• Styrka

Spotify - shuffle eller låtordning?

Vi ska ha Spotify på festen och har laddat listor med allas favvomusik samt senaste danshitsen och nostagitrippar i mångder. Vi ska göra listorna tillgängliga i off-line-mode och köra utan uppkoppling så att de enda låtarna som kan väljas av berusade gäster senare under kvällen, är de vi redan lagt till i listorna.

Men nu dyker frågan upp - ska vi köra shuffle, alltså att Spotify slumpar fram låtordningen och därmed en väldig blandning, lite överraskningsmoment? Eller ska vi försöka ordna låtarna i en ordning vi tror kommer funka och sen spela listan uppifrån o ner?
    Fördel med färdig ordning är ju att man kan ha ett par tre låtar inom samma genre, så att de som gillar genren får dansa lite utan att riskera att en låt de hatar kommer precis efter. Men svårt att veta här hemma, nu, vad man kommer att känna för efter en timmes dans, och när föräldrarna kommer vara sugna på bugg, och om det lämpar sig för hårdrockballader efteråt, eller om det då kommer vara världens drag.. ja, ni fattar.
    Och väljer man shuffle så blir ens favvomusik liksom utspridd över kvällen. Man kanske älskar schlager men hatar dansband och precis efter Lena Ph kommer Flamongokvintetten och liksom dödar stämmningen. Man kommer kanske inte in i ett dans-flow om musikstilarna blir upphackade av shuffelen? Men om man är flexibel är ju överraskningsmomentet och blandningen rätt kul...

Hur hade ni valt?

(och snälla säg inte anlita DJ/liveband, för det är lite off topic...)

• Svar på tråden Spotify - shuffle eller låtordning?
  • Chicita

Vi gjorde en lista och låste sen datorn så att ingen kom åt den.
    Vi tyckte att vi hade tillräckligt med liknande låtar efter varandra (körde 50-60-70-80-90 och 2000 tal 2-3 låtar av varje och sen gick vidare till nästa gren och sen började det om.
    Men dom som ville bugga och alltså fick sin musik först blev lite sura för att dom hann knappt börja dansa innan det blev något annat (och ändå hade vi varit noga med att försöka hitta dansvänliga välkända låtar i alla grenar så dom borde kunnat fortsätta även när nästa gren kom alltså... Ingen har ju bara levt ett årtionde så dom borde känna igen och kunna dansa till alla låtar.

Men eftersom det snart var dags att åka hem ändå när vi körde igång dansen så struntade vi ärligt talat i dom {#emotions_dlg.djavulsk} 

• Styrka

Okej, vi tänkte nog dela upp det i genre, en tre-fyra låtar per omgång i så fall...
    Men det är ju svårt att bestämma vilken genre som ska inleda, och vilken som ska följa...
    Man kan ju börja med bugg, men det känns som att buggarna inte börjar dansa förrän de fått ett par innanför västen... men det får de ju iofs under middagen...
    Men du röstar alltså på att försöka få nån sorts ordning innan då, Chicita?

• Chicita

Ja jag röstar på någon sorts ordning. Glad
    Lyssna gärna igenom låtarna i den ordning ni sätter dom i förväg också för att känna att dom funkar ihop. Alltså inte bara kolla övergångarna. Utan kör igenom hela låtlistan nån kväll

• Cantaton

Fast lista, röstar jag för! När jag är ute och sjunger skulle jag aldrig lägga noterna i en hög och "dra" ordningen på dem. Det är alltid genomtänkt upplagt för att stämningen hela tiden ska kännas rätt. Det finns låtar som är lagom lugna att börja med när man går ifrån att ha det tyst, och så finns det låtar som har lite mer upptempo eller "sväng" som passar när folk har vant sig vid den tidigare musiken och behöver "komma igång" på nytt o.s.v. Jag kan lägga upp sådana program baserat på att jag varit ute i sammanhang och sjungit, och jag är helt övertygad om att du kan göra detsamma utifrån hur diverse låtlistor sett ut på hemmafester - inte minst dem där folk har fått bestämma nästa låt själva. Tänk och känn efter så tror jag att du hittar din lista!

Håller också med Chicita om att lyssna igenom hela låtlistan vid tillfälle; det gör jag alltid när jag sätter ihop listor (som jag förvisso själv ska sjunga, men ändå) till olika evenemang. Det blir snabbt tydligt om det funkar eller om det finns bättre övergångar/kopplingar. Själv gillar jag att klumpa ihop låtar inom samma genrer så att det inte blir så spretigt. 

• Green

Jag ska köra allt över min Ipod och där kan jag göra många spellistor.
    mao kommer jag att ha en lista som spelas när gästerna anländer (vigsel i trädgården) och flera olika som man sen kan byta mellan under festens gång.
    Varje individuell spellista kan jag ju sen välja om den ska spelas rakt av eller blandas.

• Tveket

Jag röstar också för en fast låtlista.

Lite halvt off topic: Nån som varit med om att Spotifyappen på iphone hackar? Jag har ett Spotify premium konto instalerat på 2 mobiler och på den ena funkar det som vanligt men på den andra har låtarna börjat hänga sig och ibland kommer de inte igång alls. Då måste man stänga ner appen och starta den på nytt. Livrädd för att nåt sånt händer på bröllopet! =( Nån som har nåt tips??

Svar på tråden Spotify - shuffle eller låtordning?