• Neamalmberg

Fria tyglar?!

Hej!
    Jag och min sambo gifter oss den 1/9 - 2012 och sitter nu och gör dom sista planerna inför vigseln...
    Men vigselförättaren har gett oss fria tyglar när de gäller utformningen av vigseln och att hon anpassar sig efter oss hon behöver ca 2 min för att avklara de som måste vara med smat en dikt hon tänkte läsa som vi själva får välja (så den passar oss) men jag har inte varit gift eller planerat en vigsel innan och vet itusen inte hur jag ska göra.
    Det ska in 2 min tal av vigselföreättaren som inte är borttagningsbar samt minst tre sånger av våran solisk och gitarist, men när var hur????

Någon som har några tipps på hur vi ska få till det här utan att bli galen?? 

• Svar på tråden Fria tyglar?!
  • pulmonate

Vi får också utforma vår vigsel precis som vi vill. Vi gifter oss borgeligt så det är ju ett par lagar som måste läsas upp, där det ingår "tar du denna...." "JA"... 
    Vi ville gärna dra ut på det liiiite grann för annars blir det så kort. En borgerlig vigsel varar max 5min om man inte har någt extra. 
    Upplägget vi har tänkt är ungefär:

Vigselförättaren : Välkomnar alla gästerna för att vittna vigseln. Säger några ord om oss, om hur vi träffades, mm.  Dikt av min bror Sång Dikt av killens syster Sång Vigselförrättaren läser upp lagarna som inte just innehåller "tar du denna". Vi läser upp Vows, dvs kärleksfulla saker och saker som vi lovar varandra Vigselförättaren : tar du denna... ja , ja.  Ringarna (behövs igentligen inte i borgerlig vigsel).  Kyss. Sång. 
  • Neamalmberg

Tack så himla mycket jag hoppas det är okej att låna idér från eran plan för den är otroligt bra gjord =)
    mitt i bröllops yran vart jag ortoligt tacksam över att de var någon över huvudtaget som svarade på mitt inlägg

=) tack så mycket 

• pulmonate

Ingen fara alls. Jag kände också mig helt lost i början. 
    Självklart får du låna vårt upplägg. Och tänk även på att man kan lägga till saker som fanns förr i tiden, eller ifrån andra kulturer. Där finns hur mycket som helst som man kan göra.
    Är man lite mer äventyrlig av sig kan man till exempel:
    - Man har ett träd i kruka, mannen häller i jord och kvinnan vatten, för att symbolisera att tillsammans får man livet att växa och från och med nu är man ett.
    - Judiska bröllop brukar ha en del där gästerna lägger färglada band runt brudparets händer, för att binda ihop dem.
    mm.
    Lycka till med allt.  

• TheD

Vi fick välja det vi ville och var låtarna skulle sjungas, vilken psalm som skulle vara först och vilken text prällen skulle läsa..Bön heter det nog. Vi hade allt klart i vilken ordning när vi träffade herr präst, utom vilken text/bön som vi valde på plats och sen var det klart. Han tyckte mötet gick ovanligt fort haha men samtidigt var han tacksam över att vi visste hur vi ville ha det hela och vad ;)

• Aniara4

Det är ju annorlunda med en kyrklig vigsel eftersom man då har en vigselordning som ska följas även om man kan välja en del, t.ex. var det ska vara musik, och vilken.

pulmonate skrev 2012-06-17 22:30:18 följande:
    Upplägget vi har tänkt är ungefär:
    Vigselförättaren : Välkomnar alla gästerna för att vittna vigseln. Säger några ord om oss, om hur vi träffades, mm.  Dikt av min bror Sång Dikt av killens syster Sång Vigselförrättaren läser upp lagarna som inte just innehåller "tar du denna". Vi läser upp Vows, dvs kärleksfulla saker och saker som vi lovar varandra Vigselförättaren : tar du denna... ja , ja.  Ringarna (behövs igentligen inte i borgerlig vigsel).  Kyss. Sång. 
    För mig lät den här ordningen inte helt logisk (även om ni säkert har en tanke med den).

I en kyrklig vigsel börjar vigselakten med att prästen frågar "vill du ta N.N. till din make/a..." och båda svarar "ja". Detta är, såvitt jag förstår, tradtitionellt för att kolla av så att båda är där av fri vilja och vill gifta sig med den andre. När man fastställt det går man vidare med själva giftandet, så att säga. Prästen välsignar ringarna, och brudparet läser upp sina löften och växlar ringar, och sen förklarar prästen att man nu är gifta.

