• InaW

    Rosblad i fondant

    Har gjort själva rosorna klart men behöver lite tips om hur jag skall lyckas med bladen. Har använt floristtråd till rosorna men det känns som att det blir lite klumpigt till grupperna med bladen. Något förslag?

  • Svar på tråden Rosblad i fondant
  • Chicita

    Du behöver väldigt tunn floristtråd om du ska binda det som buketter sen. 
    Om du ska placera ut rosorna utan att göra buketter så kan du göra lösa blad som du bara lägger på plats sen runt rosorna

  • InaW
    Chicita skrev 2012-06-09 13:41:22 följande:
    Du behöver väldigt tunn floristtråd om du ska binda det som buketter sen. 
    Om du ska placera ut rosorna utan att göra buketter så kan du göra lösa blad som du bara lägger på plats sen runt rosorna
    Hade tänkt att blanda buketter av blad och lösa. Det blir en fyr våningstårta. Vet du hur tunn tråd det finns? De jag använde till själva blommorna var 20 tror jag
  • Chicita
    InaW skrev 2012-06-09 18:51:43 följande:
    Hade tänkt att blanda buketter av blad och lösa. Det blir en fyr våningstårta. Vet du hur tunn tråd det finns? De jag använde till själva blommorna var 20 tror jag
    På kakburken har dom ända ner till 30g och det bör väl funka... Ring och fråga dom annars om du vill veta vilken tråd dom använder till sina buketter exempelvis Glad

    Jag brukar inte binda buketter utan jag gör mest lösa blommor och blad, även om folk inte brukar äta dekorationerna så vill jag gärna att dom ska vara ätbara helt och hållet (förutom dowelrods då, det funkar ju inte annars Flört) så därför undviker jag trådar om jag inte måste ha dom...
  • InaW
    Chicita skrev 2012-06-09 19:04:23 följande:
    På kakburken har dom ända ner till 30g och det bör väl funka... Ring och fråga dom annars om du vill veta vilken tråd dom använder till sina buketter exempelvis Glad

    Jag brukar inte binda buketter utan jag gör mest lösa blommor och blad, även om folk inte brukar äta dekorationerna så vill jag gärna att dom ska vara ätbara helt och hållet (förutom dowelrods då, det funkar ju inte annars Flört) så därför undviker jag trådar om jag inte måste ha dom...
    Tack för tipset Skrattande Blir till att slå dem en signal på måndag. Var lite rädd att de skulle trilla/rulla av ifall jag inte använde det. E man nybörjare så e man Flört
  • Chicita
    InaW skrev 2012-06-09 19:11:48 följande:
    Tack för tipset Skrattande Blir till att slå dem en signal på måndag. Var lite rädd att de skulle trilla/rulla av ifall jag inte använde det. E man nybörjare så e man Flört
    hehe.. ja jag limmar fast mina Flört (självklart med äggvita, ätbart lim eller royal icing)
    Jag är defenitivt inget expert jag heller och ska inte försöka låtsas som det. Men det har blivit en och annan tårta i alla fall och man lär sig ju något nytt på varje tårta man gör tycker jag Skrattande
  • InaW
    Chicita skrev 2012-06-09 21:32:43 följande:
    hehe.. ja jag limmar fast mina Flört (självklart med äggvita, ätbart lim eller royal icing)
    Jag är defenitivt inget expert jag heller och ska inte försöka låtsas som det. Men det har blivit en och annan tårta i alla fall och man lär sig ju något nytt på varje tårta man gör tycker jag Skrattande
    Har också kört med ätbart lim när jag gjorde rosorna men får väl varna för pinnarna i blommorna i programmet. Gjorde dem efter en steg för steg beskrivning och blev faktiskt ganska nöjd. Ska kanske tillägga att jag är en riktigt petis Skrattande. Min M2B bara suckar och skrattar åt mig.
  • Chicita
    InaW skrev 2012-06-09 23:11:28 följande:
    Har också kört med ätbart lim när jag gjorde rosorna men får väl varna för pinnarna i blommorna i programmet. Gjorde dem efter en steg för steg beskrivning och blev faktiskt ganska nöjd. Ska kanske tillägga att jag är en riktigt petis Skrattande. Min M2B bara suckar och skrattar åt mig.
    hehe... ja jag höll på att pilla med min första beställning i många många timmar. Alltså det där pedantpillet med att få dekorationerna exakt rätt. 
    För att inte prata om första bröllopstårtan som jag fick beställd (en jobbarkompis som sett nån tårta jag tagit med till jobbet och absolut ville att jag skulle göra deras tårta Tungan ute ) Då har man hjärtat i halsgropen tills den som beställt tårtan ser den  och godkänner. Fick inte använda flowerpaste heller. Dom ville ha marsipanrosor så dom blev ju lite klumpiga.
    Min egen tårta blev ju misslyckad utseendemässigt eftersom ena fyllningen blev för lös och inte höll för tyngden av sockerpastan (alltså att jag skulle lägga på och släta ut den). Så det blev att spritsa all grädde jag hade hemma utanpå tårtan istället och jag hatar gräddtårta Tungan ute 

    Men det är väl tur att det viktigaste faktiskt är smaken Solig 
Svar på tråden Rosblad i fondant