• Grodprinsens brud

Suck. deppad.

I morgon gifter sig min svägerska med sin älskade. Vi skulle åka hela familjen och har varit taggade till tusen men nu verkar det som att min store kille på 4 år åkt på en knepig maginfluensa! Han kräktes utan förvarning i tisdags kväll och sedan inget mer utöver aptitlöshet. Inget bakvägen heller så vi trodde att det berodde på ett getingstick som han verkar ha fått i tisdags och då bara var hängig efter så han har varit på förskolan idag (48 timmar efter senaste kräkning/diarré) och lekt men hade inte ätit. Nu ikväll när jag, lycklig över att han ville äta gav honom 1 1/2 våffla under en timmes tid.... nja då gick det inte längre utan allt som han fått i sig kom upp igen...

Så det bröllop jag har sett fram emot så att få gå på ( min svägerska är en av mina närmaste vänner) ser nu ut att få hoppa över åtminstone mig och barnen som gäster. Sambon får väl sprita sig från topp till tå och gå, han är ju trots allt bror till bruden. 

Ringde och avbokade barnvakten nyss. Suck.

Jag önskar det blivande brudparet all lycka på sin bröllopsdag!

• Svar på tråden Suck. deppad.
  • Chicita

Vad trist... 
    Men det är ju ändå ett "godkänt skäl" så att säga.
    Jag skulle nog ha ringt sjukvårdsupplysningen i alla fall och berätta symptomen och höra om dom har någon koll på vad det kan vara. Det behöver ju inte vara maginfluensa, det kan vara något helt annat.

• Grodprinsens brud

Har pratat med dem ett par gånger sedan i tisdags... Bara samma svar. "Jamen han är ju uppe och leker. Och så länge han dricker är det ingen fara, hör av dig efter helgen om han fortfarande är dålig"... så jag får väl försöka att inte vara så överspänd... 

• Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2012-06-15 21:07:35 följande:
    Har pratat med dem ett par gånger sedan i tisdags... Bara samma svar. "Jamen han är ju uppe och leker. Och så länge han dricker är det ingen fara, hör av dig efter helgen om han fortfarande är dålig"... så jag får väl försöka att inte vara så överspänd... 
    Det är ju inte bra att tvinga i dom mat. Men det är ändå bra om magen får jobba lite. Kan du få i honom drickyogurt eller något sånt?
    Skriv ner när han åt eller drack också, hur lång tid det tog innan han fick upp det, eller om han fick ut det bakvägen så att säga. För det kan läkaren fråga om sen vet jag av egen erfarenhet. Och det kanske inte är det första man lägger på minnet annars...
    Om han börjar verka hängig och tröttare än vanligt så ska du åka in trots att dom på sjukvårdsupplysningen säger åt dig att vänta. 
  • Anneli256

Usch vad tråkigt..om han kräker så är våffla lite väl kraftig mat. När barnen kräker så förök få i vätska, köp vätskeersättning och ge kontinuerligt. Dom tycker inte om det oftast men ibland får man tvinga i dom det. Tyvärr. teskedsvis.. även om dom kräker upp efter ett tag. Ung 100 ml i timmen. Viktigt att inte bara ge vatten då dom förlorar mycket salter genom kräkning och diarre. Sakta men säkert när det är riktigt dåligt. En måttståck på att han får i sig vätska tillräckligt är att han kissar, så håll koll på urinen. Sedan kan man försöka lite försiktigt med mat när dom känner att det börjar vända, börja med "snäll" mat kokt mat, lite mostad potatis med extra margarin tex. eller någon rostad smörgås. Magen måste vänjas sakta men säkert. Tänk dig själv om du mår illa då är kanske inte våffla det första du vill kasta i dig även om du älskar det..o även om han kanske vill ha det så är det för tufft i början. lycka till och hoppas det blir bättre. (Ni andra måste vara riktigt noga med handhygienen.)

• Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2012-06-15 21:19:38 följande:
    Tack! Jo han får behålla sådant lättare som drickyougurt och Proviva så vi får köra vidare på det någon dag till.
    Ja stressa inte det är inte bra för varken honom eller er.
    Trist att sånt här händer. Men det gör ju det... Även om brudparet blir ledsna över att ni inte kan komma så förstår dom ju varför 
Svar på tråden Suck. deppad.