Så för mig låter det lite bakvänt att först ha löftena, och SEN fråga om man vill gifta sig med varann.

Men som sagt, i en borgerlig vigsel gör man ju till största delen som man vill, så det är klart ni kan ha saker i den ordning ni tycker är bäst, men det kan ju vara bra att känna till hur man har tänkt kring de här delarna!
  • pulmonate

Hmm, nu får du ju mig o tänka. För så fort man svarar JA är man väl gift? Och gör man det först, känns det andra överflödigt. Jag har alltid föreställt mig att det ska vara sist, sen bytar man ringar och är gift. 
    När jag laddade ner Italienska (där vi gifter oss) börjar det hela med att vigselförättaren läser upp 3 lagar, SEN frågar han/hon   "vill du ta N.N. till din make/a..." .
    Därför tyckte jag det vr en naturlig följd att man först läser upp lagarna, sen vows till varandra och sist JA, ringar, kyss. 

• Chicita

Som Aniara4 skriver:
    Först frågar ju prästen om man vill gifta sig med varandra, eftersom det ska fastslås att man gör det frivilligt Flört
    Sen lovar man varandra att hedra och vara trogen osv...
    Efter det växlar man ringar för att "försegla löftet".
    Och sen förklarar prästen att man är man och hustru... 

JA betyder bara att "ja vi vill gifta oss med varandra, kan vi gå vidare och göra det nu?" 

• Neamalmberg

Jag och min sambo kommer att gifta oss borligt då ingen av oss är religösa så borlig vigsel kom sig naturligt och då spelar de ingen rott vad "prästen" säger då vi har en vigselförrättare och det bara finns två vertioner hur det går till den långa eller den korta vertionen 
    http://www.brollopstorget.se/Vigsel/1.1027179-den-borgerliga-vigselceremonin
    Vi valde den långa och inslag från pulmonate planering med dikter från familjen =) det är en underbar planering

I denna sermini så är ""vill du ta N.N. till din make/a..." diten nästan i sluten då den inte är särskild lång och lagarna och vad äktenskap ingår ska tas föra man svara om man vill ingå äktenskap då man bör veta vad de innebär innan man svarar på en fråga som påverkar en i resten av sitt liv

pulmonate - mycket fin tanke med de där med banden, du är då full av idéer skulle ha anlitat dig till det här =) tack så mycket för hjälpen det hjäpte verkligen, lycka till själv och all lycka och välgång =)

• pulmonate
    Neamalmberg skrev 2012-06-18 22:01:17 följande:
    Jag och min sambo kommer att gifta oss borligt då ingen av oss är religösa så borlig vigsel kom sig naturligt och då spelar de ingen rott vad "prästen" säger då vi har en vigselförrättare och det bara finns två vertioner hur det går till den långa eller den korta vertionen 
    www.brollopstorget.se/Vigsel/1.1027179-den-bo...
    Vi valde den långa och inslag från pulmonate planering med dikter från familjen =) det är en underbar planering

I denna sermini så är ""vill du ta N.N. till din make/a..." diten nästan i sluten då den inte är särskild lång och lagarna och vad äktenskap ingår ska tas föra man svara om man vill ingå äktenskap då man bör veta vad de innebär innan man svarar på en fråga som påverkar en i resten av sitt liv

pulmonate - mycket fin tanke med de där med banden, du är då full av idéer skulle ha anlitat dig till det här =) tack så mycket för hjälpen det hjäpte verkligen, lycka till själv och all lycka och välgång =)
    Tack så jätte mycket för de fina orden. Jag är jätte glad att du gillade idèerna. Ni kommer säkert att få en jätte fin vigsel.
    Det med banden hade en kompis till mig som nyligen gifte sig i Australien. De har ofta lite mer otraditionella bröllop där. Hade även en lärare som gifte sig naken (även vigselförättaren var naken samt alla gäster) mitt ute i havet. hahah.
    En annan sak man kan göra som liknar det med med växten är att alla gäster sätter en skopa jord för att tillsammans bilda ert träd. Det är speciellt lämpat om man har ett trädgårdsbröllop.
    Lycka till med allt. Kram. 
  • Pertinax

Det här är planen för vår cermoni, en borgerlig vigsel utomhus med solosång av två tjejer och in- och utmarsch av två spelemän. Ändrade lite ordning nu efter att ha läst tidigare inlägg eftersom vi från början också hade löftena före själva ja-sägandet. Men nu blev det väldigt mycket prat av VF i mittenpartiet och funderar på att flytta en av sångerna till partiet mellan "Ja" och "Ert mirakel finns..." Förslag på vilken av sångerna som ska byta plats? Tar gärna emot feedback på hela upplägget.

