• Annamo­lly
    Äldre 8 Jun 17:53
    1628 visningar
    2 svar
    2
    1628

    Kan man be langvaga gaster att inte kopa presenter om de lokala gasterna ger?

    Vi gifter oss i Grekland nasta sommar. De flesta gasterna ar fran Grekland, men det kommer aven ca 40-50 personer fran Sverige, England och nagra andra lander. Jag vill inte att dom gasterna som rest langt ska kopa presenter. Ar det inforstatt att man inte behover gora det om man reser langt, eller bor jag papeka det? Ska jag skriva i inbjudan att dom som reser langt inte ska kopa presenter? Finns det nagon risk att dom kanner sig obekvama nar dom ser att alla Grekiska gaster har kopt presenter eller ger pengar (for det kommer dom garanterat att gora, vad vi an sager!) 

    Jag kanske ar lite val forsiktig nu med vad folk kan tankas kanna och tycka, eller vad tror ni? 

  • Svar på tråden Kan man be langvaga gaster att inte kopa presenter om de lokala gasterna ger?
  • milla1
    Äldre 8 Jun 18:02
    #1

    Hej! Då jag gifter mig i Italien med en italienare har vi haft samma funderingar. Men vi skrev bara i inbjudan till de svenska (långväga) gästerna: Vi önskar oss ingenting men vi blir mycket glada om just Du har möjlighet att komma!


    Det är ju som sagt en stor gåva att de vill komma!!!(dyrt och långt)


    Italienarna kommer säkert ge något, antagligen en liten pengagåva vilket är sed där. I deras inbjudan skrev vi inget alls om presenter. Jag tror inte det blir något problem. Har man skrivit så i inbjudan så är det ju det man menar!!Och man kan med lätthet säga: din gåva är din närvaro. De kommer inte känna sig dumma....!


    Lycka till!

  • Annamo­lly
    Äldre 8 Jun 20:19
    #2

    Tack, du har sakert ratt. Vi maste ju anda skicka ut olika ibjudningar pa olika sprak, sa vi kan ju ganska enkelt se till att det star olika saker pa dem! 

Svar på tråden Kan man be langvaga gaster att inte kopa presenter om de lokala gasterna ger?