - de flesta av de dubbelrum.
    Det är någonting mellan hotell och vandrarhem. Rummen ser bättre ut än på vissa hotell enligt mig! Det är egen dusch och toalett i varje rum.

Sen har dock 2 av rummen våningssängar i sig, men vi tänkte lägga ungdomarna där. Sen så får man städa rummen själv eller så tillkommer 100 /rum. Sängkläder och badlakan får man antingen hyra för 110 /pers (då ingår bäddning) eller ta med sig. Frukost ingår inte, men kan köpas som tillägg.

Vi betalar för själva hyran av rummen - sen får gästerna betala allt extra om de vill ha det, för man kan ju städa själv och ta med sig sänkläder om man inte vill betala någonting. Tyckte att det var en bra deal. Det finns även en festlokal där som vi hade tänkt använda oss av först, men jag är tycker verkligen om lokalen vid kyrkan så det blir den istället.

• BlåAugustibröllop

Ah, just ja, tips - kolla upp ställen som inte är hotell och se vad de tar för att hyra ut hela stället - blir oftast billigare än enkilda rum.

• TheD

Vi hade gäster från Stockholm, västkusten och Danmark. Gästerna från USA kom inte. Vi fick lite billigare pris för rummen på det hotell där vi skulle bo i svit och ha middagen.

Håller med Chicita :)

Svar på tråden Långväga gäster