• Lajkie

    Vårt bröllop :)

    De riktiga
    bröllopsarrangemangen började på fredagen den 25 maj.

    Då kom vår tärna upp och vi åkte till festlokalen och dukade. På förmiddagen
    var min blivande man Stefan på skolan med vår äldsta dotter Sandra på besök,
    eftersom hon ska börja 6-års till hösten. Sjukt opassande, men vad gör man?

    Jag var totalt off. Stod mest som ett fån. Men lyckades i alla fall få in alla
    grejer i bilen och förbereda de sista rörorna och tårtorna.

    Minsta barnet, William 2 år, fick ett lättare värmeslag eftersom jag mitt i all
    packning lyckades glömma bort honom ute, naken!

    In med honom i duschen och svalka, svalka. Han var totalt överhettad. När
    mannen kom hem vid 12:30 tog han över och satte upp poolen medan jag föste in
    det sista i bilen.

    Klockan 14 hade vi bestämt med lokalägaren att hämta nyckeln. 15 min resa dit.
    Klockan 14:05 åkte jag hemifrån. Skulle bara in på Ica och köpa snabbgelatin
    också. Sällan….

    Stefan skulle hämta upp vår tärna kl. 14:30 på tåget, så han skulle bli lite
    sen.

    I alla fall så kommer jag till lokalen, bättre sent än aldrig, har de stora
    flickorna med mig. Kaos.

    Tur att snälla vänner och bekanta kom för att hjälpa oss så möblering och
    dukning gick relativt fort.

    Ungefär här började jag flippa ur – blodsockernivån var i botten, svetten rann
    för det var så kopiöst varmt ute och ungarna drev mig till vansinne rent ut
    sagt. Min underbara tärna tog kommandot och beordrade middagspaus, vi åkte till
    närmsta pizzeria och tryckte i oss en varsin pizza.

    Tillbaka och förbereda tårtor. Jag hade bakat bottnar och förberett sockerpasta
    samt dekorationer i flera dagar och allt sket sig. Så Stefan fick åka till Ica
    Maxi, 5 mil bort och köpa marsipanlock för en halv förmögenhet klockan 21:30 på
    kvällen. Allt är kaos och barnen är fortfarande uppe – argare än någonsin.
    Svägerskan tar över barnen, åker hem och duschar dem och nattar dem. Guld värt!

    Efter många om och men så är vi äntligen klar, jag, Sanna och vår tårtdekoratör
    Björn! Klockan 23:55 lämnar vi lokalen och åker hem, duschar och stupar i säng.

    Klockan står på 07:00 dagen efter och jag är så trött så jag snoozar flera
    gånger, barnen sover som små, små stockar, men vid 07:30 kommer tärnan in från
    gäststugan och vi äter en väldigt risig frukost, o´boy och mackor. Stress,
    stress. Jag är gråtfärdig.

    I alla fall så trycker vi in alla kläder, barn och annat folk i vår Chrysler
    Voyager och kör till stylisten. Vi har bokat lokalen från 09:00 – 13:00 och det
    känns som en lättnad när vi kommer dit.

    Nu ska vi bli serverade med det mesta.

    Jag blir platsad direkt och tillsagd att min styling kommer ta minst 2 timmar.
    Den andra frisören lockar barnens hår. Ena dotterns hår är samarbetsvilligt
    medan den yngre förmågan, Nelly, hennes hår måste de locka 3 gånger.

    Vi får jordgubbar, choklad, cider, vatten och annat gott medan vi väntar.

    Stefans bror, best man, kommer vid 11:30 och då börjar vi alla byta om. Nu är
    vi så fina, sminkade, stylade och uppsatt hår.

    Klockan 12:45 åker vi till kyrkan och fotograferas i alla möjliga olika poser.

    Vigseln är klockan 14, så det blir ungefär 45 minuters dötid efter det. Nu
    börjar nerverna gå upp över öronen på hela vårt sällskap… Stefan som varit
    kolugn hittills säger att nu börjar det pirra lagom.

    Huh!

    Klockan 13:45 kommer min mamma och hämtar vår yngsta, eftersom han inte kommer
    kunna gå med oss in p.g.a. blyghet och grinighet.

    Klockan 14:00 kommer prästen in och säger att alla sitter ner och vi kan börja
    gå ut och göra oss beredd. Jag och Stefan står först i raden, sen våra döttrar
    och sen vår tärna och best-man.

    Sekunderna innan de börjar spela marschen in är oändliga! Men till slut börjar
    dem och vi går in – alldeles för snabbt har jag sett i efterhand på videon, men
    men vi kom i alla fall in.

    Det var väldigt svårt att möta släkt och vänners gråtande ansikte och själv
    försöka hålla masken.

    Vår tärna Sanna föste in döttrarna på kyrkbänken där min mamma satt, eftersom
    de har alldeles för mycket myror i brallan för att stå framme vid altaret.

    Ceremonin började med psalmen En vänlig grönskas rika dräkt.

    När vi skulle säga våra löften så stammar sig Stefan och måste ta fram en
    fusklapp, gulligt J


    Utmarschen gick bra sen, vi kom ut, fick gratulationer
    och massa kramar. Ris fick vi också, fast vi avböjt detta, kul ändå.

    Till festlokalen åkte vi en gammal Cadillac från -59, rosa var den, och vi hade
    rosa tema på hela bröllopet. Passande.

    Festen började med en tipsrunda, bubbel och snittar. Jag deltog inte med mina
    11 cm klackar, hehe.

    Sen gick vi in, började med en frågesport om brudparet där vår lekledare
    skålade i vin för varje rätt svar från gästerna, sen åt vi middag, skar tårta,
    matade varandra och sen lekte vi en hel del lekar där vi var huvudrollerna.

    Sen bröllopsvalsen – vi hade knappt tränat och vi valde en otippad låt – Ai Se Eu
    Te Pego. Min man är från Brasilien, så för oss kändes det rätt.

    Det var rätt kaos under festen gällande våra barn, ena dottern kräktes och fick
    feber, andra som är mjölkallergiker, fick i sig mjölk under middagen och fick
    akut magsmärta när min mamma skulle lägga dem hemma, så tyvärr missade min mor
    stor del av festen, planen var att min bror 14 år, skulle passa dem, men när de
    blev sjuka så gick det inte så bra.

    Och dessutom hade mamma brutit 2 revben tidigare i veckan. Hemskt tråkigt, men
    sjukdom kan man ju inte styra över.

    När vi kom hem delade jag och tärnan på ett par cidrar och kände oss nöjda med
    dagen.

    För över det stora hela så var det en fantastisk dag!
  • Svar på tråden Vårt bröllop :)
  • FruNovember

    Stooort Grattis!! Undrar just om det inte är obligatoriskt med stressande dagen innan, jag kommer vara galen.. Vilken superfin klänning du har, letar efter något liknande, vilket märke och modell är det?

  • augustesen

    GRATTIS!! Haha jag fick nästan ont i magen av att läsa om allt - paaaannniiiikkk!! :p Hihi men låter som ni fick en fantastisk dag over all trots problem vid förberedandet ;)


  • sofi 88

    Haha, säger precis som augustesen, satt med hjärtat i halsgropen när jag läste igenom hela texten. Känner jag mig själv rätt kommer jag springa runt som en yr och stressad höna ända tills m2b drar tag i min arm, vänligt men bestämt och för med mig in i kyrkan :) Men det låter som att ni har haft en fantastisk dag, lite kaos hör ju liksom till! Massa grattis och lycka till!

Svar på tråden Vårt bröllop :)