• sanmal

In- och utgångsmusik

Jag undrar lite om in- och utgångsmusik till kyrklig vigsel.

Brukar man ha samma när man går in o ut eller "måste" man ha olika? Eller hur funkar det med det där?

Jag har aldrig varit på bröllop och ska själv gifta mig om en månad men har inte hängt med på det där riktigt Flört

Vi har lyssnat på Mendelssohns Brudmarsch bland annat, o den är rätt vanlig va?
    Någon som har lite tips på bra in och utgångsmusik som spelas på orgel? Glad

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden In- och utgångsmusik
  • Wilda

Hej!
    Vi har just Mendelssohns Brudmarsch som ingångsmusik. Som utgångsmusik ska kantorn spela Shirley Clamps "Att älska dig" på orgel. Kommer mog bli pampigt tror jag. Först hade vi tänkt CD eller solo för att få med texten, men eftersom många känner igen den, så blir nog orgel mer maffigt. Man kan ju annars välja vilken utgångsmusik man vill. Vi är i en för stor kyrka för att CD ska låta bra, men passar ju bra i en mindre kyrka. Hör med Kantorn vad hon tycker. Vi har varit inne på flera olika rocklåtar som vi gillar, men valde ändå en fin kärlekslåt till slut. Ta något du gillar!

• Viii

Vi kommer att både gå in och ut till Underbart av Kalle Moreus och Orsa spelmän, fast på orgel! Glad

• brudsnart

Vi ska gå in till from this moment med shanaia twain. utgång star wars på orgel.

• Triton77

Vi gick in till  Underbart av Kalle Moreus och gick ut till Bröllopslåten ur Trolltyg i tomteskogen, "Vi gör oss klara för ett bröllop, det blir en la di da da dagen lång bröllopsfest"

• sajenthi
    Triton77 skrev 2012-06-25 13:15:37 följande:
    Vi gick in till  Underbart av Kalle Moreus och gick ut till Bröllopslåten ur Trolltyg i tomteskogen, "Vi gör oss klara för ett bröllop, det blir en la di da da dagen lång bröllopsfest"
    Åh!! Trolltygs låten är ju klockren! Har du noter till denna?
  • aniara

Vi går in till Birkalåten och ut till Gotländsk brudmarsch. Vi velade mellan den kombinationen eller A trumpet voluntary + Birkalåten. Vi tyckte båda att Mendelsohn och Wagner var lite "för mycket". Ett hett tips är att kontakta er kantor och be henne/honom spela upp lite olika stycken för er på orgeln, så att ni dels får höra vad som finns, dels hör hur det låter på orgel.

• Cicci90

Vi går in till Just the way you are med Bruno Mars på piano. En stillsam och vacker ingång :)

Ut går vi till Underbart med Kalle Moreus.
    Den är lite mer pampig och jag tycker att den är jättehäftig på orgel.
    Finns att lyssna på början till den på kyrkomusik.se/vigsel.php

• Triton77

Sajenthi: Vi fick den inspelad instrumental på CD av en kille som tog ut noterna och spelade in den åt oss.

www.niehoff.se

Jag tror att vi har noterna liggande någonstans........

• JuliBrud89

Ja den ær den klassiska. Vi ska gå in till den, fast omkomponerad av miranda wang (tror hon hette så) och ut till antingen rid øver skog med bjørn isfælt, eller dont stop me now med queen. Alla på flygel då orgeln såklart skulle bytas utvjust då -.- Men det blir nog superbra ændå :D

Svar på tråden In- och utgångsmusik