• Äldre 10 Jun 20:19
    2381 visningar
    14 svar
    14
    2381

    Låta Mannen ansvara før brudbuketten ?

    Hej

    Hur många av er låter er blivande ansvara før hur er brudbukett ska se ut?? 

  • Svar på tråden Låta Mannen ansvara før brudbuketten ?
  • AnnLi
    Äldre 10 Jun 20:31
    #1

    Enligt gamla traditioner är det ju mannen som ska fixa buketten. Jag har informerat min sambo om detta och sagt att jag räknar med att han ordnar det, så det blir spännande att se om jag får några blommor ;)

  • eosinm­immi
    Äldre 10 Jun 20:32
    #2

    precis som AnnLi sagt, ga tradition, men nope, min mamma fixar brudbuketten! :P

  • Äldre 11 Jun 14:08
    #3

    Ja, visst är det en gammal tradition. Till och med själva ursprunget med varför man har en bukett-en kärleksgåva från brudgummen till bruden på Själva Dagen. (dvs när buketten ändrades till att vara något man höll i handen istf de små doftande knippen man bar under kjolarna för att döva dålig lukt.) Och jag tycker det är väldigt romantiskt. Men, intressant att ens någon hittills "låter" mannen fixa den, och ens vet att det varit så en gång. Mitt intryck som florist, är att i stort sett ingen ens vet om att det är så det varit en gång i tiden, utan bruden detaljbestämmer oftast sin bukett själv och det enda som kvarstår är att det ofta är mannen som hämtar buketten (medan hon är hos frissan).

    Själv tror jag faktiskt att många brudar skulle bära både vackrare, mer personliga och definitivt mer påkostade blomsterarbeten om brudgum och florist tillsammans fick spåna fram en unik kärleksbukett till just den mest speciella kvinnan i den mannens liv.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aniara­4
    Äldre 11 Jun 14:17
    #4

    Jag vet att det är tradition, men - näe. Däremot lät jag floristen bestämma ganska mycket.

  • Elila
    Äldre 11 Jun 14:45
    #5

    Nope buketten väljer jag...

  • sannas­ofia
    Äldre 11 Jun 16:28
    #6

    Vi var till floristen tillsammans, utseendet valde vi gemensamt, men vilka blommor som skulle ingå var det floristen som bestämde. Vi bara godkände Flört

  • Christ­ineL
    Äldre 11 Jun 16:46
    #7

    Åh, jag visste inte alls att det var tradition! Vad kul, min m2b får gärna fixa min bukett, vi kan ungefär lika mycket om blommor, dvs ingenting :)

  • Green
    Äldre 11 Jun 17:43
    #8

    Nej, minsann!
    Här ska inte köpas bukett utan den ska plockas i trädgården och med tanke på hur god hand min blivande har med mina buskar och blommor i vanliga fall så.........

  • AnnLi
    Äldre 12 Jun 14:04
    #9

    Jag tar risken att det blir en bukett maskrosor plockade i dikeskanten :D Nej, men min käraste har bra smak så det blir säkert fina blommor. Annars överlever jag utan bukett också om det skulle vara så :)

  • Äldre 12 Jun 14:43
    #10

    Så gjorde inte vi. Kontrollfreak här så det skulle aldrig gå haha. Nej jag visade bild för floristen och sa "den här ska jag ha" och sen var det slutdiskuterat :D

  • AnnLi
    Äldre 17 Jun 20:36
    #11

    Hihi det visade sig att jag var väl modig, för det slutade med att jag inte fick några blommor. Han tyckte kanske att jag luktade tillräckligt gott ändå :D


     


    När vi var ute och fotade vid hästhagen sen så plockade vi ihop en liten bukett åt mig. Men den åt ena hästen upp :D


     


     


     


     

  • Pyttsa­n
    Äldre 18 Jun 22:11
    #12

    Han ansvarar för brudbuketten, men jag har inte släppt det helt, mest för att det var bråttom med att få in offerter för att göra en budget, så jag gjorde den biten. Men sen får han prata ihop sig med henne, jag har sagt lite om formen, vill ha en handbunden "vanlig" bukett. Jag litar på dem. Sen har han ju tillgång till mina inspirationsbilder i datorn, så han kan ju använda dem. Flört 

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 19 Jun 00:56
    #13

    Vet om att det har varit så traditionsmässigt.
    Så jag berättade det för min m2 - vi tittade på massa olika bilder på internet och han valde en bukett utifrån bilder - men med de kriterier han (och jag) satte upp blev det inte så mycket att välja bland. Mina kriterier var få -  inte för stor och gärna droppformad. Hans....
    Han förknipar rosor med kärlek, så det skulle jag ha enligt han. Så har vi blått som tema, så då skulle ju buketten vara blå eller ha blått i sig för klänningen skulle vara helvit enligt han. Dock så tycker han att blåa rosor inte ser fina ut. Och ska vi köpa buketten så ska det inte se för lantligt ut (läs...inte se självplockat ut) enligt han - utan lite mer "rent" och "professionellt", fast ändå avslappnat. Sen så skulle det vara murgröna i, för det ska vi ju ha som bordsdekoration. Sen så ville han uppfylla mina önskemål och välja en droppformad bukett. Och "de där konformade blommorna" tycker han inte heller om. (det är hans definition av liljor, kallor m.m.) Och de där prästkrageliknande (typ aster och liknande) passar sig inte enligt han, för de är inte fina nog för bröllop. Så han var väldigt snabb på att välja ut en bukett - eller han snarare rattade alla andra buketter.

    Men det var ju först sen när jag frågade varför han valde den han valde, som jag fick veta alla "förklaringar"/"kriterier".
    Så var det bara att gå till floristen, ge bilden och få ett pris. Solig

  • Drulle­n
    Äldre 19 Jun 10:00
    #14

    Ja berätta för min blivande att ja hört om den traditionen, tänkte att han kanske visste det oxå. Vissa traditioner är väldigt viktiga för honom så ja vill inte förstöra de, så ja frågade. Han hade aldrig hört det, men tre dagar senare kom han hem o sa att han varit o beställt bukett (Sen kan han inte hålla tyst om saker, så ja vet hur den ser ut efter hans förklaring)


    Tycker det är en kul tradition, annars följer vi inte så många tradtioner, men de som vi tycker är lite roliga.


    Han får inte se klänningen innan, buketten o old, new, borrowed and blue o ska försöka få tag på en sixpence for my shoe.

Svar på tråden Låta Mannen ansvara før brudbuketten ?