• jakother

Varför säger normen att man inte ska vara snål?

Det är Vi som gifter oss för våran skull och inte för att andra ska gå på ett dyrt kalas där jag ska visa hur mycket pengar jag har råd att slösa, Jag tycker att det ska vara en ära att få gå på bröllop och allt annat utom vigseln ska kännas som ett plus. vi gifter oss i sommar, kommer ha omkring 30 gäster och vårat bröllop kommer landa på ca 11 000 svenska kronor, då kommer allt ingå i de klänning, mat, ringar etc.. Om någon tycker att vi är snåla så anser jag inte att dom gifter sig av rätt anledningar.. Gifter man sig för det feta bröllopet eller kärleken till varandra? :/ (ska förtydliga att våran budget kunnat vara större om vi velat, men vi anser att folk ska komma för att dela våran dag inte för den dyra maten och gratis sprit!)

För All Tid 2012-08-25
  • Svar på tråden Varför säger normen att man inte ska vara snål?
  • wiii

Tycker inte att det låter som att ni är snåla, bara ekonomiska och sparsamma :)
    Just ordet snål har ju en negativ klang, men att lägga lite pengar på ett bröllop anser inte jag vara snålt :) 

• Green

Jaha, och vart vill du komma?!
    Den som bjuder till bröllop väljer väl själv hur mycket eller lite det ska kosta sen är det upp till gästerna att delta eller inte.

• 2 0 1 2

Det har inte jag hört som en norm. Däremot är det ju trevligt om det är god mat och tillräckligt mycket mat så att alla gäster blir mätta. Festen ska ju vara trevlig för alla deltagare, och åtminstone jag hade inte fått ihop klänning, ringar, mat och övrigt och fått 30 gäster mätta och nöjda med mat och fest. Och där ligger väl i så fall snålheten; att bjuda till fest och låta gäster gå hungriga (i så fall kan man ju ha knytkalas istället). Vad hade ni tänkt bjuda på?

• PiaB

Jag kan ha fel, men jag tycker mig uppleva, både i olika forum och irl, att det är de som "lägger mer pengar" som blir påhoppade. De anses gifta sig av fel orsaker osv. Vårt bröllop kommer att kosta mer än TS, men det finns även många, de flesta kanske, som lägger ned betydligt mycket mer pengar än oss.

Men huvudsaken alla får det som de vill, eller? Vårt bröllop kommer att landa på 50-60000 och då kanske TS tycker att jag gifter mig av fel orsak. Men jag kan säga att jag gör det av en enda anledning och det är kärleken till min blivande man. Sen har vi planerat hur vi vill ha det och hur många/vilka gäster vi vill bjuda och det landar på den summan.

I lördags hade vi en så otroligt härlig stund efter maten, jag och min blivande man. Vi bara satt och fånstirrade på varandra och talade om hur mycket vi älskar varandra och hur lyckliga vi är. Plötsligt spelas Tycker om när du tar på mig på radion, och det bara brast för mig. Jag började gråta av fullkomlig lycka. Jag hade kunnat gifta mig där och då i köket, men jag vill dela den stunden med våra närmaste.

Jag vet inte om du, TS, har fått försvara dig mycket och fått höra att ni är snåla eller vart det kommer ifrån. Jag tycker inte du/ni verkar snåla. Jag tror och hoppas att ni har planerat det som ni vill ha det och hoppas att ni blir nöjda. Och jag hoppas att alla som lägger ned en nolla mer än mig också blir nöjda.

Och det du frågar om i rubriken kan jag inte svara på eftersom jag inte uppfattat det som norm någonsin. Däremot kan jag tycka att det är skillnad på snålhet och att vara ekonomisk. Det kanske är det du menar. Att normen säger (om den nu gör det) att man ska vara givmild. Men för det kan man ju vara ekonomisk.

Ha en fortsatt trevlig kväll alla

• Daludd

Jag är inte heller intresserad av att lägga massa pengar på en flådig fest, men inbillar mig inte att jag på något sätt är MER kär eller har en äktare kärlek än de som tycker det är kul att göra så?
    Det finns dom som bryr sig mer om ytan än innehållet i äktenskapet - men det hör inte ihop med pengar nödvändigtvis, även om jag kan förstå fördomen där. Men svälj den inte så enkelt TS!

Det är inte snålt att spendera lite pengar på ett bröllop, det är inte det som menas med snålhet. Snålt är som någon påpekade, att gästerna t.ex. inte får tillräckligt med mat. Att de får god, billig mat, är inte snålhet. Det finns en skillnad där :) 

• 1700tal
    PiaB skrev 2012-06-11 18:07:21 följande:

Jag kan ha fel, men jag tycker mig uppleva, både i olika forum och irl, att det är de som "lägger mer pengar" som blir påhoppade..

piabosse.se

Håller med här faktiskt. "Normen", om det ni finns någon, uppfattar jag som att det är lite fult, nästan lite obehagligt att nämna att man spenderar mkt pengar på sitt bröllop. Inte tvärtom.

