• LouiseVictor

    Billiga blommor som bordsdekoration?

    Hej alla blomsterkunniga!

    Ingen av oss är särskilt bra på blommor så vi tänkte be om lite råd. Vi har tänkt oss att dekorera med "lösa" blommor direkt på borden. Här i forumet har jag läst mig till att det går bra så länge man låter blommorna suga upp ordentligt med vatten innan och dekorerar borden samma dag.

    Nu till frågan, jag anar att det kommer att gå åt ganska många blommor trots allt, har ni några tips på billiga blommor man kan dekorera med? Om ni vet ungefär vad blomorna kostar får ni gärna berätta det, har som sagt ingen koll..

    Vi gifter oss 30 juni och vill gärna ha ljusrosa blommor om det är avgörande för tipsen Glad 

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Billiga blommor som bordsdekoration?
  • AnnL

    Vi ska ha gula krysantemum. Först skulle vi ha dem lösa på bordet och köpte då hem några för att testa och dom höll riktigt bra så det kan jag rekommendera. Nu har vi dock bestämt oss för att sätta dom i vatten så dom flyter runt istället, men dom håller bra och är billiga :)

  • LouiseVictor

    Vilket bra tips, riktiga färgklickar, precis det vi vill ha Glad 
    Kommer du ihåg ungefär vad ni betalade för dem? Köpte ni styckvis eller buntar? 

  • malli716

    Kolla runt i dina närmaste matvaruaffärer, de säljer ju oftast buntar med blommor billigt typ 40-50kr. Kolla även i din eller dina släktingars eller vänners trädgårdar? Blåklintenoch prästkragarna är på god väg att blomma.
    Ett annat tips är att köpa färgad oasis. Finns i de flesta färger. Blötlägg den och stick sedan i blommorna i den. Blir en kul färgklick också. Då behöver du ju inte anpassa blommorna efter vad som är tåligt eller inte utan vatten utan kan mer välja fritt och det du verkligen vill ha! Men du måste lägga oasisen på ett litet fat eller liknande då det annars blir väldigt blött på borden  Flört Den färgade oasisen finns som både fyrkantiga block och som bollar. Gå till närmaste blomsterhandel och fråga om de har några hemma så du får kika på dem.
    En annan kul idé som jag gör till bordsdukningar ibland är att halvera apelsiner, lime och citroner och andra citrusfrukter och sedan sticker i blommorna i dem. Det funkar faktiskt som "oasis" samt att det blir lite annorlunda. Skär av en liten bit i botten eller på sidan av frukten också så den står precis som du vill ha den. Dock kan det vara svårt med färgerna om det inte passar in i det temat man tänkt sig.
    Hoppas du fått lite inspiration och lycka till! 

  • augustesen

    Vi kommer dekorera med brudslöja vilket man får mycket för lite pengar. Tror en kvist kostade typ 39:- eller om det var 29:- och då behöver man inte ha så många utan det ger effekt rätt snabbt. Vi kommer dock kombinera brudslöja med 3-4 kvistrosor i ett mindre arrangemang som kostar 150:- hos vår florist :)


  • LouiseVictor

    Brudslöjan är väldigt söt, men vi har valt att inte ha så mycket av det traditionellt vita så det passar inte riktigt för oss. (ingen vit klänning, ingen vit tårta osv)

    Frukttipset var ju väldigt roligt, lite lime på borden skulle kanske funka med "våra" färger Glad 

    Krysantemum verkar vara en superfin blomma om man kollar runt lite på nätet, har dock inte hittat några prisuppgifter så om någon har någon anning får ni gärna dela med er!

    Gerbera är väldigt fin också, verkar ligga på 15 kr/st i butik. Det är väl överkomligt, men om krysantemum är billigare tar vi nog hellre den.. 

  • lycklig01

    Jag ska ha blommor 1 och 1 i en dekoration,hade tänkt använda mig utav vattenrör/tuber, men det kanske man inte behöver då? räcker det att låta blommorna suga in ordentligt?


    LouiseVictor skrev 2012-06-05 00:33:10 följande:
    Hej alla blomsterkunniga!

    Ingen av oss är särskilt bra på blommor så vi tänkte be om lite råd. Vi har tänkt oss att dekorera med "lösa" blommor direkt på borden. Här i forumet har jag läst mig till att det går bra så länge man låter blommorna suga upp ordentligt med vatten innan och dekorerar borden samma dag.

    Nu till frågan, jag anar att det kommer att gå åt ganska många blommor trots allt, har ni några tips på billiga blommor man kan dekorera med? Om ni vet ungefär vad blomorna kostar får ni gärna berätta det, har som sagt ingen koll..

