• Svar på tråden Stackare!
  • 2000

    Fy vad hemskt! Stackars brudparet och alla andra inblandade.

  • passionsblomman

    Får man verkligen rent lagligt ens köra ett sådant ekipage mitt i Stockholmstrafiken? Det verkar inte så himla safe tänker jag.
    Fast de kanske hade något slags tillstånd, vad vet jag.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • sunshine808

    Bara det inte är motorled så får man, troligtvis är hästarna mycket trafiksäkra


    passionsblomman skrev 2012-06-16 19:06:46 följande:
    Får man verkligen rent lagligt ens köra ett sådant ekipage mitt i Stockholmstrafiken? Det verkar inte så himla safe tänker jag.
    Fast de kanske hade något slags tillstånd, vad vet jag.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    sunshine808 skrev 2012-06-16 20:15:38 följande:
    Bara det inte är motorled så får man, troligtvis är hästarna mycket trafiksäkra
    Ja, det får man ju hoppas. Men resten av trafiken känns ju sådär safe att vara ute i såpass oskyddad. Jag hade iallafall inte velat åka sådär över vare sig Västerbron eller någon av de andra broarna i city. Lite lagom stillsamt typ på Djurgårn eller så hellre. Usch, jag bara känner svischet av alla bilar....huga!Förvånad
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Green

    Ett hästekipage räknas som fordon, både häst och vagn samt häst under ryttare.
    Man ger sig inte ut med ett ekipage som inte är mycket trafiksäkert i den trafiken och definitivt inte med ett brudpar i vagnen!

    Riktigt tråkigt att det gick som det gick!
    En del bör verkligen inte ha körkort!

    Har både haft "chickenrace" med motorcykel och blivit omkörd så att min fot slog i backspegeln (säkert 90+ på 70-väg) när jag suttit till häst plus en hel hög mer eller mindre säkra händelser.
    Tur att man har en väldrillad häst som står pall för det mesta!

  • Chicita
    Green:
    Det dom flesta bilförare inte kommer ihåg från körkortsboken är att en häst med ryttare (eller häst med vagn) Faktiskt har rätt till hela körbanan då dom går efter samma regler som andra fordon på vägen. 
    Därför kan många bilister försöka tvinga ut en i diket eller liknande bara för att "visa vart man ska vara".
    Min första häst sparkade en bil i sidan en gång när den krypkörde förbi oss och tutade frenetiskt samtidigt som föraren pekade mot diket och gestikulerade på ett sätt som skulle visa att jag var dum i huvudet...
    Det var jag som fick skadestånd i slutänden eftersom jag fick ta dit veterinären för att dubbelkolla så inte hästen gjort sig illa Flört 
    Som tur var blev det bara plåtskador på bilen den gången + en förare som nu vet hur man beter sig i närheten av hästar.

    Apropå TS nu då...
    Jag hoppas verkligen att ingen är allvarligt skadad. Varken fysiskt eller psykiskt. Vare sig hästar eller människor...
  • passionsblomman
    passionsblomman skrev 2012-06-16 20:23:03 följande:
    Vart fasen tog min text vägen?
    Jag skrev ungefär att det är klart man får hoppas att enbart folk med väl trafiktränade hästar beger sig ut i så stark trafik. Men själv vettefasen om jag skulle vilja befinna mig ute på Västerbron i ett sådant ekipage helt oavsett, eftersom man är så himla oskyddad om något ändå händer. Jag skulle nog hellre åka på Djurgårn eller någon åtminstone något lugnare miljö. Jag tycker å andra sidan att det är fullt tillräckligt otäckt att gå på vår landsväg när timmerbilar och annan tung trafik dundrar förbi. Cykla kommer inte på fråga, och då blir ju ett hästekipage mer än jag ens orkar tänka på för egen del...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • aniara

    Ja jag tror ju då inte att en seriös hästägare skulle släppa ut sina hästar i den miljön om de inte vore ordentligt miljötränade. Och på bilderna i media ser de hur lugna ut som helst, så det var nog ingen fara. Jag förstår absolut varför man ger sig ut på Västerbron, utsikten är ju väldigt fin, och bron är flerfilig så ekipaget stoppar inte upp trafiken lika mycket som om det bara varit en fil i vardera riktningen. Det står i alla fall inget om att de ska ha blivit prejade så det var säkert bara en "vanlig" olycka, dvs en bilförare som var oaktsam en liten stund och kom för nära, eller att hästarna hoppade till (kan hända hur trafiksäkra de än är). Som sagt, tur att det inte blev värre.

  • Aniara4

    Det var säkert inte så de föreställde sig den romantiska åkturen från vigseln när de satt och planerade - först spöregnar det, och så blir de påkörda och kraschar mitt på Västerbron. Vilken missräkning!

  • sunshine808
    passionsblomman skrev 2012-06-16 21:11:56 följande:
    Vart fasen tog min text vägen?
    Jag skrev ungefär att det är klart man får hoppas att enbart folk med väl trafiktränade hästar beger sig ut i så stark trafik. Men själv vettefasen om jag skulle vilja befinna mig ute på Västerbron i ett sådant ekipage helt oavsett, eftersom man är så himla oskyddad om något ändå händer. Jag skulle nog hellre åka på Djurgårn eller någon åtminstone något lugnare miljö. Jag tycker å andra sidan att det är fullt tillräckligt otäckt att gå på vår landsväg när timmerbilar och annan tung trafik dundrar förbi. Cykla kommer inte på fråga, och då blir ju ett hästekipage mer än jag ens orkar tänka på för egen del...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag håller helt klart med även om man får så känns det ju inte bra. Senast förra veckan höll jag på att krocka med en lastbil som inte kunde trafikvett med hästar. Mycket kan hända känns inte som man vill utmana ödet
Svar på tråden Stackare!