• Therese och Patrick Gotland

    Festhäfte på "andra ledden"???

    Hej


    En halvdum fråga... Vet någon vart jag kan hitta en mall för festhäft som är på den liggande ledden?


    Alla mallar jag sett hittentills har varit stående.. Jag kan tycka att det funkar bättre med liggade. Tips mottages tacksamt.


    Funderar även på om någon vet om det går att låsa varje sida i mallen för sig. När man kopierar in en text så flyttas allt annat. Mycket irriterande. Det finns säkert en bra lösning, men jag har inte hittat den än :/


    Hoppas att någon kan hjälpa :)

  • Svar på tråden Festhäfte på "andra ledden"???
  • Jalle

    Hej! Om du gör häftet i Word så väljer du först liggande i utskriftsformat. Sedan tycker jag att det funkar bäst att skriva texten i textrutor som du kan flytta runt som du vill. Du infogar alltså 2 textrutor per blad (en textruta är en sida i häftet). Fattar du hur jag menar?

  • Therese och Patrick Gotland
    Jalle skrev 2012-06-09 06:39:09 följande:
    Hej! Om du gör häftet i Word så väljer du först liggande i utskriftsformat. Sedan tycker jag att det funkar bäst att skriva texten i textrutor som du kan flytta runt som du vill. Du infogar alltså 2 textrutor per blad (en textruta är en sida i häftet). Fattar du hur jag menar?
    Tack för tipset!! Jag har testat nu. Det är två rutor per blad. Men det jobbiga är hur texten hoppar mellan de olika rutorna när jag klistrar in text :( JÄTTEIRRITERANDE!! Kan man låsa texten i rutorna på något sätt? för nu måste jag ju flytta på texten hela tiden så fort jag klistrar in något nytt... Tips mottages tacksamt.
  • Therese och Patrick Gotland
    Chicita skrev 2012-06-10 22:29:27 följande:
    Du kan jobba med flera textrutor, välj bara att ta bort ramen så syns dom ju inte Glad

    Är iof inte helt säker på hur du menar... :/ Om jag tar bort ramarna så finns det inget som stoppar texten. På tex första bladet är det sida 8 +1. Tappar man inte syftet med rutorna då?


    Åhh va svårt det var att förklara.. Jag är ju rätt haj på word annars, men detta vet jag inte hur jag ska lösa :(


    Det måste ju vara jättemånga som råkat ut för detta??

  • Chicita
    Therese och Patrick Gotland skrev 2012-06-11 21:21:44 följande:

    Är iof inte helt säker på hur du menar... :/ Om jag tar bort ramarna så finns det inget som stoppar texten. På tex första bladet är det sida 8 +1. Tappar man inte syftet med rutorna då?


    Åhh va svårt det var att förklara.. Jag är ju rätt haj på word annars, men detta vet jag inte hur jag ska lösa :(


    Det måste ju vara jättemånga som råkat ut för detta??


    Högerklicka på ramen och gå in på egenskaper. Där kan du välja att ändra ramens utseende eller att den inte ska synas.
    Med att ta bort ramen menar jag alltså att du gör den osynlig vilket innebär att du kan skriva texten i block och sen flytta runt blocken som du vill utan att ha ramen som styr. Ställ också in marginalerna på textrutan så den ligger an mot texten så snävt det bara går för snyggaste resultat.

    Om du tar bort ramen bokstavligt talat så har du tagit bort textrutan och då kan du ju skriva över hela sidan eftersom inget stoppar texten längre, men om du gör ramen osynlig så finns fortfarande textrutan kvar, men du kan inte se den om du inte markerar den.
  • Therese och Patrick Gotland
    Chicita skrev 2012-06-11 21:27:07 följande:
    Högerklicka på ramen och gå in på egenskaper. Där kan du välja att ändra ramens utseende eller att den inte ska synas.
    Med att ta bort ramen menar jag alltså att du gör den osynlig vilket innebär att du kan skriva texten i block och sen flytta runt blocken som du vill utan att ha ramen som styr. Ställ också in marginalerna på textrutan så den ligger an mot texten så snävt det bara går för snyggaste resultat.

    Om du tar bort ramen bokstavligt talat så har du tagit bort textrutan och då kan du ju skriva över hela sidan eftersom inget stoppar texten längre, men om du gör ramen osynlig så finns fortfarande textrutan kvar, men du kan inte se den om du inte markerar den.

    Tack snälla för ditt engagemang :) Jag är inte säker på att vi belyser samma problem... Jag vet hur man ändrar utseede på ramar osv. Men problemet är när jag klistrar in texten, då flyttas all info på de andra sidorna också (och i rutorna) :( Jag skulle vilja låsa varje ruta för sig. Alltså att texten som klistras in i en viss ruta, ska stanna kvar där..


     

  • Chicita
    Therese och Patrick Gotland skrev 2012-06-11 21:47:42 följande:

    Tack snälla för ditt engagemang :) Jag är inte säker på att vi belyser samma problem... Jag vet hur man ändrar utseede på ramar osv. Men problemet är när jag klistrar in texten, då flyttas all info på de andra sidorna också (och i rutorna) :( Jag skulle vilja låsa varje ruta för sig. Alltså att texten som klistras in i en viss ruta, ska stanna kvar där..


     


    Det låter konstigt. Jag har aldrig varit med om det problemet...
    Att texten kan flytta sig i den ruta du jobbar i eller om du inte jobbar med textrutor så ändrar sig ju allt på hela sidan om man klistrar in något - det är inget konstigt. Men jag har inte varit med om att texten har förskjutits i den ruta jag är klar med när jag går vidare till nästa. 
  • Therese och Patrick Gotland
    Chicita skrev 2012-06-11 21:53:14 följande:
    Det låter konstigt. Jag har aldrig varit med om det problemet...
    Att texten kan flytta sig i den ruta du jobbar i eller om du inte jobbar med textrutor så ändrar sig ju allt på hela sidan om man klistrar in något - det är inget konstigt. Men jag har inte varit med om att texten har förskjutits i den ruta jag är klar med när jag går vidare till nästa.
    Ne... det är bara det att jag lägger in lite text här och lite där... JObbar alltså inte från1-8 ... Just därför skulle det vara skönt att låsa varje ruta för sig :)
  • Chicita
    Therese och Patrick Gotland skrev 2012-06-11 22:00:29 följande:
    Ne... det är bara det att jag lägger in lite text här och lite där... JObbar alltså inte från1-8 ... Just därför skulle det vara skönt att låsa varje ruta för sig :)
    Men menar du alltså att om du lägger in något nytt i ruta 1 så ändrar sig det som är i ruta 2?
    Kan det inte vara så helt enkelt att dina rutor är för små eller fyllda med radbrytningar (som du ju inte ser om du inte aktiverar den funktionen) för om det är så så kan det ju hända att du ställt in det så att rutan ska anpassa sig efter innehållet (om den inte gör det automatiskt i nyare / äldre versioner än den jag jobbat mest i) och om du då lägger in något i en "redan full ruta" så sträcker rutan ut sig och puttar ner nästa ruta om du förstår hur jag menar 
Svar på tråden Festhäfte på "andra ledden"???