• ofelia
    Äldre 7 Jun 23:28
    2580 visningar
    7 svar
    7
    2580

    Hur ska jag lösa detta?

    Hoppas att någon därute kan ge mig några bra tips på hur jag kan ta mig ur den situation jag nu hamnat i, eller åtminstone ge råd om hur man kan hantera det utan att få panik. Det gäller den där superkänsliga frågan om barn eller inte på bröllopet. (Ber om ursäkt redan nu för att detta kanske blir lite väl långt.)

    Min sambo och jag har inga barn än, detsamma gäller för de flesta av våra vänner. Det finns dock, som alltid, en del småbarn i släkten och bekantskapskretsen. Vi har planerat en vuxenfest till kvällen och gjort vårt bästa för att detta ska vara tydligt i inbjudan. Lokalen vi bokat lämpar sig inte alls för barn och det gör inte menyn eller festprogrammet heller. Dessutom vet vi att det kommer att drickas alkohol och det känns inte riktigt ok om det är massa barn med. Samtidigt har vi förståelse för att det inte alltid går att ordna barnvakt, och hellre än att någon skulle tvingas stanna hemma med de små valde vi därför att inte skriva "barnfritt" rent ut, utan snarare att bröllopsfesten var just en vuxenfest och att vi rekommenderade att föräldrar försökte ordna barnvakt till kvällen.

    Vi trodde, naivt nog, att detta skulle respekteras. Men det verkar inte som att någon ens funderar på det om man inte uttryckligen meddelar att de måste. Nu ramlar den ena anmälan inräknad barn efter den andra in och jag börjar känna mig smått förtvivlad. Ett eller två småbarn, som föräldrarna själva ansvarar för eftersom de är medvetna om att vi inte planerat för några barn på festen, är en sak. 20 en helt annan. Kommer så många känns det inte försvarbart att ha den typ av fest vi tänkt oss, det kommer bara bli tråkigt för familjerna och dålig stämning bland övriga. Dessutom blir det ju ytterligare en kostnad för barnen, som vi verkligen inte räknat med. Vad ska jag göra? Kan man ringa till föräldrarna och på något diplomatiskt sätt be dem försöka ordna barnvakt? De har ju ändå ca 2 månader på sig. Eller är det bara att bita ihop och inse att förädrar aldrig kommer att lämna bort sina barn om de inte tvingas till det? (En dyr läxa i så fall).

    Vi försöker verkligen anstränga oss så att alla ska ha en så trevlig dag som möjligt. Vi ser det som att vi gifter oss för vår egen skull, men eftersom vi är värpar är det vår uppgift att ta hand om våra gäster på själva bröllopsdagen (jag vet att det finns andra brudpar som tänker annorlunda, men så här känner vi). Men bröllopet kostar så himla mycket pengar, och kräver så mycket tid och engagemang. Allt har liksom eskalerat okontrollerbart från vår första idé om ett enkelt, avslappnat litet höstbröllop. Just nu känner jag bara för att avboka alltihop (förutom kanske min vackra klänning då Flört) och gå med min underbara pojkvän till stadshuset så snart som möjligt istället. Sedan skulle vi vara gifta, spara massa pengar och inte behöva stå värdar för en fest som inte alls blir som vi hade önskat. Vilken dröm det vore!

  • Svar på tråden Hur ska jag lösa detta?
  • Joso79
    Äldre 8 Jun 01:49
    #1

    Tyvärr så är min erfarenhet att man måste vara jättetydlig med sånt här i inbjudan. Vi skrev i vår inbjudan: "vi älskar barn men denna dag är för oss vuxna". 

    Inga krussiduller utan rent ut sagt: ni har jättefina barn men idag får dom stanna hemma. Det har inte kommit några som helst problem i kölvattnet där för oss. Oavsett hur mycket man älskar barn och framförallt sina egna så respekterar dom flesta föräldrar brudparets önskemål om detta.

    Jag kan ju tycka att era gäster varit dåliga på att ta till sig erat önskemål, även om ni, beundransvärt nog, uttryckt det lite åt mer diplomatiska hållet .

    Hade jag befunnit mig i din situation är det inte omöjligt att jag skulle satt mig för att ringa runt och lägga fram det som att "jag är ledsen, men vi insåg att vi inte varit helt tydliga med vad vi ville förmedla i inbjudan och vi skulle gärna se att ni gör allt för att ordna barnvakt. Vi ber om ursäkt för att vi var otydliga".

