• Pyssli­gheter
    Äldre 17 Jun 13:41
    5488 visningar
    14 svar
    14
    5488

    Kan man betala en florist för BARA jobbet, och ha egenplockade blommor?

    Jag skulle så gärna vilja ha pioner från min mammas och pappas trädgård i min brudbukett, men ändå få den ordentligt bunden av en florist. Kan man fråga på en blomsterbutik om man kan få betala bara för själva arbetskostnaden och ta med sig blommorna själv? Vill ha just de blommorna av emotionella själ, inte pga. billigare pris eller så. Passionsblomman, du kanske vet? :)

  • Svar på tråden Kan man betala en florist för BARA jobbet, och ha egenplockade blommor?
  • Äldre 17 Jun 13:45
    #1

    Fråga kan du väl alltid Glad
    Om floristen säger nej så är det antagligen på att kvalitén på blommorna inte kan garanteras och därför så blir kanske inte buketten så bra som den hade blivit med proffessionellt odlade blommor och i slutänden inte en bukett som floristen egentligen vill bli förknippad med.

    Det är ju som en restaurang. Om någon vill ta med egen mat till restaurangen (en tårta exempelvis till födelsedagsbarnet) och den inte håller samma kvalité som resten av maten i restaurangen. Så kan den kocken få dåligt rykte - för att han / hon inte kan göra en bra tårta... Om du förstår hur jag menar Flört 

    Men frågan är fri, jag tror inte att det är omöjligt att hitta en florist som säger ja. 

  • Äldre 17 Jun 14:18
    #2

    Jag hade absolut ställt upp fast kanske bett om att få komma och plocka blommorna själv så att de blev rätt hanterade. Vart bor du?

  • Pyssli­gheter
    Äldre 17 Jun 16:46
    #3
    Skogsblomma skrev 2012-06-17 14:18:12 följande:
    Jag hade absolut ställt upp fast kanske bett om att få komma och plocka blommorna själv så att de blev rätt hanterade. Vart bor du?
    Jag ska gifta mig i Borlänge i Dalarna. :)
  • Pyssli­gheter
    Äldre 17 Jun 16:47
    #4
    Pyssligheter skrev 2012-06-17 16:46:55 följande:
    Jag ska gifta mig i Borlänge i Dalarna. :)
    Vad tror du förrtesten
    Skogsblomma skrev 2012-06-17 14:18:12 följande:
    Jag hade absolut ställt upp fast kanske bett om att få komma och plocka blommorna själv så att de blev rätt hanterade. Vart bor du?
    Vad tror du förresten att en sån arbetskostnad kan ligga på, ungefär? 
  • 1700ta­l
    Äldre 17 Jun 17:15
    #5

    Jag frågade samma sak i några blomsterbutiker och det var inga problem. Skulle tippa på att arbetskostnaden hamnar på 500-1000 för en enklare och 1000-1500 kr för en mer avancerad om man räknar med att det tar nån timme för den första och ett par timmar för den andra.

  • Äldre 17 Jun 18:56
    #6

    Om du gifter dig i Borlänge så ska du defenitivt prata med Nya Marias Blommor i Kvarnsveden i så fall.
    Dom i Forsa har jag totalt tappat förtroendet för. Vi fick inte titta på inspirationsbilder på brudbuketter när kompisen skulle gifta sig om vi inte garanterade att vi skulle låta dom binda buketten. Och när vi sa att bröllopet var först om 8 månader så nästan slängde dom ut oss Skrikandes 

    Nya Marias är jättebra. Och dom tar inte överpriser heller, vi hade kommit överens om en maxkostnad och det blev mindre, trots att jag lagt dit ett arrangemang. Så det var positivt Solig 

  • Pyttsa­n
    Äldre 17 Jun 19:26
    #7

    Min florist tar 300kr/timme och en vanlig, handbunden bukett tar inte mer en en timme, menar hon, då ingår ett corsage också. Däremot vill hon att jag köper det gröna i buketten av henne, för gröna blad man plockar i trädgården brukar inte hålla särskilt bra, menar hon. Vi gifter oss i månadsskiftet september-oktober, det kan ju gälla annat såhär års. 

