• Kvasth­ilda
    Äldre 11 Jun 11:22
    2148 visningar
    5 svar
    5
    2148

    Tips då barnen inte ger svar vara med på bröllopet

    Vad kan man göra för att få blivande makens barn att närvara vid bröllopet? De båda flickorna vägrar att ge besked om de ska vara med eller inte, trots att OSA har gått ut med råge. Pappan är ändå optimistisk och hoppas på att de kommer ändå, har erbjudit töserna både nya kläder samt respengar och övernattning. De är 19 och 20 år gamla. En bor hemma hos pappa och den andra bor hos mamman. De tycker att jag är ok, och det känns bra, men kan det vara så att det är svårt för vuxna barn att se en av föräldrarna gifta sig med en annan?

    Tips och råd tas emot tacksamt.

  • Svar på tråden Tips då barnen inte ger svar vara med på bröllopet
  • Äldre 11 Jun 11:56
    #1

    Är du papapans nya, så det är dig han ska gifta sig med?

    Hur ser isåfall din relation ut till hans barn?
    Hur länge har ni varit ett par?
    Hur ser hans realtion ut med deras mamma?

    Anledningarna att de inte vill komma, eller bara inte svarar, kan ju vara många, och jag får väldigt liten uppfattning om hur helheten seut. Om den är harmonisk och stabil på det stora hela, tycker jag det vore rimligt att tro att de skulle vilja vara med. Samtidigt är det en ålder då man själv tar rätt stora kliv i sitt eget liv i fråga om att växa upp, och alla känslor hänger inte alltid med. Det är inte självklart enkelt att ens ena förälder träffar någon annan även om man i siffror sett passerat vuxen själv. Kanske kan det i viss mån vara extra känsligt under just de år då man själv håller på att orientera sig när det gäller kärlek. Jag hade en mamma som gick igenom fler nyförälskelsefaser under mina år mellan 17 och sisådär 25. Jag tyckte det var halvkul kan jag ju säga, eftersom nykära människor ofta blir rätt pinsamma för omgivningen. Eller, det var ju jättekul att hon träffade någon hon gillade, men jag ville inte höra så vidare mycket detaljer.

    Fast det är ju inte samma sak som att vägra gå på ett bröllop.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • brideo
    Äldre 11 Jun 22:57
    #2

    Be honom att skriva ett brev/mejl till sina barn alt. prata med dem öga mot öga i lugn och ro och berätta hur/varför det är viktigt för honom/er att de kommer men att de får bestämma själva. OCH att ni behöver ha svar senast x dagar innan bröllopet. Om de inte hör av sig då senast det angivna datumet så kommer ni att ta det som att de inte kommer att komma. Om de inte kommer så älskar han dem lika mycket även om han kanske blir besviken. 

    Kom ihåg, man kan leda hästen till vatten men inte tvinga den att dricka. Det bästa är om de verkligen vill komma och inte känner sig tvingade.

    Lycka till!  

  • Aniara­4
    Äldre 12 Jun 00:15
    #3
    brideo skrev 2012-06-11 22:57:01 följande:
    Be honom att skriva ett brev/mejl till sina barn alt. prata med dem öga mot öga i lugn och ro och berätta hur/varför det är viktigt för honom/er att de kommer men att de får bestämma själva. OCH att ni behöver ha svar senast x dagar innan bröllopet. Om de inte hör av sig då senast det angivna datumet så kommer ni att ta det som att de inte kommer att komma. Om de inte kommer så älskar han dem lika mycket även om han kanske blir besviken.
  • becky
    Äldre 12 Jun 00:32
    #4

    Jag tycker det är grymt omoget av barnen att göra så, och väldigt oschysst mot deras pappa och dig. Jag är själv 20 år och det skulle aldrig falla mig in att göra så mot mina föräldrar, hur upprörd jag än varit över deras val av partner. Jag ska ju för tusan snart gifta mig själv. Jag förstår att ni, och speciellt din blivande man vill att de kommer till bröllopet, de är ju två av de allra viktigaste gästerna. Dock tycker jag inte att man skall behöva pjoska med vuxna människor, det hade varit en annan sak om de varit trotsiga 13-åringar. Om jag skulle vara du skulle jag be att din blivande man frågar dem rakt ut en sista gång och får ni inget vettigt svar räknar ni med att de inte kommer. De kommer förmodligen att ångra sig efteråt och då får ni ju ta ställning till hur ni gör...


    Hoppas det ordnar sig, verkligen synd att ni råkat i en sådan situation.

  • Kvasth­ilda
    Äldre 13 Jun 20:28
    #5

    Tack snälla passionsblomman, brideo och Aniara samt becky för svar, jag är verkligen glad och tacksam för det. Ni alla har rätt, i dag för en timme sedan sa pappan igen att han betalar för  klänning, skor mm. Fick inga svar mer än "Det var bra, då vet jag det", och "det är bra". Så vi vet inte hur det går än, men vi ska följa de råd vi har fått av er.
    Kramar i mängd till er!

Svar på tråden Tips då barnen inte ger svar vara med på bröllopet