• Blivande fru B

    Ny snörning till korsett???

    Ska ha korsett under brudklänningen,men snörningen som sitter i nu är så fruktansvärt ful :/ bra ett vanligt vitt snöre. Jag blev så besviken när jag såg den,korsetten i sig är jätte snygg & sitter kanon :) 
    Frågan är kan man byta snörning,till ett i siden eller vad ska man ha,siden kanske glider isär för lätt eftersom det är så tunnt & glansigt ? Någon som vet?  

  • Svar på tråden Ny snörning till korsett???
  • Chicita

    Om det är en riktig korsett så hänger det ju lite på att bandet faktiskt tål den påfrestning som snörningen ger.
    Jag antar att du inte ska gå runt och visa underkläderna under dagen, så varför behöver du byta snörning där?
    Om det hade varit själva klänningens korsettsnörning så hade jag sagt att ett sidenband eller satinband hade funkat bra. Men man snör sällan en klänning lika hårt som man snör en korsett så det behöver inte tåla lika mycket.

    Men du kan kanske prova med att sy ihop två siden/satinband? Alltså bara lägga dom på varandra och sy raksöm längs med kanterna.
    Risken är väl att rosetten kommer att vilja knyta upp sig om inte bandet är lite strävt men om du inte är rädd om bandet så kanske du kan göra en rejäl dubbelknut och sen klippa upp det på kvällen när du ska ta dig ur korsetten?  

  • Sara 120707

    Min första fråga är om det är en "riktig" korsett, dvs med metallskenor runtom?


    Är det de så ska bandet du fått med se ut ungefär som ett skosnöre, det finns anledningar att man har ett sådant.


    Som chicita säger ovan så behöver man först och främst ett snöre som tål den höga belastning man ska kunna ha med en sådan korsett och för det andra så är det nästan omöjligt att snöra en sådan korsett ordentligt med ett glatt band.


    När man snör en korsett så drar man ett kryss i taget och där måste vara en hel del friktion för att det inte genast ska dras tillbaka igen. Så det är inte bara frågan om att själva knuten går upp isf utan att det bllir ett helvete att snöra den ordentligt.


    Att slå en knut man måste klippa upp är inget jag rekommenderar eftersom en riktig korsett kan vara ganska påfrestande att ha på sig en hel dag och det är inte omöjligt att du kan komma att vilja lossa lite på den när kvällen närmar sig.


    Om det är en korsett mer av "hobbytyp" dvs med plastskenor och stålplanchett fram så fungerar ett vanligt (men ganska brett) satinband utmärkt eftersom snörandet inte är lika viktigt och inte behöver tåla så hög belastning.


     


     

  • Blivande fru B
    Sara 120707 skrev 2012-06-06 19:33:33 följande:

    Min första fråga är om det är en "riktig" korsett, dvs med metallskenor runtom?


    Är det de så ska bandet du fått med se ut ungefär som ett skosnöre, det finns anledningar att man har ett sådant.


    Som chicita säger ovan så behöver man först och främst ett snöre som tål den höga belastning man ska kunna ha med en sådan korsett och för det andra så är det nästan omöjligt att snöra en sådan korsett ordentligt med ett glatt band.


    När man snör en korsett så drar man ett kryss i taget och där måste vara en hel del friktion för att det inte genast ska dras tillbaka igen. Så det är inte bara frågan om att själva knuten går upp isf utan att det bllir ett helvete att snöra den ordentligt.


    Att slå en knut man måste klippa upp är inget jag rekommenderar eftersom en riktig korsett kan vara ganska påfrestande att ha på sig en hel dag och det är inte omöjligt att du kan komma att vilja lossa lite på den när kvällen närmar sig.


    Om det är en korsett mer av "hobbytyp" dvs med plastskenor och stålplanchett fram så fungerar ett vanligt (men ganska brett) satinband utmärkt eftersom snörandet inte är lika viktigt och inte behöver tåla så hög belastning.


     


     


    Ja det är en korsett av "hobbytyp" *hahaha* . Vill byta band eftersom det som sitter i nu är ganska klumpigt & obekvämt (det skär in i huden) sen är det ju inte heller så snyggt,men jag ska som sagt inte flascha underkläderna på bröllopet ;) Men eftersom det inte är en korsett med metallskenor så kanske det går bra att byta band till ett brett band i satin då,mest för att den ska bli bekvämare att bära. 
    Tack för era svar det var till stor hjälp {#emotions_dlg.flower} ! 
  • Sara 120707
    Blivande fru B skrev 2012-06-07 13:32:27 följande:
    Ja det är en korsett av "hobbytyp" *hahaha* . Vill byta band eftersom det som sitter i nu är ganska klumpigt & obekvämt (det skär in i huden) sen är det ju inte heller så snyggt,men jag ska som sagt inte flascha underkläderna på bröllopet ;) Men eftersom det inte är en korsett med metallskenor så kanske det går bra att byta band till ett brett band i satin då,mest för att den ska bli bekvämare att bära.
    Tack för era svar det var till stor hjälp {#emotions_dlg.flower} !

    Ja i en hobby korsett är det fritt fram att byta.


    Saker att tänka på;


    se till att bandet inte blir fööör brett då veckar de sig när du drar det genom hålen och ligger inte platt och fint.


    Det går åt mycket band, man inser inte hur långt det är förrän man tar av det, så köp gärna hem småbitar och se vilket du gillar bäst innan du köper hela längden.


    Det finns runda satinband som kan vara ett alternativ värt att testa.


    Skär bandet in i ryggen så kan du sy på en blygsellapp på korsetten, dvs ett tunt satin tyg som sys fast på insidan. Sys på ena sidan längs snörningen och ligger sedan mellan snörningen och huden.


    Tänk även på att knyta det ordentligt för sådana band är ganska glatta. Man knyter först med en enkelknut i midjan och sedan en rosett (eller en knut till)

  • Blivande fru B
    Sara 120707 skrev 2012-06-07 16:27:12 följande:

    Ja i en hobby korsett är det fritt fram att byta.


    Saker att tänka på;


    se till att bandet inte blir fööör brett då veckar de sig när du drar det genom hålen och ligger inte platt och fint.


    Det går åt mycket band, man inser inte hur långt det är förrän man tar av det, så köp gärna hem småbitar och se vilket du gillar bäst innan du köper hela längden.


    Det finns runda satinband som kan vara ett alternativ värt att testa.


    Skär bandet in i ryggen så kan du sy på en blygsellapp på korsetten, dvs ett tunt satin tyg som sys fast på insidan. Sys på ena sidan längs snörningen och ligger sedan mellan snörningen och huden.


    Tänk även på att knyta det ordentligt för sådana band är ganska glatta. Man knyter först med en enkelknut i midjan och sedan en rosett (eller en knut till)


    Åhh tack snälla för super bra tips {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Ny snörning till korsett???