  • Äldre 17 Jun 19:28
    #8

    Jag säger som så, att det finns de som skulle säga nej-med hänvisning till de skäl som Chicita anger, nämligen att man vill använda material man känner att man kan stå för, så att man i slutänden har en produkt man så att säga glatt sätter sitt namn på. Det är ju trots allt genom det folk ser av ens arbeten man får sitt yrkesmässiga rykte. Jag har hört en del skräckhistorier där floristten sagt ja, men sedan har kunden kommit med en korg halvvissna, eländiga blommor som inte gått att göra något vettigt av. Då har man som hantverkare satt sig själv i en rätt risig sits som är svår att ta sig ur.


    Men jag skulle å andra sidan tro att många ändå vill gå kunden till mötes och enda sättet att få reda på vem som är villig att ställa upp på vad, är ju att fråga den enskilde yrkespersonen. Den personen kan ju också ge expertråd för hur blommorna ska hanteras och plockas.

    Priset måste avgöras utifrån buketttyp och prisläge i butiken så även det behöver diskuteras på plats. Jag skulle gissa att 1700-tal är ganska rätt ute i sin prisild.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 17 Jun 20:27
    #9

    Ok, då kan  jag tyvärr inte hjälpa dig för jag finns i Göteborg. Gör uppdrag över hela landet, men det finns säkert någon kanon florist i din närhet som kan hjälpa dig! Jag tar 500 kr i timmen plus matrial, det gäller alla mina arbeten. Skulle jag bo lokalt så skulle jag nog räkna två timmars arbete om jag skulle åka till dig och plocka matrialet och sedan sätta ihop det till dig.

  • Äldre 17 Jun 22:45
    #10
    Skogsblomma skrev 2012-06-17 20:27:59 följande:
    Ok, då kan  jag tyvärr inte hjälpa dig för jag finns i Göteborg. Gör uppdrag över hela landet, men det finns säkert någon kanon florist i din närhet som kan hjälpa dig! Jag tar 500 kr i timmen plus matrial, det gäller alla mina arbeten. Skulle jag bo lokalt så skulle jag nog räkna två timmars arbete om jag skulle åka till dig och plocka matrialet och sedan sätta ihop det till dig.
    Bara en välmenad liten varning-det är typ superförbjudet att boka upp jobb via forumet, så du får inte -hur hjälpsamt det än är-erbjuda dig att göra jobbet åt någon så här i forumet. Du kan bli avstängd. Det gäller för övrigt alla tjänster någon tar betalt för. Till och med via inbox är det otillåtet. Bara så du inte råkar ut i onödan.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Pyssli­gheter
    Äldre 18 Jun 21:39
    #11
    Skogsblomma skrev 2012-06-17 20:27:59 följande:
    Ok, då kan  jag tyvärr inte hjälpa dig för jag finns i Göteborg. Gör uppdrag över hela landet, men det finns säkert någon kanon florist i din närhet som kan hjälpa dig! Jag tar 500 kr i timmen plus matrial, det gäller alla mina arbeten. Skulle jag bo lokalt så skulle jag nog räkna två timmars arbete om jag skulle åka till dig och plocka matrialet och sedan sätta ihop det till dig.
    Tack ändå! :)
  • Pyssli­gheter
    Äldre 18 Jun 21:42
    #12

    Tack alla för svar! Jag tänker mig en ganska enkel bukett med bara pioner och grönt (som jag gärna tar från blomsterbutiken), lite trädgårdsaktigt (ska ha trädgårdsbröllop). Så då kanske det finns en chans att någon vill göra det, jag ska definitivt fråga. :)

    Och Chicita; tack för tipset! Jag gillar också Marias blommor i Kvarnsveden, där är de alltid trevliga och hjälpsamma. 

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 19 Jun 01:05
    #13

    Testa göra själv! Du kan ju göra en provomgång. Ska du ha det enkelt så tror jag faktiskt att det ska gå. Solig
    Köp en sån där blom-foam med handtag  - sen är det ju bara att sticka in blommorna.

  • Äldre 19 Jun 12:02
    #14
    BlåAugustibröllop skrev 2012-06-19 01:05:26 följande:
    sen är det ju bara att sticka in blommorna.
    Nä, det är det inte. Pioner är isåfall bättre att binda som en vanlig bukett. Att sticka i stickmassa kräver mer kunskap och övning än man tror för att det verkligen ska sitta fast. Pioner är inte en bra blomma att öva med.
    Jag tycker absolut du ska fråga en florist, och tror nog du hittar en som säger ja också.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Kan man betala en florist för BARA jobbet, och ha egenplockade blommor?