    Lycka till!

  • 8septe­mber20­12
    Äldre 8 Jun 02:17
    #2

    Det är ER dag ER fest ERT bröllop.
    Gästerna ska ta hänsyn till era önskemål.
    Vill inte brudparet ha barn med på sitt bröllop,så SKA man inte heller ta med barnen dit!

    Har ni ngn toastmaster eller tärna som kan åta sig att meddela samtliga att barnen EJ är inbjudna,att det är en vuxenfest?
    Knepig fråga detta verkar det som......känsligt.

    Lycka till nu!

  • Jenny 03
    Äldre 8 Jun 06:58
    #3

    Håller fullständigt med Joso 79...
    Skulle omedelbums ringa runt till samtliga och säga just det- Vi var NOG inte riktigt tydliga, men inga barn på detta kalas.
    Som sagt, bröllop kostar och det är eran dag, så se till att få det som NI vill ha det.
    Åsikter om detta har du resten av ditt liv att lyssna på och ignorera. ;)
    Lycka till och stick ut hakan nu..

  • Aniara­4
    Äldre 8 Jun 10:57
    #4

    Oj, vad knepigt! Vi skrev ungefär som ni, att festen var för vuxna, och det var ingen som ifrågasatte det utan tvärtom tyckte de flesta småbarnsföräldrar att det var skönt att få umgås med andra vuxna i lugn och ro en kväll. Det var bara en släkting, med lite större barn som det inte borde vara så svårt att få barnvakt till även om de bodde långt bort, som frågade en extra gång om barnen var bjudna, men accepterade svaret.

    Jag tror också den enda lösningen är att någon ringer runt till barnfamiljerna och förklarar att festen verkligen inte är lämpad för barn, och kan de verkligen inte försöka hitta en barnvakt? Kanske kan man åtminstone få en del av dem att tänka efter ett varv till och komma på att de kanske åtminstone skulle fråga någon först. På telefon är det lättare än i skrift att t.ex. först låta väldigt bekymrad och ge dem intrycket att de absolut inte kan komma med barnen, och tveksamt ge med sig först om de kommer fram till att de i så fall måste stanna hemma eftersom det faktiskt är helt omöjligt att hitta en barnvakt. Det kanske verkar otrevligt att vara så manipulativ, men tanken är ju att de som egentligen skulle kunna lösa barnvaktsproblemet men är lite för lata alt. själva hellre vill ha barnen med sig, i det läget anstränger sig lite mer för att lösa problemet.

  • Äldre 8 Jun 11:16
    #5

    Ja jag håller med aniara4 och Joso79.

    Om inte ni vill sätta er och ringa runt så kanske ni kan be era föräldrar ringa till sin sida av familjen och prata lite allmänt om hur besvärligt det nu blev när så många barn kom och att det lutar åt att det kanske inte kan bli någon fest efter middagen om alla barn ska vara med och hur synd det är om föräldrarna inte kan sitta ner i lugn och ro utan måste passa sina barn hela kvällen osv osv...
    När det gäller direkta vänner (inte släkt alltså) så kanske ni får ta tjuren vid hornen och ringa själva och förklara att ni hade varit otydliga i inbjudan och att barn bara var välkomna undantagsvis. Att det är en fest med alkohol och att ni bara ville ha dom barn där som det absolut inte gick att ordna barnvakt till pga att barnvakterna redan var med på bröllopet...

  • ofelia
    Äldre 11 Jun 09:01
    #6

    Tack så väldigt mycket för tipsen! Det blir till att ringa runt och förklara att vi kanske varit lite otydliga i inbjudan och hoppas på att några lyckas hitta barnvakt. Det ska nog lösa sig. Tack igen!

  • Bettin­a
    Äldre 11 Jun 09:16
    #7

    Vi var också tydliga med att det var en åldersgräns på 15 år.
    Inte ens våra egna små under 15 år var med, men våra barn som var äldre än 15 år var med.
    Det var väl en som surade och valde att inte komma, men vi fick också en UNDERBAR fest, precis som vi önskat oss. Hon surar än idag och det är bara skönt att slippa såna människor
    Tyvärr finns det folk som inte riktigt förstår detta utan tar det personligt. 
    Skriv ett brev eller ring runt, hur som haver.....man vill ju ha sitt underbara bröllop pådet sätt man SJÄLV valt.

     

Svar på tråden Hur ska jag lösa detta?