    Vi gifter oss 30 juni och vill gärna ha ljusrosa blommor om det är avgörande för tipsen Glad

    Tack på förhand!
  • Nikkita
    malli716 skrev 2012-06-05 12:31:12 följande:
    Blåklinten och prästkragarna är på god väg att blomma.
    En varning dock när det kommer till prästkragar... De har en tendens att lukta kattpiss el. sur disktrasa :(
  • malli716
    Nikkita skrev 2012-06-05 15:54:11 följande:
    En varning dock när det kommer till prästkragar... De har en tendens att lukta kattpiss el. sur disktrasa :(
    De prästkragarna man odlar brukar inte göra det. Bara den "vilda" i dikeskanterna =)
  • Nikkita
    malli716 skrev 2012-06-05 19:22:46 följande:
    De prästkragarna man odlar brukar inte göra det. Bara den "vilda" i dikeskanterna =)
     
    Haha jasså, då har nog både min pappa & syster vilda prästkragar i sin trägård Glad Sönt att det inte är alla, för de är jätte fina!
  • LouiseVictor

    Vi funderar på att strö ut rosblad på borden, vi har rosor på placeringskorten och på inbjudan så skulle ju passa. Jag tänker att man kan vara lite frikostog med rosbladen eftersom det borde bli rätt billigt och "piffa" till det några enstaka finare blommor tex gerbera. Någon som har dekorerat med rosblad? Håller det över middagen?

    Haha, gud vilken jobbig upptäckt under middagen!!


    Nikkita skrev 2012-06-05 15:54:11 följande:
    En varning dock när det kommer till prästkragar... De har en tendens att lukta kattpiss el. sur disktrasa :(
     
  • AnnL
    LouiseVictor skrev 2012-06-05 15:23:56 följande:
    Brudslöjan är väldigt söt, men vi har valt att inte ha så mycket av det traditionellt vita så det passar inte riktigt för oss. (ingen vit klänning, ingen vit tårta osv)

    Frukttipset var ju väldigt roligt, lite lime på borden skulle kanske funka med "våra" färger Glad 

    Krysantemum verkar vara en superfin blomma om man kollar runt lite på nätet, har dock inte hittat några prisuppgifter så om någon har någon anning får ni gärna dela med er!

    Gerbera är väldigt fin också, verkar ligga på 15 kr/st i butik. Det är väl överkomligt, men om krysantemum är billigare tar vi nog hellre den.. 
    Kommer inte ihåg vad dom kostade, TROR det var ca 29.-/KVIST, är olika hur många blommor du får ut per kvist men det var billigt och dom håller otroligt bra utan vatten :)
  • Skogsblomma

    Hej!

    Jag tycker att det finaste är att strö ut rosblad på bordet om ni har en låg budget, och ställa ut massa små ljus i fina ljuskoppar som passar er stil.

    Oftast kan floristen erbjuda ett bättre pris om man köper mycket blommor och skall ni exempelvis strö ut rosblad eller lägga blommor direkt på bordet så behöver det inte vara de dyraste sorterna med långa stjälkar.

    En annan budget favorit är att ha många små olika vaser som man fyller med olika blommor i passande stil. Båda sätten är superenkla att arrangera och passar bra om man vill göra bordsblommorna själv men inte har så mycket erfarenhet av att dekorera med blommor.

    Lycka till!

    Such a pretty table centrepiece.Pinned Image

  • knyttan

    Om man ska ha rosenblad till borden eller vill ha många rosor och det inte spelar så stor roll vilken färg det är så kan det vara ett tips att höra sig för hos dem som säljer blommor på torget (om man bor i en stad med torghandel). Min mamma har dealat med blomsterhandlarna på torget där vi bor och ska få köpa "överblivna" rosor på fredag eftermiddag, det är då blommor som inte håller till att sälja veckan efter men som ändå kan vara fina några dagar till, så hon får allt de inte ska spara till ett mycket bra pris dagen innan vår vigsel. Men som sagt då kan man inte välja färg osv... Vi kommer ha andra blommor som "huvuddekoration" och rosorna kommer bli extra utfyllnad, beroende på hur mycket vi får o vilka färger.

  • Xelina

    Vi ska ha ölglaset mjöd från ikea MJÖD Ölglas IKEA
    och i botten ska vi ha vit sand. Sen ska vi köpa orchideer sista veckan, finns på ikea för 69 kr st och ta en blomma i varje glas och fylla upp dem med vatten, och ett flytljus i varje så lär de hålla hela kvällen.
    Vi ska ha 2 "vaset på varje bord = 12 vaset o 12 blommor,  så det blir billigt, för övrigt ska vi ha blockljus o småljus så det blir nog fint....

Svar på tråden Billiga blommor som bordsdekoration?