Håller med flera av inläggen, jag förstår inte syftet. TS får gärna förtydliga vad du menar, och vad tanken var att tråden skulle leda?
Alla som gifter sig gör väll det efter sina önskemål, drömmar och ekonomiska förmåga eller? Det vill jag tro iaf. Finns kanske dom som har flotta bröllop mer flerar rätter där gästerna betalar kuvertavgift, finns dom som väljer picknick varianten osv kan hålla på i all oändlighet.
Syftet med BT är vad jag tolkat det som att vi ska kunna dela erfarenhter och ideer. Inte klaga på vilka upplägg andra har.
Egentligen så ville vi ha ett litet mindre bröllop hade från början tänkt ung 30 gäster det slutade med 61 st. Vi har hela tiden försökt hålla nere kostnaderna som dock sprang iväg på småsaker som vi inte tänkt på från början. Tex kemtvätt av mannens frack 600 kr (höll på att sätta mig på .... när jag hörde vad det kostade) eller mannens efterlängtade lackskor 600 - visst vi kunde valt att låta honom ha sina gamla skor och putsat upp dom. Jag kunde avstått från mina dyra underkläder jag hade ju andra hemma. Vi ville ha trerätters middag utan att behöva laga själv eller anlita vänner. Vi kom undan med 250 kr / kuvert vilket vi tyckte var otroligt billigt med tanke på vad man hör ibland. Vi ville slippa städa lokalen på söndagen det kostade 500 kr. Sedan när det gällde annat så anlitade vi vänner till bla köra från kyrkan, baka tårta, sminkning av brud och tärnor, fotografering på fest osv på detta sparade vi jättemycket pengar. Ringen var enkel i vitguld 6000 kr, mer än vad många lägger men mycket mindre än vad många andra lägger. Det var dock den vi fastnade för. Klänningen var en kinaklänning, billigare kunde man inte ens köpt tyget här i Sverige. Notan slutade trots det på dubbelt så mycket som vi räknade med.
Jag kan tycka att om ni får ert drömbröllop för 11000 så kan jag bara gratulera, vet ej hur många gäster ni ska ha. Vad ni tänkt bjuda på osv. Vilka kläder ni ska ha, blommor osv.. Håller med dom inlägg som där dom skriver att upplevelsen snarare är att folk rynkar på näsan åt folk som lägger väldigt mycket pengar (tror kanske att dom vill skryta) istället för dom som har det lilla bröllopet. Men du har kanske själv upplevt att någon varit negativ till ert upplägg?
Vårt bröllop var sagolikt, en uppfattning som kom både från gäster och från oss. Men det dom pratar om är inte maten, blommorna, osv utan känslan som fanns den dagen. Kärleken, glädjen, skämten och spexen, våra barn och deras glädje, att få lära känna nytt folk osv. Det kostar inte pengar...inte ett jäkla öre. Så länge det finns känsla och kärlek man kan fira med sina nära och kära så är jag övertygad om att bröllopet blir lyckat oavsett hur mycket det kostar.Själv hade jag en bild av hur jag ville ha det.. o det blev så mycket bättre. Ska jag vara ärlig så om vår enkonomi hade tillåtit så hade vi kanske valt att köpa brudklänningen här i Sverige i en affär. Kanske hade vi valt en annan bil. Kanske hade vi valt en annan lokal..men det är bara att lyckönska dom också som har pengar och möjlighet till det..
Det enda jag tycker är tråkigt är om det finns folk som gör det för att imponera.. eller för att verka bättre- men ärligt jag tror inte det utan jag tror att folk gör vad dom drömmer om och har möjlighet till.
Eftersom jag varit gift tidigare och då i en kyrka så hade jag inte någon dröm om kyrkbröllop, skulle kunna gift mig på en strand någon stans med mina närmsta. Men min make som även han varit gift tidigare och då borgerligt han önskade detta stora fina kyrk bröllop med allt vad det innebar.. ett beslut som jag verkligen är glad att vi tog.