INMARSCH - Vasaloppslåten

MUSIK – Av längtan till dig

VF: Kanske är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden. Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke. De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre. Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen. Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

MUSIK – Du är allt

DIKT

MUSIK – Utan dina andetag

VF: Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap

Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap frågar jag: Vill du M ta denne J till din äkta hälft att älska honom i nöd och lust? Att dela ditt liv med honom och vara honom trogen? (Ja)

Vill du J ta denna M till din äkta hälft att älska henne i nöd och lust? Att dela ditt liv med henne och vara henne trogen? (Ja)

M & J Ert mirakel finns i den väg ni har valt tillsammans. Ni ingår detta äktenskap med varandra, och vet att den verkliga magin i kärlek är inte att undvika förändringar, utan att navigera mellan dem framgångsrikt. Låt er överlämnas till detta mirakel och leva varje dag tillsammans. Lova att respektera varandra, och åta er att leva ert liv tillsammans i alla dagar framöver.

Jag ber dig M att dela denna värld med J, på gott och ont.

M: Jag, M, tar dig J till min make, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.

VF: Jag ber dig J att dela denna värld med M, på gott och ont.

J: Jag, J, tar dig M till min maka, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.

RINGVÄXLING

VF: Jag förklarar er nu för äkta makar. När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.

KYSS

MUSIK – Kärleksvisan

”UTMARSCH” - Underbart

• Neamalmberg
    Pertinax skrev 2012-06-22 17:27:00 följande:

Det här är planen för vår cermoni, en borgerlig vigsel utomhus med solosång av två tjejer och in- och utmarsch av två spelemän. Ändrade lite ordning nu efter att ha läst tidigare inlägg eftersom vi från början också hade löftena före själva ja-sägandet. Men nu blev det väldigt mycket prat av VF i mittenpartiet och funderar på att flytta en av sångerna till partiet mellan "Ja" och "Ert mirakel finns..." Förslag på vilken av sångerna som ska byta plats? Tar gärna emot feedback på hela upplägget.

INMARSCH - Vasaloppslåten

MUSIK – Av längtan till dig

VF: Kanske är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden. Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke. De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre. Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen. Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

MUSIK – Du är allt

DIKT

MUSIK – Utan dina andetag

VF: Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap

Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap frågar jag: Vill du M ta denne J till din äkta hälft att älska honom i nöd och lust? Att dela ditt liv med honom och vara honom trogen? (Ja)

Vill du J ta denna M till din äkta hälft att älska henne i nöd och lust? Att dela ditt liv med henne och vara henne trogen? (Ja)

M & J Ert mirakel finns i den väg ni har valt tillsammans. Ni ingår detta äktenskap med varandra, och vet att den verkliga magin i kärlek är inte att undvika förändringar, utan att navigera mellan dem framgångsrikt. Låt er överlämnas till detta mirakel och leva varje dag tillsammans. Lova att respektera varandra, och åta er att leva ert liv tillsammans i alla dagar framöver.

Jag ber dig M att dela denna värld med J, på gott och ont.

M: Jag, M, tar dig J till min make, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.

VF: Jag ber dig J att dela denna värld med M, på gott och ont.

J: Jag, J, tar dig M till min maka, min partner i livet och min enda sanna kärlek. Jag kommer att vårda vår vänskap och min kärlek till dig idag, imorgon och för alltid. Jag kommer att lita på dig och ära dig, jag kommer att skratta med dig och gråta med dig. Jag kommer att älska dig troget, genom det bästa och det värsta, genom det svåra och det lätta. Vad helst som kommer att ske, kommer jag alltid att vara där. Såsom jag ger dig min hand för att hålla den, så ger jag dig mitt liv.

RINGVÄXLING

VF: Jag förklarar er nu för äkta makar. När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.

KYSS

MUSIK – Kärleksvisan

”UTMARSCH” - Underbart

Upplägget låter jätte bra, men skulle nog flyttat en av låtarna mellan "Ja" och "ert mirakel finns" kan bli lite långt kanske (naturligt vis från person till person) ni skulle kanske kunna lägga till en till text/dikt för att göra ett kortare avbrot i VF pratet...

I övrigt låter de som en bra ide och genomtänkt planering, låter som en trevlig vigsel

=)
Svar på tråden Fria tyglar?!