Själv förstår jag överhuvudtaget inte hur man kan koppla ihop prislappen på festen med de känslor som florerar en sån dag. Det ena är inte relevant för det andra, åtminstone inte i mina ögon.

• Anneli256

Håller med flera av inläggen, jag förstår inte syftet. TS får gärna förtydliga vad du menar, och vad tanken var att tråden skulle leda?

Alla som gifter sig gör väll det efter sina önskemål, drömmar och ekonomiska förmåga eller? Det vill jag tro iaf. Finns kanske dom som har flotta bröllop mer flerar rätter där gästerna betalar kuvertavgift, finns dom som väljer picknick varianten osv kan hålla på i all oändlighet.

Syftet med BT är vad jag tolkat det som att vi ska kunna dela erfarenhter och ideer. Inte klaga på vilka upplägg andra har.

Egentligen så ville vi ha ett litet mindre bröllop hade från början tänkt ung 30 gäster det slutade med 61 st. Vi har hela tiden försökt hålla nere kostnaderna som dock sprang iväg på småsaker som vi inte tänkt på från början. Tex kemtvätt av mannens frack 600 kr (höll på att sätta mig på .... när jag hörde vad det kostade) eller mannens efterlängtade lackskor 600 - visst vi kunde valt att låta honom ha sina gamla skor och putsat upp dom. Jag kunde avstått från mina dyra underkläder jag hade ju andra hemma. Vi ville ha trerätters middag utan att behöva laga själv eller anlita vänner. Vi kom undan med 250 kr / kuvert vilket vi tyckte var otroligt billigt med tanke på vad man hör ibland. Vi ville slippa städa lokalen på söndagen det kostade 500 kr. Sedan när det gällde annat så anlitade vi vänner till bla köra från kyrkan, baka tårta, sminkning av brud och tärnor, fotografering på fest osv på detta sparade vi jättemycket pengar. Ringen var enkel i vitguld 6000 kr, mer än vad många lägger men mycket mindre än vad många andra lägger. Det var dock den vi fastnade för. Klänningen var en kinaklänning, billigare kunde man inte ens köpt tyget här i Sverige. Notan slutade trots det på dubbelt så mycket som vi räknade med.

Jag kan tycka att om ni får ert drömbröllop för 11000 så kan jag bara gratulera, vet ej hur många gäster ni ska ha. Vad ni tänkt bjuda på osv. Vilka kläder ni ska ha, blommor osv.. Håller med dom inlägg som där dom skriver att upplevelsen snarare är att folk rynkar på näsan åt folk som lägger väldigt mycket pengar (tror kanske att dom vill skryta) istället för dom som har det lilla bröllopet. Men du har kanske själv upplevt att någon varit negativ till ert upplägg?

Vårt bröllop var sagolikt, en uppfattning som kom både från gäster och från oss. Men det dom pratar om är inte maten, blommorna, osv utan känslan som fanns den dagen. Kärleken, glädjen, skämten och spexen, våra barn och deras glädje, att få lära känna nytt folk osv. Det kostar inte pengar...inte ett jäkla öre. Så länge det finns känsla och kärlek man kan fira med sina nära och kära så är jag övertygad om att bröllopet blir lyckat oavsett hur mycket det kostar.Själv hade jag en bild av hur jag ville ha det.. o det blev så mycket bättre. Ska jag vara ärlig så om vår enkonomi hade tillåtit så hade vi kanske valt att köpa brudklänningen här i Sverige i en affär. Kanske hade vi valt en annan bil. Kanske hade vi valt en annan lokal..men det är bara att lyckönska dom också som har pengar och möjlighet till det..

Det enda jag tycker är tråkigt är om det finns folk som gör det för att imponera.. eller för att verka bättre- men ärligt jag tror inte det utan jag tror att folk gör vad dom drömmer om och har möjlighet till.

Eftersom jag varit gift tidigare och då i en kyrka så hade jag inte någon dröm om kyrkbröllop, skulle kunna gift mig på en strand någon stans med mina närmsta. Men min make som även han varit gift tidigare och då borgerligt han önskade detta stora fina kyrk bröllop med allt vad det innebar.. ett beslut som jag verkligen är glad att vi tog.

• Paris 111202
    1700tal skrev 2012-06-11 19:07:00 följande:

Själv förstår jag överhuvudtaget inte hur man kan koppla ihop prislappen på festen med de känslor som florerar en sån dag. Det ena är inte relevant för det andra, åtminstone inte i mina ögon.

Precis, en sådan koppling verkar osannolik… Varför skulle ni vara snåla? Huvudsaken är att ni blir nöjda och får en underbar dag!

Svar på tråden Varför säger normen att man inte ska vara snål?