• FruGladh2012

Bröllopstårtan!

Ska gifta mig i Juli och jag tänkte göra egen bröllopstårta. Vill gärna ha en massa tips om smaker och dekoration =) Kan ni hjälpa mig med detta? =) Lite färger som är i temat är vitt och lila

• Svar på tråden Bröllopstårtan!
  • Gwennie

Min mamma gjorde vår bröllopstårta. Vaniljbottnar med hallonsylt, hallonmousse och flädermousse med marsipantäcke. Flädermousse är ett tips - det låter lite mysko, men är helt fantastiskt gott! Lite fräscht när man har mycket annat som är sött. Passar dessutom mycket bra till nästan alla sorts bär.

Numera kan du få tag på sugarpaste och marsipan i nästan vilka färger som helst, så välj en design du gillar och byt till de färger som passar er.

Så är såg vår tårta ut:

• BlomAnna

Oj det är ju jätte svårt

Vill du ha en traditionell täckt tårta? Ska du använda sockerpasta eller marsipan? Ska du göra en våningstårta eller använda tårtställning?

Vad ska ni ha för mat? Ska ni ha efterrätt och sen tårta? Ska ni ha efterrätt innan tårtan skulle jag satsa på en lite lättare tårta så att säga inte för gräddig, chokladig och mastig.

vet att det finns fina ätbara fjärilar man kan köpa på ebay som går i lila.  

• Chicita

Hurdan tårta tänkte du göra?

Sån där tårtorna är staplade på varandra? Flera tårtor på en ställning? Gräddtårta, moussetårta osv...

Jag gjorde den här åt en TheD här på BT förra sommaren.
    Om jag inte minns helt fel så var det sockerkaksbottnar, jordgubbs/rabarbermousse och vit chokladmousse i den. Den är täckt med extravit marsipan och den går att stapla pga att moussen är skärfast och den har ett osynligt stödsystem genom att varje våning står på ett pappfat, och våningen under har en sorts plaströr istoppade som pelare. Den är självbärande alltså...
    Det är lila sidenband runt. Jag rekommenderar inte att ha sidanband om ni ska skära tårtan själva eftersom det kan bli kladdigt. Men du kan få samma effekt med lila band i marsipan exempelvis

• FruGladh2012

Åh vilka fina tårtor ni har bakat. Jag har ingen aning om vilken smak jag hade tänkt. Maten blir inte så speciell,det blir grillad kycklingfile,potatisgratäng och sallad.

• BlomAnna

Om du inte ska ha tårtorna staplade på varandra är det gott med en browniebotten längst ner i tårtan (om man gillar choklad) sen sockerkaksbotten i de andra lagren. 

Klassiska kombinationer är ju vitchoklad-hallon, vitchoklad-jordgubb. Personligen är jag galet förtjust i citrus. Citrusmousser typ ime/citron/apelsin passar ju ihop med det mesta.

Vill man vara lite mer "crazy" är aftereightfluff(fluff är inte att rekommendera i en staplad tårta då det blir för löst)-päronmousse en god kombination. Likasaå lakrits-citron.

• BlomAnna

Här är en bild på en tårta jag gjort. Den hade kladdkakebotten-hallonmousse-sockerkasbotten-mjölkchokladmousse. Den är täckt med sockerpasta och dekorationerna är gjorda i sockerpasta och Flowerpaste.
    Kanske inte den snyggaste tårtan men den är gjord under lite tidspress och rätt mycket gick snett...så jag är nöjd ändå.

• MiaMariaRydell

Tänk på att "smöra" tårtan med smörkräm innan du lägger på marsipanen (om du ska ha marsipantårta), så att marsipanen inte "svettas".
    Som lim till dekorationen kan du använda lite äggvita.

Våran bröllopstårta va en lite pimpad princesstårta med chokladbottnar i stället för vanlig sockerkaksbotten, samt ljusrosa marsipan med en massa små rosa och vita blommor och små gröna blad på.

Lycka till!!!!

• BlomAnna

Man kan även pensla marsipan/sockerpasta med rapsolja på insidan för att den inte ska svettas om man tex vill spackla med grädde istället för smörkräm.

TS om du vill kan du kika i mitt facebookalbum med tårtor för inspriation till fyllningar. Tror de flesta bilderna har en kommentar där det står vad det är för smaker.

www.facebook.com/media/set/&type=3&l=8bc301f863 

• aviman

Jag gjorde en väldigt god tårta här hemma för ett tag sedan, men det var en vanlig "låg" tårta och alltså ingen våningstårta.

Bottenlagret täckte jag med  vit chokladganache, mitten med rabarberkompott och översta lagret fyllde jag med hemmagjord vaniljkräm. Sen täckte jag tårtan med grädde och dekorerade med kakao.
    Tårtan blev faktiskt helt fantastiskt god!!

• nuså

Vi, som inte är så förtjusta i vanlig tårta, ska ha fryst cheesecake istället. Vi krossar digestivekex och lägger i en form sen varvar vi cheesecakesmeten med rabarber- och jordgubbskompott och bitar av digestive (nästan så att det blir som vanliga tårtlager). Sen fryser man alltihop. Innan servering ska vi lägga på massa färska frukter och bär och ev vit choklad. Tror att det blir jättegott. En provtårta står just nu i frysen och ska smakas idag =)

• MiaMariaRydell
    nuså skrev 2012-06-17 13:36:01 följande:
    Vi, som inte är så förtjusta i vanlig tårta, ska ha fryst cheesecake istället. Vi krossar digestivekex och lägger i en form sen varvar vi cheesecakesmeten med rabarber- och jordgubbskompott och bitar av digestive (nästan så att det blir som vanliga tårtlager). Sen fryser man alltihop. Innan servering ska vi lägga på massa färska frukter och bär och ev vit choklad. Tror att det blir jättegott. En provtårta står just nu i frysen och ska smakas idag =)
    MUMS!!!!!!!
  • Grodprinsens brud

Om man fodrar sugarpasten med olja är det jätteviktigt att man inte missar minsta fläck och att man inte råkat få grädde på fatet för då smälter sugarpasten till kristyrliknande smet just där... Men det godaste tycker jag är en tårta spackald med grädde eftersom kombinationen smörkräm+sugarpaste blir extremt söt... 

• BlomAnna
    Grodprinsens brud skrev 2012-06-17 15:47:48 följande:
    Om man fodrar sugarpasten med olja är det jätteviktigt att man inte missar minsta fläck och att man inte råkat få grädde på fatet för då smälter sugarpasten till kristyrliknande smet just där... Men det godaste tycker jag är en tårta spackald med grädde eftersom kombinationen smörkräm+sugarpaste blir extremt söt... 
    Det har jag aldrig upplevt att sockerpastan gjort faktiskt men bra att veta. 
  • FruGladh2012

Tack så mycket för era svar =) Vi ska prova hallonmousse och flädermousse i tårtan =)

Svar på tråden Bröllopstårtan!